Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 listopada 2022 r., sygn. III OSK 1613/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie: sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 24 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Zarządu [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 maja 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 1940/18 w sprawie ze skargi I. M. na uchwałę Zarządu [...] z dnia 12 września 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zakwalifikowania i umieszczenia na liście osób oczekujących na najem lokalu oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z 15 maja 2019 r. (sygn. akt II SA/Wa 1940/18) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi I. M., na uchwałę Zarządu [...] z 12 września 2018 r. w przedmiocie odmowy zakwalifikowania i umieszczenia na liście osób oczekujących na najem lokalu, na podstawie art. 147 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity na dzień orzekania przez WSA Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm., dalej jako: p.p.s.a.), stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.

W uzasadnieniu wyroku WSA stwierdził, że przedmiotem skargi jest uchwała o odmowie zakwalifikowania skarżącej do wynajęcia lokalu na czas nieoznaczony oraz umieszczenia na liście osób oczekujących na najem lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy. Uchwała ta, nie będąca decyzją administracyjną, lecz aktem organu jednostki samorządu terytorialnego, innym niż akt prawa miejscowego, jest aktem z zakresu administracji publicznej (art. 3 § 2 pkt 6 p.p.s.a.), gdyż kończy pierwszy etap postępowania, obowiązującego przy udzielaniu pomocy mieszkaniowej przez gminę. Podlega zatem kognicji sądu administracyjnego. Wskazano, że zasady, na jakich są wynajmowane mieszkańcom Warszawy lokale znajdujące się w dyspozycji Miasta, jako prawo miejscowe, określa uchwała nr LVIII/1751/2009 Rady m.st. Warszawy z dnia 9 lipca 2009 r. (dalej jako: uchwala Rady Miasta). Podniesiono, że zgodnie z § 22 ust. 1 uchwały Rady Miasta wnioski osób występujących o zawarcie umowy najmu lokalu wraz z oświadczeniami dotyczącymi stanu majątkowego oraz dokumentacją potwierdzającą posiadane przez te osoby tytuły prawne do lokali, powinny być składane w urzędzie dzielnicy właściwym dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy, w przypadku osób bezdomnych - w urzędzie dzielnicy, w której wnioskodawca posiadał ostatnie miejsce faktycznego zamieszkania, natomiast w przypadku osób bezdomnych, które nie wykazały swojego ostatniego miejsca zamieszkania w Warszawie - w dowolnie wybranym urzędzie dzielnicy. Podano, że we wniosku, który wpłynął do organu 12 czerwca 2018 r. skarżąca nie wskazała adresu zameldowania, miejsca zamieszkania, ani nie określiła warunków mieszkaniowych i opłat z tego tytułu, gdyż – jak oświadczyła - jest osobą bezdomną i przebywa na ulicy, czasami gościnnie u znajomych. Podano, że wezwana przez organ do uzupełnienia wniosku skarżąca udzieliła odpowiedzi, składając pismo w dniu 7 sierpnia 2018 r., a następnie w dniu 14 sierpnia 2018 r., do którego dołączyła dodatkowe dokumenty. W ocenie WSA informacje zawarte we wniosku, jak i w piśmie uzupełniającym były wystarczające do ustalenia, czy wniosek został złożony zgodnie z właściwością miejscową, określoną w § 22 ust. 1 uchwały Rady Miasta. Podano, że pisma skarżącej zostały pominięte przez Komisję Mieszkaniową, która opiniowała wniosek skarżącej, jak i przez organ orzekający, co stanowi istotne naruszenie zasad postępowania w sprawach rozpatrywania i załatwiania wniosków o zawarcie umowy najmu lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy. Obowiązkiem organu było bowiem podjęcie wszelkich czynności niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, a także wnikliwe rozważenie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego. W ocenie WSA organ nie miał podstaw do odmowy zakwalifikowania wnioskodawczyni do wynajęcia lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy i umieszczenia na liście osób oczekujących na najem lokalu z powodu niezłożenia oświadczeń i dokumentów na podstawie § 22 ust. 5 uchwały Rady Miasta.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00