Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 września 2022 r., sygn. I SA/Ol 376/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Przemysław Krzykowski Sędziowie sędzia WSA Ryszard Maliszewski (sprawozdawca) asesor WSA Anna Janowska Protokolant specjalista Monika Rząp po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 września 2022 r. sprawy ze skargi H. O. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia 12 maja 2022r., nr 2801-IOV.4103.29.2021 w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące: marzec-lipiec 2019 roku oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 12 maja 2022r., nr 2801- IOV.4103.29.2021, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie (dalej DIAS), utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z 30.11.2021r., znak: 2805- SPV.4103.68.2021, w zakresie wymiaru podatku od towarów i usług za miesiące: marzec, kwiecień, maj i lipiec 2019r..
Natomiast DIAS uchylił decyzję organu pierwszej instancji w zakresie ustalenia zobowiązania podatkowego za miesiąc czerwiec 2019r., i określił zobowiązanie podatkowe za ten miesiąc w kwocie 14.592zł.
Zaskarżoną decyzję (doręczoną w dniu 14.12.2021r.) organ I instancji wydał po przeprowadzeniu kontroli podatkowej z 20.11.2019r. w zakresie podatku od towarów i usług za miesiące od marca 2019r. do lipca 2019r., oraz postępowania podatkowego, wszczętego na podstawie postanowienia, które zostało doręczone 20.05.2021r..
W decyzji organ I instancji, stwierdził nierzetelność danych wykazanych przez podatnika w JPK_VAT i deklaracjach VAT-7, złożonych do Urzędu Skarbowego w obowiązujących terminach, za miesiące marzec -lipiec 2019r. zarówno po stronie podatku należnego jak i naliczonego.
Podatnik w toku kontroli tj. w dniu 16.01.2020r., dokonał korekty plików JPK_VAT za miesiące marzec-lipiec 2019r..
Analiza, przedłożonej w toku kontroli dokumentacji księgowej za miesiące marzec - lipiec 2019r., w tym okazanych dowodów PK wraz z załączonymi dokumentami oraz plików JPK_VAT, plików JPK_FA, plików JPK_WB, potwierdziła nierzetelność danych oraz próbę ich wyeliminowania przez podatnika w złożonych w toku kontroli korektach plików JPK_VAT, a także wykazała szereg dodatkowych nieprawidłowości w dokonanym rozliczeniu zarówno po stronie podatku należnego jak i naliczonego.