Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2023 r., sygn. III OSK 1686/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 maja 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 314/19 w sprawie ze skargi M. B. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 grudnia 2018 r. nr 1240/kadr/18 w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz M. B. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 27 maja 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 314/19 po rozpoznaniu sprawy ze skargi M. B. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 3 grudnia 2018 r. nr 1240/kadr/18 w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) dalej "p.p.s.a." uchylił zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję z 4 stycznia 2018 r. nr 11/kadr/18 (pkt 1) oraz zasądził od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz skarżącego kwotę 497 złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania (pkt 2).

W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, w tym z informacji Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu o przebiegu służby, wynika, że skarżący pełnił służbę na rzecz totalitarnego państwa w okresie od [...] września 1984 r. do [...] lipca 1990 r., tj. przez okres 5 lat i 11 miesięcy. Jednakże ze znajdującego się w aktach administracyjnych wydruku z Biuletynu Informacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu wynika, że skarżący przez część tego okresu służył w Milicji Obywatelskiej tj. przez okres 3 lat, 5 miesięcy i 20 dni. W Wydziale [...] skarżący pełnił służbę dopiero od [...] lipca 1987 r. do [...] lipca 1990 r. Powyższa informacja pozostaje w sprzeczności z danymi zawartymi w ww. informacji IPN o przebiegu służby, które to pismo legło u podstawy ustalenia okresu służby skarżącego na rzecz totalitarnego państwa. W ocenie Sądu organ nie ustosunkował się w ogóle do ww. wydruku i nie wyjaśnił, dlaczego jako wiarygodny przyjął okres wskazany przez IPN. Przyjęty przez organ okres był niekorzystny dla skarżącego i znacznie dłuższy niż okres zawarty w Biuletynie Informacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00