Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 15 września 2022 r., sygn. I SA/Po 152/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Nikodem (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Protokolant: st. sekr. sąd. Ewa Szydłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 września 2022 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy ograniczenia poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w 2021 r. oddala skargę

Uzasadnienie

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w K. decyzją z 28 września 2021 r., nr [...] odmówił M. P. (dalej zwanemu również skarżącym) ograniczenia poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za 2021 r. od dochodów z pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statku morskiego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym.

Skarżący zwrócił się do Naczelnika o ograniczenie poboru zaliczek na podatek dochodowy na 2021 r. od dochodów osiąganych z pracy najemnej na pokładzie statku morskiego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym w pełnym zakresie. Skarżący wskazał, że w zeznaniu podatkowym za 2021 r. będzie on uprawniony do skorzystania z ulgi abolicyjnej. Z tego powodu wpłacanie zaliczek do Urzędu Skarbowego jest bezcelowe, z uwagi na ich zwrot po złożeniu zeznania podatkowego.

Organ pierwszej instancji powołał się m. in. na postanowienia art. 44 ust. 3a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm. – dalej w skrócie: "ustawa o PDOF"). Powołano się również na postanowienia art. 14 ust. 3 Konwencji z 20 lipca 2006 r. między R. P. a Z. K. W. B. i I. P. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobieganiu uchyleniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. nr 250 poz. 1840 – dalej w skrócie: "umowa o UPO"). Wskazano również, że w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w Polsce znajduje zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania określona w art. 22 ust. 2 lit. a) powołanego ostatnio aktu zmieniona przez art. 5 ust. 6 Konwencji wielostronnej implementującej środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzonej w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369 z późn. zm. – dalej w skrócie: "umowa o MLI"). Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. h) umowy o UPO określenie "transport międzynarodowy" oznacza wszelki transport statkiem morskim lub statkiem powietrznym eksploatowanym przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa, z wyjątkiem przypadku, kiedy statek morski lub statek powietrzny eksploatowany jest wyłącznie między miejscami położonymi w drugim Umawiającym się Państwie. W ocenie Naczelnika przez transport (w tym transport międzynarodowy) należy rozumieć czynności związane z przemieszczaniem się osób i dóbr materialnych za pomocą odpowiednich środków (tu: za pomocą statków morskich). Transport morki oznacza więc, przewóz statkami w celach zarobkowych, pasażerów i ładunków przez wody morskie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00