Postanowienie NSA z dnia 18 maja 2023 r., sygn. III OW 57/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędzia del. WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Wójta Gminy S. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Wójtem Gminy S. a Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w S. w przedmiocie wskazania organu właściwego do załatwienia sprawy R.S. dotyczącej zgłoszenia uciążliwości spowodowanych wydobywającym się odorem postanawia: oddalić wniosek.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 14 grudnia 2022 r. Wójt Gminy S. (dalej: organ jednostki samorządu terytorialnego) zwrócił się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Państwowym Inspektorem Sanitarnym w S. u (dalej: Inspektor Sanitarny) w przedmiocie rozpatrzenia "informacji telefonicznej" dotyczącej uciążliwości spowodowanych wydobywającym się odorem z Zakładu produkcji mączki rybnej i oleju rybnego we Włynkówku.
W uzasadnieniu wniosku o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego organ samorządu terytorialnego wskazał, że pismem z dnia 25 października 2022 r. Inspektor Sanitarny - zgodnie z właściwością - przekazał Wójtowi Gminy S. zgłoszenie telefoniczne w sprawie uciążliwości odorowych. W odpowiedzi na pismo ww. organ jednostki samorządu terytorialnego pismem z dnia 7 listopada 2022 r. udzielił odpowiedzi i wskazał, że zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym nie jest organem właściwym do rozpatrywania wniosków dotyczących uciążliwości zapachowych, które mogą zagrażać życiu i zdrowi u ludzi oraz wskazał, iż w myśl art. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływam szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych powołana została Państwowa Inspekcja Sanitarna. Ponadto poinformowano, że zgodnie z art. 2. ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska kontrolą podmiotów korzystających ze środowiska w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska w zakresie przepisów ochronie środowiska oraz przestrzegania decyzji ustalających warunki korzystania ze środowiska jest Inspekcja Ochrony Środowiska, czyli w analizowanym przypadku Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, który kieruje działalnością Inspekcji na obszarze województwa pomorskiego.