Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 20 września 2022 r., sygn. II SA/Kr 708/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Jacek Bursa Sędziowie: WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Piotr Fronc po rozpoznaniu w dniu 20 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Z. P. na decyzję Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z dnia 7 kwietnia 2022 r. nr 141/2022 znak: WOB.7721.125.2020.MOPIE w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie samowoli budowlanej 1/ uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; 2/ zasądza od Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie na rzecz Z. P. kwotę 997 (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla powiatu krakowskiego – ziemskiego w Krakowie decyzją z dnia 14 lutego 2020 r. nr 22/2020 działając na podstawie art. 80 ust. 2 pkt. 1, art. 81 ust. 1, art. 83 ust. 1 w związku ustawy z dnia 7 lipca 1994 r,. Prawo budowlane oraz art. 104 i 105 K.p.a. umorzył postępowanie administracyjne w przedmiocie: "linia energetyczna sN na działce nr nr [....] w msc. N. , gm.Cz. " z uwagi na fakt, iż nin. postępowanie administracyjne stało się bezprzedmiotowe w całości. W uzasadnieniu organ wskazał, że w trakcie oględzin mających miejsce w dniu 3 grudnia 2019 r. ustalono, że na działce nr [....] w N. zlokalizowane są dwa słupy energetyczne (czteroostopowy z transformatorem nr porządkowy [...] w pomocnej części działki nr [....] oraz dalej słup podwójny). Kolejne dwa słupy energetyczne objęte niniejszym postępowaniem zlokalizowane są na działce nr [....] w N. , są to słup pojedynczy i podwójny. Są to słupy żelbetowe, prefabrykowane. Wg oświadczenia obecnego na oględzinach właściciela działek - przedmiotowa sieć energetyczna powstała około 1978 - 1979 r. Potwierdzają to również dokumenty przedłożone przez zarządcę sieci T.S.A. W przedłożonych przez T. S.A. dokumentach jako data budowy widnieje rok 1976, natomiast data oddania do eksploatacji 1979 r. W trakcie oględzin właściciel działek oświadczył, że w latach 70-tych ówcześni właściciele nie wyrażali zgody na taką lokalizację sieci. Inwestorem była firma E. Około 2016 r. prowadzone były rozmowy dotyczące zmiany lokalizacji przedmiotowej sieci oraz jej rozbudowy, jednakże przebudowa i rozbudowa do dnia dzisiejszego nie została wykonana. W trakcie oględzin Z.P. podniósł, że stan techniczny słupów energetycznych jest zły. Widoczne są liczne odspojenia otuliny betonowej, odsłonięte pręty zbrojeniowe, ślady korozji biologicznej. Oświadczył, że zarządca sieci T.S.A. dokonuje bieżących przeglądów i konserwacji urządzeń. W 2018 r. w organie nadzoru budowalnego prowadzone było postępowanie kontroIno-wyjaśniające w sprawie przedmiotowej sieci sN na działkach nr [....] i [....] w N. , gm. C. Wówczas w siedzibie PINB stawił się przedstawiciel T.S.A. i przedłożył do wglądu dokumentację, którą dysponuje T. S.A. dotyczącą przedmiotowej sieci. Z przedłożonych dokumentów wynika, że sieć powstała około 1976 r. w ramach elektryfikacji wsi, inwestorem był Urząd Wojewódzki, a wykonawcą robót związanych z budową sieci była firma E. Przedmiotowa sieć została przekazana do eksploatacji na rzecz Zakładu Energetycznego [....] Przedsiębiorstwo Państwowe w 1979 r. Wg oświadczenia przedstawiciela T. S.A. przedmiotowa sieć poddawana jest bieżącym remontom i konserwacji. W trakcie postępowania PINB wystąpił z pismem do Archiwum Narodowego w Krakowie oraz Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie z prośbą o informację oraz wypożyczenie do celów służbowych posiadanych projektów budowlanych dla przedmiotowej linii energetycznej. W dniu 18.06.2018 r. organ otrzymał pismo z Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego z informacją, iż przeprowadzono kwerendę w aktach Wydziału Architektury i Budownictwa Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Krakowie z lat 70-tych i nie odnaleziono sprawy j w. Kolejnym pismem zwrócono się do Urzędu Gminy C. oraz Archiwum Zakładowego Urzędu Miasta Krakowa z prośbą o informację oraz wypożyczenie do celów służbowych posiadanych projektów budowlanych dla przedmiotowej linii energetycznej. Urząd Gminy C. pismem z dnia 29.06.2018 r. poinformował, że w wyniku przeprowadzonej w Archiwum Zakładowym Urzędu Gminy C. kwerendy nie odnaleziono dokumentów związanych z budową napowietrznej linii energetycznej. Dnia 13.07.2018 r. na dziennik podawczy PINB wpłynęło pismo Urzędu Miasta Krakowa z informacją, iż w dostępnych materiałach archiwalnych nie odnaleziono dokumentacji dot. napowietrznej linii energetycznej zlokalizowanej na działce nr [....] i [...] w N. Analizując zebrany materiał dowodowy Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowalnego stwierdził, iż przedłożone dokumenty przez T. S.A. dotyczą m. in. stacji trafo nr [....] zlokalizowanej na działce nr [.....] w N. Z analizy tych dokumentów wynika, że obiekt (stacja trafo wraz z siecią energetyczną sN) powstały w 1976 r., a od 1979 r były eksploatowane, poddawane bieżącym przeglądom i konserwacji. Należy zwrócić uwagę, że w latach 50-tych szczególnie nasilona była wielka akcja elektryfikacji, która odbywała się na podstawie przepisów z ustawy z dnia 28 czerwca 1950 roku o powszechnej elektryfikacji wsi i osiedli, która obowiązywała aż do 5 grudnia 1997 r. W związku z powyższym PINB zwrócił się z zapytaniem do organów administracji o udostępnienie wszelkiej dokumentacji dla przedmiotowego słupa energetycznego mającej na celu potwierdzenie jego legalności. W odpowiedzi na pismo żaden z zapytanych organów nie posiada w swoich zasobach archiwalnych żądanej dokumentacji. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że nieuprawnione jest domniemywanie samowoli budowlanej w sytuacji niemożności ustalenia faktu wydania pozwolenia na budowę (por. wyrok WSA w Poznaniu z 21 marca 2013r., sygn. akt IV SA/Po 30/13., wyrok WSA w Krakowie z 11 kwietnia 2012., sygn. akt II SA/Kr 275/12). Zgodnie ze stanowiskiem GINB przepisy prawa nie pozwalają na automatyczne uznanie, iż nie legitymowanie się przez inwestora bądź jego następcę prawnego dokumentem pozwolenia na budowę, dowodzi wybudowania obiektu w warunkach samowoli budowlanej. W wyniku czego organ nie dysponując projektem budowlanym nie może uznać, iż przedmiotowa sieć energetyczna wybudowana została w ówczesnych realiach politycznych jako samowola budowlana.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00