Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 6 października 2022 r., sygn. II SA/Lu 390/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc – Malec (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Grymuza Asesor sądowy Marcin Małek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 6 października 2022 r. sprawy ze skargi K. S. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia 21 kwietnia 2022r., nr IF-VII.7840.4.20.2021.BZ w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 21 kwietnia 2022r., nr IF-VII.7840.4.20.2021.BZ Wojewoda Lubelski po rozpatrzeniu odwołania K. S. - na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a. - uchylił decyzję Starosty Puławskiego z dnia 13 kwietnia 2021 r., znak: AB.6740.10.03.5.2021.RSO odmawiającą skarżącemu zatwierdzenia projektu budowlanego budynku mieszkalnego w ramach zabudowy siedliskowej - pierwszy etap zabudowy, na działkach nr [...] oraz [...] w Z. gm. K. D. i jednocześnie orzekł o odmowie zatwierdzenia projektu zagospodarowania działki i projektu architektoniczno - budowlanego budynku mieszkalnego jednorodzinnego w ramach zabudowy siedliskowej - pierwszy etap zabudowy, na działkach nr [...], [...] i [...] w Z. gm. K. D..

Decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu 11 stycznia 2021r. został zarejestrowany w Starostwie Powiatowym w Puławach wniosek skarżącego o zatwierdzenie projektu budynku mieszkalnego w ramach zabudowy siedliskowej - pierwszy etap zabudowy, na działkach nr [...] oraz [...] w Z. gm. K. D..

Postanowieniem z dnia 10 lutego 2021r., Starosta Puławski na podstawie art. 34 ust. 3 i art. 35 ust.1 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020r., poz. 1333 ze zm.), dalej jako "pr. bud.", nałożył na inwestora obowiązek usunięcia nieprawidłowości w przedłożonej dokumentacji, a postanowieniem z 16 lutego 2021r. odmówił uzupełnienia tego postanowienia z dnia 10 lutego 2021r., o co wnosił skarżący.

Następnie na podstawie art. 35 ust. 3 pr. bud. organ wydał decyzję z dnia 13 kwietnia 2021r., którą odmówił zatwierdzenia ww. projektu budowlanego, wskazując na niezgodność zamierzenia z ustaleniami planu oraz na braki występujące w części opisowej projektu, w oznaczeniach na mapie do celów projektowych i na kopii decyzji o nadaniu uprawnień projektanta. Organ odwoławczy utrzymał tę decyzję w mocy decyzją z 1 czerwca 2021r. Wskazał, że teren planowanej inwestycji jest objęty ustaleniami uchwały Nr LI/284/98 Rady Miejskiej w Kazimierzu Dolnym z dnia 17 czerwca 1998r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Kazimierz Dolny (dalej jako "plan"). Jak podano w piśmie Urzędu Miasta Kazimierz Dolny z dnia 4 maja 2009 r. (wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego złożony przez inwestora wraz z wnioskiem o zatwierdzenie projektu) - działki nr [...] i [...] znajdują się w strefie [...] W. Z.. Podano, że w uchwale opisano tą strefę w § 11 ust. 50: "Pas terenu pomiędzy zabudową Z. D. i K.. P. a strefą krawędziową przełomu Wisły (...)." Ponadto organ odwoławczy wskazał na treść § 7 ust. 3 pkt 7 planu, zgodnie z którym "ustala się następujące formy ochrony planistycznej i podstawowe zasady użytkowania terenu z nimi związane: dla stref wzmożonej ochrony krajobrazu, obejmujących zachodnią część gminy (położoną na zachód od Z. i obwodnicy kazimierskiej), najsilniej urzeźbioną część dorzecza potoku W. oraz miasta Kazimierza, wprowadza się zasady preferencji działań zachowawczych w odniesieniu do sposobu użytkowania środowiska przyrodniczego oraz wprowadzenie zakazu wznoszenia nowych obiektów kubaturowych". Zdaniem Wojewody na obszarze inwestycji obowiązuje bezwzględna ochrona walorów przyrodniczo-krajobrazowych, która to według ustaleń planu wyraża się m.in. w zakazie wznoszenia nowych obiektów kubaturowych. Wojewoda odniósł się też do podnoszonej przez skarżącego kwestii daty złożenia wniosku o zatwierdzenie projektu. Wyjaśnił również, że potrzeba uzgodnienia inwestycji z Zarządem Lubelskich Parków Krajobrazowych (obecnie Zespół Lubelskich Parków Krajobrazowych) została zapisana w § 2 ust. 5 planu i związana jest z lokalizacją inwestycji na terenie Kazimierskiego Parku Krajobrazowego. Nie znalazł również błędów w postanowieniu organu I instancji z dnia 16 lutego 2021r., odmawiającego uzupełnienia postanowienia z dnia 10 lutego 2021r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00