Postanowienie NSA z dnia 1 czerwca 2023 r., sygn. I GW 7/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Joanna Salachna (spr.) Sędzia del. WSA Jacek Boratyn po rozpoznaniu w dniu 1 czerwca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej wniosku Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 14 marca 2023 r. nr DZF-XII.025.16.2023 o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Ministrem Funduszy i Polityki Regionalnej a Marszałkiem Województwa Lubelskiego w przedmiocie wypłaty oprocentowania nadpłaty z tytułu środków z budżetu Unii Europejskiej postanawia: wskazać Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej jako organ właściwy do rozpoznania sprawy.
Uzasadnienie
Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, wnioskiem z 14 marca 2023 r., zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Marszałkiem Województwa Lubelskiego, tj. wskazanie organu właściwego do rozpatrzenia wniosku F. w L. (dalej: Fundacja) o wypłatę jej oprocentowania nadpłaty.
We wniosku wskazano, że w wyniku realizacji projektu przez F. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, stwierdzono nieprawidłowości związane z naruszeniem zasady konkurencyjności w związku z wynajmem różnego rodzaju sal na potrzeby realizacji projektu. F. nie zwróciła zakwestionowanej kwoty dofinansowania, wobec czego Marszałek Województwa Lubelskiego (dalej: Instytucja Pośrednicząca, IP lub Marszałek) wszczął postępowanie administracyjne zakończone wydaniem decyzji z 24 listopada 2016 r., zobowiązującą F. do zwrotu środków w wysokości [1] zł wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych. Zdaniem IP, usługa najmu sal spełniała przesłanki jednego zamówienia, tj. przesłanki tożsamości przedmiotowej, podmiotowej i czasowej, dlatego F. zobowiązana była do zastosowania zasady konkurencyjności, czego nie uczyniła.