Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 27 lutego 2024 r., sygn. III SA/Kr 1309/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Ewa Michna Sędziowie : Sędzia WSA Janusz Kasprzycki Sędzia WSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Anna Boczkowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 lutego 2024 r. sprawy ze skargi Prokuratora Prokuratury Okręgowej w Krakowie na uchwałę Nr LXXXI/524/93 Rady Miasta Krakowa z dnia 30 kwietnia 1993 r. w sprawie regulaminów targowisk stwierdza nieważność § 1 ust. 1, 2 i 3; § 2 ust. 3 i 4; § 4; § 5 i § 6 załącznika Nr 4 do zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Uchwałą nr LXXXI/524/93 Rady Miasta Krakowa z dnia 30 kwietnia 1993 r. w sprawie regulaminów targowisk, wydaną na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16 poz. 95, Nr 32 poz. 191, Nr 34 poz. 199, Nr 43 poz. 253, Nr 89 poz. 518, z 1991 r. Nr 4 poz. 18, Nr 110 poz. 473 i z 1992 r. Nr 85 poz. 428, Nr 100 poz. 499) oraz art. 5 dekretu z dnia 2 sierpnia 1951 r. o targach i targowiskach (Dz. U. Nr 41 poz. 312 i z 1990 r. Nr 34 poz.198) ustalono m.in. regulamin targowiska "Kwiaciarki Krakowskie" w Rynku Głównym w brzmieniu załącznika nr 4 (§ 1 pkt 4).

Na powyższą uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wywiódł Prokurator Prokuratury Okręgowej w Krakowie, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w części obejmującej § 1 pkt 1, 2, 3, § 2 pkt 3 i 4, § 4, § 5, § 6 pkt 1, 2 i 3 załącznika nr 4 i zarzucając istotne naruszenie: 1) art. 2 Konstytucji RP przez niewłaściwe zastosowanie i wprowadzenie jednostki redakcyjnej § 1 ust. 1, która nie zawiera żadnej treści normatywnej, a przez to nie podlega wykonaniu, co jest sprzeczne z zasadą określoności przepisów; 2) art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym przez wskazanie konkretnego podmiotu mającego prawo administrować targowiskiem gminnym i powierzenia mu związanych z tym zadań, mimo to, że materia ta nie mieści się w pojęciu "zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej", a zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 3 u.s.g. gospodarowanie mieniem komunalnym należy do zadań wójta i nie może on ich przekazać na rzecz organu stanowiącego gminy; 3) art. 51 ust. 1 Konstytucji RP przez ustanowienie w regulaminie targowiska obowiązku oznaczenia przez osobę prowadzącą tam handel wyznaczonego miejsca sprzedaży swoim imieniem i nazwiskiem, podczas gdy nikt nie może być obowiązany inaczej niż na podstawie ustawy do ujawniania informacji dotyczących jego osoby; 4) art. 87 ust. 1 i 2 oraz art. 94 Konstytucji RP przez powielenie w uchwale (akcie hierarchicznie niższej rangi) materii uregulowanej w akcie wyższej rangi, co narusza konstytucyjne zasady hierarchicznej zależności aktów normatywnych i pozostaje w sprzeczności z zasadami techniki prawodawczej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00