Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 12 października 2022 r., sygn. I SA/Gl 547/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agata Ćwik-Bury (spr.), Asesor WSA Monika Krywow, Sędzia WSA Anna Tyszkiewicz-Ziętek, Protokolant specjalista Marta Lewicka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 października 2022 r. sprawy ze skargi D., [...] GmbH w M. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 lutego 2022 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.655.2021.2.BD UNP: 1572021 w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 697 (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
1. Przedmiotem skargi D. GmbH (dalej: Spółka, Skarżąca) jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor, Organ) dnia 17 lutego 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.655.2021.2.BD w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych.
2. Dotychczasowy przebieg postępowania.
2.1. Z akt sprawy wynika, że 8 grudnia 2021 r. wpłynął wniosek Skarżącej o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy doszło/dojdzie do powstania w Polsce zakładu Spółki jako przedsiębiorstwa zagranicznego, a tym samym na Spółce ciąży/będzie ciążył obowiązek podatkowy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.
W opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Spółka wskazał, iż jest osobą prawną z siedzibą na terytorium Niemiec. Działalność Spółki związana jest ze wsparciem organizacji (innych podmiotów, w szczególności prowadzących działalność gospodarczą) w przeprowadzaniu procesów rekrutacyjnych i pozyskiwaniu oraz zapewnianiu rozwoju pracowników na stanowiskach menadżerskich i kierowniczych. Spółka jest firmą konsultingową realizującą swoją działalność w branży zasobów ludzkich poprzez doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Spółka realizuje swoją działalność poprzez przeprowadzanie symulacji mającej na celu sprawdzenie umiejętności oraz predyspozycji pracowników danego klienta Spółki do wykonywania pracy pod presją, przekazując jej wyniki w formie raportu. Przedmiotowy raport stanowi dla klienta źródło informacji pomocne przy dokonywaniu właściwego wyboru do awansu lub zatrudnienia poszczególnych pracowników. Ponadto, Spółka realizuje szkolenia/sesje (warsztaty) coachingowe dla liderów (kierowników) niższego szczebla oraz potencjalnych liderów w zakresie kompetencji wymaganych do doskonalenia się jako liderzy w obszarach tzw. kompetencji miękkich, takich jak komunikacja, delegowanie, czy prowadzenie trudnych rozmów. Szkolenie i rozmowy z klientami prowadzone są przez wysoko wykwalifikowanych pracowników (Konsultantów) znajdujących się na terytorium Niemiec, którzy posiadają kwalifikacje z zakresu psychologii, psychologii organizacyjnej lub mają doświadczenie w szkoleniach i rozwoju przywódczym. Komunikacja z klientem odbywa się za pomocą środków porozumiewania na odległość.