Postanowienie NSA z dnia 8 marca 2024 r., sygn. III OZ 96/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz po rozpoznaniu w dniu 8 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia A. J. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 24 stycznia 2024 r., sygn. akt III SA/Łd 31/24 w sprawie ze skargi A. J. na zarządzenie Dyrektora Szkoły Podstawowej im. [...] w Ł. z dnia 16 listopada 2023 r., nr 33/2023 w przedmiocie odwołania ze stanowiska wicedyrektora szkoły podstawowej postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi postanowieniem z dnia 24 stycznia 2024 r., sygn. akt III SA/Łd 31/24 odmówił wstrzymania wykonania zaskarżonego zarządzenia o odwołaniu A. J. (dalej także jako: skarżąca) ze stanowiska wicedyrektora Szkoły Podstawowej im. [...] w Ł., w uzasadnieniu wskazując, że zaskarżone w niniejszej sprawie zarządzenie swój materialnoprawny skutek wywarło już w momencie jego doręczenia skarżącej. Sąd I instancji wyjaśnił, że tego rodzaju zarządzenie nie wymaga wydawania kolejnych aktów, czy podejmowania dalszych czynności w celu jego wykonania, co prowadzi do wniosku, że rozstrzygnięcie dotyczące wstrzymania wykonania zarządzenia o odwołaniu ze stanowiska wicedyrektora szkoły podstawowej jest bezprzedmiotowe, nie ma bowiem możliwości odwrócenia dokonanych już czynności (por. m. in. postanowienia: WSA we Wrocławiu z dnia 2 października 2017 r., sygn. akt IV SA/Wr 442/17; WSA w Warszawie z dnia 11 lutego 2016 r., sygn. akt II SA/Wa 2206/15 i z dnia 25 września 2020 r., sygn. akt II SA/Wa 1174/20; WSA w Gdańsku z dnia 19 listopada 2015 r., sygn. akt III SA/Gd 784/15). Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wstrzymanie wykonania zaskarżonego zarządzenia nie spowoduje odwrócenia już zaistniałych następstw jego wykonania, a skutki jakie miały z wykonania zarządzenia wyniknąć, już wystąpiły. Sąd I instancji podkreślił, że art. 61 § 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi stanowi o wstrzymaniu wykonania aktu lub czynności, a nie wstrzymaniu skutków wykonania aktu lub czynności, a więc nie można utożsamiać pojęcia "wstrzymania wykonania" z przywróceniem stanu sprzed wykonania zarządzenia.