Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Stosowanie prewspółczynnika dla nieistniejącej jednostki - Wyrok NSA z dnia 30 września 2022 r., sygn. I FSK 969/19

Podatnik będący jednostką samorządu terytorialnego nie może zastosować prewspółczynnika wyliczonego dla jednostki budżetowej do wydatków poniesionych przez inną jednostkę organizacyjną tej samej jednostki samorządu terytorialnego przed utworzeniem jednostki budżetowej. Każda jednostka organizacyjna musi stosować prewspółczynnik wyliczony na podstawie swojej własnej działalności.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia WSA (del.) Agnieszka Jakimowicz (spr.), , po rozpoznaniu w dniu 30 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 22 stycznia 2019 r. sygn. akt I SA/Wr 1089/18 w sprawie ze skargi Gminy J. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 sierpnia 2018 r. nr 0112-KDIL2-3.4012.280.2018.1.IP w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy J. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 22 stycznia 2019 r., sygn. akt I SA/Wr 1089/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Gminy J. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 sierpnia 2018 r. o nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług.

Z uzasadnienia powyższego orzeczenia wynika, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina podała m. inn., że do 31 marca 2018 r. działalność Gminy obejmującą zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków wykonywał Referat Urzędu Miejskiego, a od 1 kwietnia 2018 r. działalność ta została przekazana do samodzielnego zakładu budżetowego w postaci Zakładu Wodociągów i Kanalizacji. Z powyższą działalnością wiązała się konieczność ponoszenia wydatków inwestycyjnych i bieżących, a odbiorcą usług wodno-kanalizacyjnych były zarówno podmioty indywidualne, podmioty prowadzące działalność gospodarczą, jak również jednostki organizacyjne gminy. Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego Gmina zadała pytanie, czy do wydatków poniesionych w związku z powyższą infrastrukturą do dnia 31 marca 2018 r., a zatem które zostały poniesione jeszcze przez Referat Urzędu Miejskiego, mogła zastosować prewspółczynnik właściwy dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji, który przejął powyższą działalność, tj. prewspółczynnik wyliczony w oparciu o kryterium przychodowe Referatu działającego w Urzędzie Miejskim, z którego powstał Zakład, zgodnie z art. 86 ust. 2c pkt 3 w zw. z ust. 2h ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.) – zważywszy, że Zakład w latach kolejnych dokonywać będzie korekty odliczonego podatku wg prewspółczynnika z rozporządzenia określającego dedykowane wzory dla zakładów budżetowych (ponieważ będzie już posiadał sprawozdanie Rb-30s).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00