Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 10 maja 2023 r., sygn. III OW 64/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Teresa Zyglewska sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Prezydenta Miasta G. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Prezydentem Miasta G. a Dowódcą Jednostki Wojskowej Nr [...] w G. w przedmiocie wskazania organu właściwego w sprawie ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie w związku z odbytymi ćwiczeniami wojskowymi postanawia wskazać Dowódcę Jednostki Wojskowej Nr [...] w G. jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta G. wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Dowódcą Jednostki Wojskowej Nr [...] w G. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia wniosku M.P. o ustalenie i wypłatę świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie w związku z odbytymi ćwiczeniami wojskowymi dla żołnierzy rezerwy w Jednostce Wojskowej Nr [...] w G. w dniach [...] października 2022 r.

W uzasadnieniu wniosku powołał się na treść art. 312 ust. 5 i 10 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2022 r., poz. 655 ze zm., dalej w skrócie "u.o.o.") oraz § 7 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 maja 2022 r. w sprawie świadczenia pieniężnego dla żołnierzy pełniących terytorialną służbę wojskową, żołnierzy aktywnej rezerwy i żołnierzy pasywnej rezerwy (Dz. U. z 2022 r., poz. 1112, dalej w skrócie "rozporządzenie z dnia 20 maja 2022 r."). Wskazał, że ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 372 ze zm., dalej w skrócie "u.p.o.o.") utraciła moc, a tym samym moc utraciły także przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie, o ile ich obowiązywanie nie zostało zachowane postanowieniami u.o.o. Podkreślenia wymaga, że u.o.o., zachowując obowiązywanie części aktów wykonawczych do u.p.o.o., nie uczyniła tego w odniesieniu do rozporządzenia wydanego na podstawie art. 119a ust. 8 u.p.o.o. Powyższy przepis nie został bowiem wymieniony w art. 821 ust. 1 i ust. 2 u.o.o. Obowiązywanie rozporządzenia, którego podstawę stanowił art. 119a ust. 8 u.p.o.o., nie zostało także utrzymane mocą żadnego innego przepisu nowej ustawy. Powyższe świadczy o tym, że wolą ustawodawcy była utrata mocy aktu wykonawczego wydanego na podstawie w/w przepisu z chwilą wejścia w życie u.o.o. Minister Obrony Narodowej, na podstawie delegacji zawartej w art. 312 ust. 11 u.o.o., wydał w dniu 20 maja 2022 r. rozporządzenie, które weszło w życie z dniem 26 maja 2022 r. Jego przepisy określają sposób i tryb ustalania oraz wypłacania świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie: żołnierzy terytorialnej służby wojskowej (OT) którzy pełnili terytorialną służbę rotacyjnie, żołnierzy aktywnej rezerwy (AR) i żołnierzy pasywnej rezerwy (PR). Akt ten stosuje się do żołnierzy rezerwy w rozumieniu u.p.o.o., bowiem zgodnie z art. 800 u.o.o. stali się oni żołnierzami pasywnej rezerwy. Przepis art. 801 ust. 1 i 3 u.o.o. stosowanie przepisów dotychczasowych zachował jedynie do ćwiczeń wojskowych odbywanych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie oraz ćwiczeń wojskowych z udziałem żołnierzy rezerwy zaplanowanych na rok 2022. Nie obejmuje zatem ustalania oraz wypłacania świadczenia pieniężnego rekompensującego utracone wynagrodzenie. Ustalenie i wypłacanie w/w świadczenia, na co wyraźnie wskazywał art. 119a u.p.o.o., miało miejsce już po zakończeniu ćwiczeń wojskowych. Z racji czasu realizacji oraz dokonywania tego przez organ nieprowadzący ćwiczeń wojskowych, ustalania oraz wypłaty świadczenia pieniężnego rekompensującego utracone wynagrodzenie nie można zaliczyć do ćwiczeń wojskowych. Tym samym, nie stosuje się do nich przepisów, do których odsyła art. 801 u.o.o. i z tego też powodu ustawodawca nie zachował w mocy rozporządzenia wydanego na podstawie art. 119a ust. 8 u.p.o.o. Biorąc pod uwagę art. 801 oraz art. 821 ust. 1 i 2 u.o.o. oraz objęcie żołnierzy rezerwy (aktywnej oraz pasywnej) przepisami rozporządzenia z dnia 20 maja 2022 r., wnioskodawca stwierdził, że ustalenie i wypłata M.P. (żołnierzowi rezerwy) świadczenia pieniężnego rekompensującego utracone wynagrodzenie należy do kompetencji organu wskazanego w art. 312 ust. 5 u.o.o., tj. do Dowódcy Jednostki Wojskowej Nr [...] w G..

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00