Orzeczenie
Postanowienie NSA z dnia 21 marca 2023 r., sygn. III OW 2/23
wyznaczenie organu właściwego do rozpatrzenia wniosku o ustalenie i wypłatę świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie dla żołnierza który odbył ćwiczenia wojskowej w 2022 r.
Teza urzędowa
. . . POSTANOWIENIE . . Dnia 21 marca 2023 r. . . Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: . . Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) . Sędziowie: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak . Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski . po rozpoznaniu w dniu 21 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Komendanta [...] o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Komendantem [...] a Prezydentem Miasta [...] w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia wniosku K. K. z dnia 24 października 2022 r. w sprawie ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie dla żołnierza, który odbył ćwiczenia wojskowe w 2022 r. postanawia: . wskazać Komendanta [...] jako organ właściwy w sprawie. . . . . . .
Uzasadnienie
Wnioskiem z 22 grudnia 2022 r. Komendant [...] (dalej jako dowódca jednostki wojskowej) zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Prezydentem Miasta [...] (dalej jako organ samorządu terytorialnego) w przedmiocie rozpatrzenia wniosku K. K. z dnia 24 października 2022 r. w sprawie ustalenia i wypłaty należnego świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie dla żołnierza, który odbył ćwiczenia wojskowe w 2022 r.
W uzasadnieniu wniosku o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego dowódca jednostki wojskowej wskazał, że 24 października 2022 r. do organu samorządu terytorialnego wpłynął wniosek K. K. o wypłatę należnego świadczenia rekompensującego żołnierzom rezerwy z tytułu odbycia ćwiczeń wojskowych w dniach 4-24 września 2022 r. Do w/w wniosku załączono zaświadczenie o odbyciu ćwiczeń wojskowych oraz zaświadczenia o kwocie dziennego utraconego wynagrodzenia pracownika w związku z odbytymi ćwiczeniami. Organ samorządu terytorialnego stwierdził, że nie jest organem właściwym do ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego, bowiem na podstawie art. 312 ustawy o obronie Ojczyzny jest to zadanie dowódcy jednostki wojskowej, w której żołnierz odbywał ćwiczenia. W tym przypadku nie jest możliwe zastosowanie regulacji art. 119a ust. 6 ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP, ponieważ przepis ten i akty normatywne wydane na jego podstawie zostały uchylone z dniem wejścia w życie ustawy o obronie Ojczyzny. Co więcej należy zauważyć, że art. 801 ust. 1 i 3 ustawy o obronie Ojczyzny zachował stosowanie przepisów dotychczasowych jedynie do ćwiczeń wojskowych zaplanowanych na rok 2022 r., jego zakres nie obejmuje zatem ustalania i wypłaty świadczenia rekompensującego. Natomiast zgodnie z przepisem art. 119a ustawy uchylonej ustalenie i wyplata świadczenia następowała już po zakończeniu ćwiczeń – dowodzi to faktu, że nie należy utożsamiać ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego z pojęciem ćwiczeń wojskowych. W związku z powyższym zawiadomieniem z 28 października 2022 r. na podstawie art. 65 § 1 K.p.a., organ samorządu przekazał wniosek do dowódcy jednostki wojskowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right