Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 października 2022 r., sygn. VII SA/Wa 1122/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Cieśla Sędziowie: sędzia WSA Grzegorz Rudnicki (spr.) asesor WSA Elżbieta Granatowska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 7 października 2022 r sprawy ze skargi H.F. na postanowienie Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 14 kwietnia 2022 r. nr 661/22 w przedmiocie wszczęcia postępowania administracyjnego oddala skargę

Uzasadnienie

Uzasadnienie.

Zaskarżonym postanowieniem z 14 kwietnia 2022 r., nr 661/22, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: "MWINB"), na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: "k.p.a.") oraz art. 83 ust. 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (dalej: "Pr. bud."), po rozpatrzeniu zażalenia H. F. na postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego W. (dalej: "PINB") z [...] lutego 2022 r., nr [...] - utrzymał w mocy ww. postanowienie organu I instancji.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ odwoławczy podniósł, że do PINB wpłynęło 14 czerwca 2021 r., pismo H. F. zawierające m.in. informację, że "prace budowlane dotyczące budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce numer ew. [...] obr. [...], gm. [...], są wykonywane niezgodnie z przedstawionym projektem".

PINB postanowieniem z [...] lutego 2022 r., nr [...], odmówił wszczęcia na wniosek postępowania administracyjnego w sprawie budowy ww. budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Na powyższe rozstrzygnięcie skarżący złożył zażalenie.

MWINB uznał, że w przedmiotowej sprawie odmowa wszczęcia postępowania była właściwa. Ze względu na treść art. 53a Pr. bud., nie było konieczności analizowania kwestii posiadania przez skarżącego interesu prawnego w sprawie dotyczącej budowy ww. budynku.

Organ przytoczył treść art. 61a § 1 k.p.a., jednocześnie opisując przesłanki stanowiące podstawę odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego. Wskazał, że przepisy dotyczące postępowania w sprawie legalności i prawidłowości robót budowlanych umiejscowione zostały w rozdziale 5a Pr. bud.. Powyższa jednostka została dodana przez art. 1 pkt 30 ustawy z 13 lutego 2020r. zmieniającej ustawę Prawo budowlane z dniem 19 września 2020r. Zgodnie z art. 53a ust. 1 Pr. bud., postępowanie uregulowane w tym rozdziale wszczyna się z urzędu. Zdaniem MWINB, dodanie powyższego przepisu nowelą z 13 lutego 2020r. przesądza, że postępowania w sprawie naruszeń prawa budowlanego są wszczynane wyłącznie z urzędu, a nie na wniosek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00