Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 28 września 2022 r., sygn. III OSK 4025/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 12 lutego 2020 r. sygn. akt II SA/Ke 952/19 w sprawie ze skarg Rady Miasta S. i A. B. na zarządzenie zastępcze Wojewody Świętokrzyskiego z dnia [...] września 2019 r. znak [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego I. oddala skargę kasacyjną, II. oddala wniosek o zasądzenie od A. B. na rzecz Wojewody Świętokrzyskiego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach zaskarżonym wyrokiem z dnia 12 lutego 2020 r. sygn. akt II SA/Ke 952/19, po rozpoznaniu skarg Rady Miasta S. i A. B. na zarządzenie zastępcze Wojewody Świętokrzyskiego z dnia [...] września 2019 r. znak [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego, oddalił skargę A. B. i odrzucił skargę Rady Miasta S.

W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że z uwagi na brak uchwały Rady Miasta S. w przedmiocie wniesienia skargi, a tym samym brak spełnienia warunku, o którym mowa w art. 98 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.) zwanej dalej w skrócie u.s.g., skarga Rady Miasta S. podlegała odrzuceniu.

Odnosząc się natomiast do skargi A. B. Sąd stwierdził, iż nie zasługiwała ona na uwzględnienie, bowiem radny naruszył ustawowy zakaz prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy w rozumieniu art. 24f ust. 1 u.s.g., co uzasadniało stwierdzenie wygaśnięcia mandatu radnego.

Podkreślono, że skarżący pełniąc funkcję Prezesa Zarządu Spółdzielni [...] w S., ma bezspornie kompetencję do zarządzania spółdzielnią, która jest osobą prawną. Spółdzielnia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła umowę z dnia [...] listopada 2005 r. dotyczącą wykonywania na rzecz Gminy S. określonych w tej umowie czynności zarządu lokalami (obejmujących m.in. obsługę lokatorów w zakresie naliczania, przyjmowania i rozliczania czynszu najmu i innych opłat w zastępstwie Gminy, prowadzenia dokumentacji czynszowej, zawierania umów podnajmu lokali w imieniu Gminy oraz przyjmowania i przekazywania najemcom lokali protokołami zdawczo-odbiorczymi), zaś Gmina S. wypłaca jej z tego tytułu ryczałtowe miesięczne wynagrodzenie, które zgodnie z aneksem do umowy nr [...] wynosi [...] zł brutto. Nie budzi wątpliwości, że skarżący - z racji pełnionej funkcji Prezesa Zarządu - jest osobą, z uwzględnieniem wskazanego w art. 24f u.s.g. warunku, prowadzącą działalność gospodarczą wspólnie z innymi osobami, zaś fakt otrzymywania od Gminy wynagrodzenia za wykonywane czynności zarządu oznacza, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółdzielnia korzysta z mienia komunalnego w postaci środków pieniężnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00