Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 23 września 2022 r., sygn. I GSK 1576/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Grzelak po rozpoznaniu w dniu 23 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A sp. z o.o. z siedzibą w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 lutego 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 5335/21 w sprawie ze sprzeciwu A sp. z o.o. z siedzibą w P. na decyzję Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia [...] listopada 2021 r. nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji i przekazania do ponownego rozpatrzenia sprawy w przedmiocie odmowy zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 11 lutego 2022 r., sygn. akt V SA/Wa 5335/21, oddalił sprzeciw A sp. z o.o. z siedzibą w P. na decyzję Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia [...] listopada 2021 r. wydaną w oparciu o regulacje wynikające ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r. poz. 2028, z późn. zm.); dalej: "u.z.z.w.z.o.ś" - o uchyleniu decyzji Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia [...] lipca 2021 r. nr [...] o odmowie zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy P. na okres 3 lat i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji.

WSA w Warszawie uznał za nietrafny zarzut naruszenia art. 138 § 2 k.p.a. Zdaniem Sądu, organ odwoławczy prawidłowo ustalił, że organ I instancji pominął wyjaśnienie okoliczności istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy mających znaczenie dla oceny poprawności skonstruowania taryfy względem wskazanych w decyzji przepisów Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 lutego 2018 r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. poz. 472, z późn. zm.); dalej: "rozporządzenie taryfowe") , co stanowi o istotnym naruszeniu art. 77 § 1 k.p.a. w zw. z art. 80 k.p.a. Już z samego tylko faktu, iż niewyjaśnione okoliczności mają znaczenie dla kształtu projektu taryfy należy uznać, że powinny one być przedmiotem ustaleń czynionych w obu instancjach postępowania administracyjnego, zgodnie z art. 15 k.p.a. Poza tym, zgodnie z przepisami art. 27b u.z.z.w.z.o.ś. tylko organ regulacyjny dysponuje szczególnym trybem pozyskiwania dokumentów oraz informacji pod rygorem kary pieniężnej usprawniającym znacząco przebieg postępowania. W ocenie Sądu, wskazane w decyzji ustalenia mają istotne znaczenie dla oceny, analizy i weryfikacji projektu taryfy i uzasadnienia, których wynik decyduje z kolei o możliwości zatwierdzenia taryfy bądź odmowy jej zatwierdzenia. Według WSA, trafnie też podniósł organ, że postępowanie w przedmiocie zatwierdzenia wniosku taryfowego prowadzone przed organem regulacyjnym na podstawie przepisów u.z.z.w.z.o.ś. ma na uwadze interes przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, ale w istotnym stopniu służyć ma również zabezpieczeniu interesu społecznego - interesu odbiorców usług, w tym przed nieuzasadnionym wzrostem cen, co wynika z zasady przewidzianej w art. 1 pkt 1 lit. c u.z.z.w.z.o.ś. i znajduje potwierdzenie w art. 24c ust. 1 pkt 2 u.z.z.w.z.o.ś. dotyczącym wymaganej analizy i weryfikacji w przedmiocie wniosku taryfowego odwołującego się do wymogu zapewnienia ochrony interesów odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen. Tym samym, organ regulacyjny winien był zatem ocenić wyczerpująco wszystkie elementy wniosku taryfowego we wskazanym w ustawie zakresie. WSA zgodził się z organem odwoławczym, że ze względu na okoliczności przedstawione w zaskarżonej decyzji koniecznym stało się wyjaśnienie zakresu sprawy istotnego dla jej rozstrzygnięcia. Organ I instancji zobligowany został do wezwania Spółki do przedłożenia taryfy opracowanej zgodnie z przepisami u.z.z.w.z.o.ś. i rozporządzenia taryfowego tj. zawierającej prawidłowy podział na taryfowe grupy odbiorców stosownie do wytycznych określonych w § 3 oraz § 11 ust. 3 pkt 6, a następnie, po ewentualnym dalszym postępowaniu wyjaśniającym, do oceny, analizy i weryfikacji wniosku taryfowego w zmienionym kształcie. (treść wyroku i kolejnych cytowanych orzeczeń dostępne na stronie internetowej w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych pod adresem http://orzeczenia.nsa.gov.pl).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00