Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Opolu z dnia 22 września 2022 r., sygn. II SA/Op 114/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędzia WSA Daria Sachanbińska Protokolant Marta Gajowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 września 2022 r. sprawy ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Zarządu Powiatu w Nysie z dnia 8 lipca 2021 r., Nr 149/419/21 w przedmiocie powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora szkoły stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

W dniu 8 lipca 2021 r. Zarząd Powiatu w Nysie, działając na podstawie art. 63 ust. 14 w związku z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.), zwanej dalej Prawem oświatowym, podjął uchwałę Nr 149/419/21, w sprawie powołania składu osobowego komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół Technicznych w Nysie.

Powyższa uchwała wpłynęła w dniu 10 września 2021 r. do Wojewody Opolskiego jako organu nadzoru.

Następnie Wojewoda Opolski, działając na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526), zwanej dalej w skrócie u.s.p., wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, domagając się stwierdzenia nieważności opisanej uchwały Zarządu Powiatu w Nysie z powodu istotnego naruszenia prawa. W uzasadnieniu Wojewoda wskazał, że analizowana uchwała została podjęta w toku wadliwie zainicjowanej procedury konkursowej, w której naruszono art. 63 ust. 1 i ust. 10 w zw. z art. 29 ust. 1 pkt 2 Prawa oświatowego, § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1428), zwanego dalej rozporządzeniem, oraz § 68 ust. 1, ust. 3, ust. 4, ust. 5 i § 72 ust. 4 uchwały Nr XLI/390/2018 Rady Powiatu w Nysie z dnia 9 listopada 2018 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Nyskiego. Dalej podkreślił, że zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia konkurs na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej i publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki ogłasza organ prowadzący przedszkole, szkołę lub placówkę. Natomiast podstawową prawną formą działania zarządu powiatu jest uchwała zarządu, która w myśl art. 77 u.s.p. podlega nadzorowi wojewody sprawowanemu na podstawie kryterium zgodności z prawem. Tymczasem Wojewoda Opolski ustalił, że Zarząd Powiatu w Nysie nie podjął uchwały w przedmiocie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół Technicznych w Nysie. Do pisma z dnia 10 września 2021 r. Starosta Nyski załączył jedynie wyciąg z protokołu nr 146/21 z posiedzenia Zarządu Powiatu w Nysie z dnia 15 czerwca 2021 r., w trakcie którego procedowano kwestię ogłoszenia konkursu. Z dokumentu tego nie wynika jednak, że Zarząd Powiatu w Nysie podjął uchwałę w przedmiocie ogłoszenia konkursu. Podkreślił Wojewoda, że przedstawionemu wyciągowi z protokołu nie sposób przyznać waloru uchwały, ponieważ nie spełnia on wymagań określonych w Statucie, a według § 68 ust. 1 tego aktu sprawy należące do kompetencji Zarządu rozstrzygane są w formie uchwał bądź decyzji administracyjnych. Tak więc w procedowanej kwestii Zarząd Powiatu w Nysie winien podjąć uchwałę, która powinna zostać podpisana przez wszystkich członków Zarządu obecnych na posiedzeniu. Uchwale należało nadać kolejny numer i powinna ona zostać zaewidencjonowana w Rejestrze Uchwał Zarządu. Ponadto w protokole z posiedzenia Zarządu konieczne było odnotowanie wyników głosowania nad uchwałą, które ogłosił Starosta. Warunki te nie zostały jednak spełnione. Wojewoda zwrócił również uwagę na bezwzględnie obowiązujący charakter norm statutowych, które muszą być przestrzegane przez organy jednostki samorządu terytorialnego. Podał też, że postępowanie konkursowe mające na celu wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora szkoły rozpoczyna się z chwilą ogłoszenia konkursu. Z kolei uchybienia zaistniałe na etapie ogłoszenia konkursu mogą spowodować, że dalsze postępowanie także będzie nieprawidłowe. Podjęcie uchwały następczej, tj. uchwały Nr 149/419/21 Zarządu Powiatu w Nysie z dnia 8 lipca 2021 r. w sytuacji, gdy doszło do naruszenia procedury konkursowej poprzez brak wydania uchwały inicjującej procedurę konkursową, stanowi istotne naruszenie prawa, które skutkuje nieważnością uchwały następczej. W końcowej części uzasadnienia skargi Wojewoda przedstawił sposób rozumienia pojęcia "istotnego naruszenie prawa", do którego należy zaliczyć podjęcie aktu przez organ niewłaściwy, brak podstawy do podjęcia aktu określonej treści, niewłaściwe zastosowanie przepisu prawnego będącego podstawą podjęcia aktu czy też naruszenie procedury podjęcia aktu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00