Wyrok NSA z dnia 6 października 2022 r., sygn. II FSK 151/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jan Rudowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz, Sędzia del. WSA Artur Kot, po rozpoznaniu w dniu 6 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 3 listopada 2021 r., sygn. akt I SA/Bd 566/21 w sprawie ze skargi G. G. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 lipca 2021 r., nr 0115-KDIT1.4011.97.2021.3.MR w przedmiocie pozostawienia bez rozpatrzenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 3 listopada 2021 r., I SA/Bd 566/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy po rozpoznaniu skargi G. G. (dalej: "skarżący", "strona"), na podstawie art. 145 § 1 ust. 1 pkt 1 c w zw. z art. 135 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej: "p.p.s.a.") uchylił postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 lipca 2021 r. oraz poprzedzające je postanowienie tego organu z 5 maja 2021 r. w przedmiocie pozostawienia bez rozpatrzenia wniosku skarżącego o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
2. Jak wskazano w uzasadnieniu wyroku, istota sporu sprowadza się do przesądzenia prawidłowości zastosowania przez organ przepisów art. 14g § 1 w zw. z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm., dalej: "o.p."), a w konsekwencji oceny, czy w rozpoznawanym stanie faktycznym i prawnym zachodziła przesłanka pozostawienia bez rozpoznania wniosku skarżącego o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Skarżący wniósł o dokonanie wykładni art. 30ca i art. 30cb w zw. z art. 5a pkt 38-40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 ze zm., dalej "u.p.d.o.f."), zaś zakreślone zagadnienie prawne odnosiło się do kwestii możliwości uznania, czy podejmowana przez stronę i opisana we wniosku działalność stanowi działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 30 ca ust. 2 u.p.d.o.f.