Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 października 2022 r., sygn. II SA/Wa 153/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Góra – Błaszczykowska, Sędzia WSA Sławomir Antoniuk, Asesor WSA Michał Sułkowski (spr.), Protokolant Beata Kowalska (ref staż.) po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 października 2022 r. sprawy ze skargi B. D. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] sierpnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie przetwarzania danych osobowych oddala skargę.
Uzasadnienie
B. D. w piśmie z 8 stycznia 2020 r. uzupełnionym w piśmie z 16 czerwca 2022 r. wniósł do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej "PUODO") skargę na nieprawidłowości w procesie przetwarzania jego danych osobowych przez [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] (dalej "[...]" lub "Spółka"), polegające na przetwarzaniu jego danych osobowych w celu blokowania jego adresu e-mail oraz numeru telefonu, przetwarzaniu jego danych osobowych w postaci wizerunku za pomocą monitoringu wizyjnego oraz niespełnieniu obowiązku informacyjnego realizowanego w przypadku pozyskiwania danych osobowych od osoby, której dane dotyczą, tj. o którym mowa w art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej "RODO"), w zakresie kierowanej korespondencji e-mail.
W toku prowadzonego postępowania administracyjnego PUODO ustalił następujący stan sprawy.
1. Skarżący pozostaje w konflikcie z obecnym zarządem Spółki (dowód: wyjaśnienia Spółki z dnia [...] sierpnia 2020 r., pismo skarżącego z dnia 8 stycznia 2020 r.).
2. Wiadomości kierowane na adres poczty elektronicznej Spółki, dla wiadomości z [...] maja 2019 r. i z [...] września 2019 r., powracały do B. D. z komunikatem, cyt. "Wiadomość została zablokowana. Twoja wiadomość do [...] została zablokowana. Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj informacje techniczne poniżej. Odpowiedź otrzymana z serwera zdalnego: 550 5.7.1. blacklisted by WBL (6).". Jednocześnie z tego samego adresu skarżący otrzymał od Spółki wiadomość e-mail w dniu [...] listopada 2019 r. Z kolei w wiadomości e-mail z [...] września 2019 r. Spółka poinformowała Skarżącego, że Centrala Spółki nie prowadzi Biura Obsługi Interesanta zewnętrznego, a wszelkie ewentualne pisma do niej kierowane należy przesyłać drogą korespondencji pocztowej jako interesant zewnętrzny" (dowód: pismo skarżącego z 8 stycznia 2020 r. z wydrukami e-mail, pismo skarżącego z 16 czerwca 2020 r. z załącznikami).