Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 22 września 2022 r., sygn. IV SA/Po 405/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Busz Sędzia WSA Tomasz Grossmann (spr.) Sędzia WSA Józef Maleszewski po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 22 września 2022 r. sprawy ze skargi A. W. na decyzję Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia 10 maja 2022 r. nr [...] w przedmiocie odstąpienia od nałożenia obowiązku wykonania określonych czynności lub robót budowlanych 1. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla powiatu p. z dnia [...] marca 2022 r. nr [...]; 2. zasądza od Inspektor Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącego A. W. kwotę 980 zł (słownie: dziewięćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 10 maja 2022 r. nr [...] Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: "WWINB" lub "organ II instancji"), po rozpatrzeniu odwołania A. W., utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla powiatu p. z [...] marca 2022 r. nr [...] o odstąpieniu od nałożenia obowiązku wykonania określonych czynności lub robót budowlanych przy budynku mieszkalnym jednorodzinnym w zabudowie bliźniaczej na działce nr ewid.[...], położonej przy ul. [...] w M. (gmina M.) do stanu zgodnego z prawem.

Zaskarżona decyzja WWINB zapadła, jak wynika z jej uzasadnienia, w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

W związku z pismem A. W. z [...] sierpnia 2021 r. dotyczącym "prowadzonych prac modernizacyjnych" budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce nr ewid.[...] przy ul. [...] w M., Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla powiatu p. (dalej: "PINB" lub "organ I instancji") przeprowadził kontrolę legalności robót. W protokole z tej czynności odnotowano m.in., że na nieruchomości zlokalizowany jest budynek mieszkalny jednorodzinny w zabudowie bliźniaczej segment lewy, zrealizowany na podstawie pozwolenia na budowę z [...] r. nr [...] W kwietniu 2021 r. współwłaściciele obiektu, T. i S. B. (dalej: "Inwestorzy"), rozpoczęli wykonywanie remontu przy tym budynku, którego zakres przedstawiono w załączonym do protokołu piśmie. W szczególności zostały wykonane roboty budowlane polegające na zwiększeniu w dół istniejącego otworu okiennego oraz zamontowaniu w nim nowej, większej stolarki okiennej. Ponadto został wyprowadzony na zewnątrz przewód elektryczny z wewnętrznej instalacji budynku w celu zamontowania na zewnątrz budynku oświetlenia. Roboty budowlane były wykonywane pod nadzorem inż. M. P., posiadającej uprawnienia budowlane. Opisany stan faktyczny został zobrazowany przez PINB w dokumentacji fotograficznej wykonanej podczas kontroli. Ze wspomnianego załącznika do protokołu (tj. pisma M. P. z [...] kwietnia 2021 r. zatytułowanego "Remont budynku bliźniaczego 1-nej części – lewej strony przy ul. [...]. Zakres robót i ocena techniczna wykonanych robót") wynika, że roboty budowlane obejmowały: 1) montaż instalacji gazowej (pozwolenie na budowę); 2) wymianę grzejników; 3) ocieplenie dachu; 4) wymianę rynien i rur spustowych; 5) wymianę schodów drewnianych i poręczy; 6) "wymianę częściowej instalacji elektrycznej i osprzętu"; 7) montaż kuchni (z zaznaczeniem, iż "[...] z uwagi na ciemną kuchnię należy zaproponować przedłużenie okna do podłogi oraz założyć porte fenetre"); 8) ocieplenie budyniu oraz jego fundamentów; 9) wymianę stolarki okiennej wraz z powiększeniem w dół jednego z okien bez zmiany szerokości istniejącego nadproża.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00