Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 września 2022 r., sygn. II OSK 2957/19

Wykładnia art. 30 ust. 1 pkt 2b ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U.. z 2018r., poz. 1202 ze zm.)., która prowadziłaby do zwolnienia z wymogu zgłoszenia przebudowy altany ze skutkiem przekształcenia jej w budynek rekreacji indywidualnej o powierzchni do 35 m2, pozwalałaby inwestorowi na osiągnięcie celu sprzecznego z art. 30 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, tj. niezgodnego z wolą ustawodawcy zniesienia w tym zakresie reglamentacji administracyjnej budowy budynku rekreacji indywidualnej.

Teza urzędowa

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Siegień (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski po rozpoznaniu w dniu 21 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej L. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 16 maja 2019 r., sygn. akt II SA/Bk 99/19 w sprawie ze skargi L. B. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z dnia [...] grudnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie nakazania doprowadzenia obiektu do stanu zgodnego ze zgłoszeniem oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 16 maja 2019 r., sygn. akt II SA/Bk 99/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę L. A. B. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z dnia [...] grudnia 2018 r. w przedmiocie nakazania doprowadzenia obiektu do stanu zgodnego ze zgłoszeniem.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Zaskarżoną decyzją [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego S. nakazującą L. A. B. (dalej: skarżący) doprowadzenie obiektu budowlanego - altany wybudowanej na działce nr ewid. [..] w miejscowości K. gm. S. do stanu zgodnego ze zgłoszeniem złożonym do Starosty [...] w dniu [...] kwietnia 2016 r.. W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ drugiej instancji wskazał, że w dniu [...] kwietnia 2016 r. skarżący zgłosił do Starosty [...] zamiar wykonania na działce o nr ew. gr. [..] altany drewnianej, w formie zadaszenia opartego na 6 słupach o średnicy 50 cm, podstawie sześciokąta, o boku ok. 2,5 m i powierzchni zabudowy ok. 20 m2. Zgłoszenie zostało skutecznie przyjęte i obiekt został wybudowany zgodnie ze zgłoszeniem. W dniu 26 lipca 2018 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Powiatu Ziemskiego S., na skutek pisma mieszkańców wsi K., przeprowadził kontrolę ww. obiektu, w trakcie której stwierdził, że istniejący obiekt nie odpowiada dokonanemu zgłoszeniu. Na tej podstawie organ wszczął postępowanie administracyjne w sprawie legalności wykonania przez skarżącego robót budowlanych w przedmiotowej altanie. Uzasadniając wydaną decyzję organ drugiej instancji przytoczył treść art. 29 ust. 1 pkt 2d i art. 30 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202), dalej: "Pr. bud.", wskazując, że co prawda budowa, jak też przebudowa wolno stojących altan o powierzchni zabudowy do 35 m2 w obecnym stanie prawnym nie wymaga ani zgłoszenia, ani pozwolenia na budowę, jednakże w przypadku, gdy zakres przebudowy wykracza poza granice definicji wskazanej w art. 3 pkt 7a Pr. bud., na wykonane roboty należy uzyskać zgodę organu architektoniczno-budowlanego. W przedmiotowej sprawie skarżący przy powstałej altanie przeprowadził roboty budowlane, w wyniku których powstał zamknięty obiekt o innym charakterze i funkcji, niż zgłoszony do Starostwa tj. budynek rekreacji indywidualnej. Skoro skarżący na wybudowanie powstałego obiektu nie uzyskał stosownego zgłoszenia, to powstała samowola budowlana wymagająca przeprowadzenia postępowania legalizacyjnego w trybie art. 50-51 Pr. bud. Takie też postepowanie wszczął organ pierwszej instancji, ale z uwagi na to, że powstały obiekt jest niezgodny z ustaleniami obowiązującego na tym terenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części terenów położonych we wsi K. w Gminie S., uchwalonego uchwałą Rady Gminy S. nr XXXIV/292/06 z dnia 5 maja 2006 r., możliwe było jedynie nakazanie doprowadzenia tego obiektu - altany do stanu zgodnego z dokonanym zgłoszeniem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00