Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2022 r., sygn. II OSK 3358/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) sędzia del. WSA Mirosław Gdesz Protokolant asystent sędziego Aleksandra Tokarczyk po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2022 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej H.R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 marca 2019 r. sygn. akt VII SA/Wa 2057/18 w sprawie ze skargi H. R. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie z dnia 2 lipca 2018 r. nr 913/18 w przedmiocie nakazu rozbiórki 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Płocku z dnia 14 lutego 2018 r. nr 9/2018; 2. zasądza od Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie na rzecz H. R. kwotę 1600 (tysiąc sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 28 marca 2019 r., VII SA/Wa 2057/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Warszawie oddalił skargę H.R. (inwestor, skarżący) na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (MWINB) z 2 lipca 2018 r., nr 913/18, w przedmiocie nakazu rozbiórki. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Jak wynika z ustaleń sądu wojewódzkiego, w decyzji z 14 lutego 2018 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Płocku (PINB, organ I instancji) w wyniku przeprowadzonej w dniu 10 października 2017 r. kontroli na terenie działek nr ew. [...] i [...] w miejscowości [...], gm. [...], stwierdził, że wzdłuż drogi gminnej od strony północnej wykonano ogrodzenie z elementów betonowych prefabrykowanych na słupkach żelbetonowych na wysokość 5 elementów, tj. o wysokości 2,5 m. Od strony południowej wzdłuż drogi wysokość ogrodzenia wynosi 2,2 m od powierzchni gruntu. Ogrodzenie zlokalizowane zostało w odległości 3,6 m od "wyjeżdżonej" osi drogi gminnej. Z ustaleń PINB wynika, że roboty polegające na wzniesieniu tego ogrodzenia były poprzedzone zgłoszeniem inwestora zamiaru ich wykonania, z tym że ono dotyczyło budowy ogrodzenia o wysokości 1,8 m, usytuowanego w linii rozgraniczającej drogi gminnej usytuowanej w odległości 5 m od osi drogi gminnej. Organ I instancji stwierdził, że sporne ogrodzenie zostało wykonane w oparciu o zgłoszenie, ale roboty wykonano niezgodnie z jego treścią. Zdaniem organu powiatowego uzasadnione było w tej sytuacji wobec tych robót zastosowanie trybu przewidzianego w art. 50-51 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2017, poz. 1332 ze zm., uPb), a w jego ramach wydanie nakazu rozbiórki, który stosuje się gdy nawet wykonanie dodatkowych czynności nie umożliwi doprowadzenia obiektu do stanu zgodnego z prawem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00