Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 26 października 2022 r., sygn. II SAB/Bd 60/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Brzezińska Sędziowie sędzia WSA Grzegorz Saniewski asesor WSA Mariusz Pawełczak (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 26 października 2022 r. sprawy ze skargi K. G. na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Inspektor Sanitarny w przedmiocie stwierdzenia choroby zawodowej 1. zobowiązuje Inspektor Sanitarny do załatwienia wniosku K. G. w terminie 60 dni od dnia doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy; 2. stwierdza, że Inspektor Sanitarny dopuścił się przewlekłego prowadzenia postępowania w załatwieniu wniosku K. G.; 3. stwierdza, że przewlekłość nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 4. zasądza od Inspektor Sanitarny na rzecz K. G. kwotę 597 (pięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania; 5. nakazuje zwrócić od Skarbu Państwa (Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy) na rzecz K. G. kwotę 100 (sto) złotych tytułem nadpłaconego wpisu sądowego od skargi.

Uzasadnienie

1. Pismem z dnia [...] marca 2022r. K. G. (dalej: skarżąca, strona) reprezentowana przez zawodowego pełnomocnika wniosła skargę na przewlekłe prowadzenie postepowania przez Inspektor Sanitarny w przedmiocie stwierdzenia choroby zawodowej.

Strona wniosła o:

- stwierdzenie, że organ prowadzący postępowania prowadzi je w sposób przewlekły,

- zasądzenie od organu na rzecz skarżącej kosztów postępowania przed Sądem Administracyjnym, w tym wedle norm przepisanych,

- zobowiązanie organu do zlecenia przetłumaczenia potrzebnej organowi dokumentacji na koszt organu, przeprowadzeni dowodu z opinii biegłego z zakresu medycyny pracy oraz wydania decyzji administracyjnej.

W uzasadnieniu skarżąca wskazała, że [...] lipca 2020r. zostało zgłoszone Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w T. podejrzenie zaistnienia choroby zawodowej przez M. J. (poprzedniczka prawna skarżącej). Sprawa została przekazana Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w G. . Organ pierwszą czynność podjął dnia [...] sierpnia 2020r. wzywając stronę do uzupełnienia nieistniejącego braku formalnego (żaden przepis prawa nie nakazuje stronie korzystania z urzędowych formularzy w postępowaniu administracyjnym). Zatem od prawie 2 lat organ nie jest w stanie wydać decyzji, którą powinien wydać zgodnie z art. 35 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2021r. poz. 735 ze zm. – dalej "k.p.a."). w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące. Dalej strona wyjaśniła, że złożenie ponaglenia, a w konsekwencji skargi wynika z deklaracji organu o zaniechaniu podejmowania czynności w sprawie. Organ wezwał stronę do przedłożenia przetłumaczonej na język polski dokumentacji medycznej zmarłej M. J.. Strona nie posiada takiej dokumentacji, zatem nie może jej złożyć. Zdaniem strony organ winien przetłumaczyć przedłożoną dokumentację na własny koszt. Ponadto, jeżeli zachodzi konieczność przetłumaczenia dokumentów niezbędnych do wydania decyzji, to organ powinien powołać biegłego-tłumacza na podstawie art. 84 § 1 k.p.a. Zamiast tego, organ zwrócił stronie konieczną mu dokumentację medyczną, czym uniemożliwił sobie rozpoznanie sprawy zgodnie z zasadą prawdy materialnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00