Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 września 2022 r., sygn. II OSK 3305/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 14 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 5 marca 2019 r. sygn. akt II SA/Lu 866/18 w sprawie ze skargi S.K. na decyzję Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lublinie z dnia [...] września 2018 r. nr [...] w przedmiocie nakazania wykonania określonych robót budowlanych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 5 marca 2019 r. sygn. akt II SA/Lu 866/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę na S.K. na decyzję Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lublinie z dnia [...] września 2018 r. nr [...] w przedmiocie nakazania wykonania określonych robót budowlanych.

Zaskarżony wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych.

Decyzją z dnia [...] lutego 2017 r. (sprostowaną następnie postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2017 r.), Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Zamościu (zwany dalej: PINB) organ na podstawie art. 51 ust.1 pkt. 2 w związku z art. 51 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U z 2018r. Poz. 1202; zwanej dalej: p.b.) nałożył na E.K. obowiązek ułożenia, w terminie do dnia [...] czerwca 2017 r" od strony granicy działki nr ewid. [...] obrzeży o wysokości min. 0,08 cm na długości 38,35 m, mierząc od bramy wjazdowej na teren działki [...], zabezpieczających przed spływem wód opadowych na jej teren.

Po rozpatrzeniu odwołań złożonych przez S.K. oraz E.K. , Lubelski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Lublinie (zwany dalej: WINB) decyzją z dnia [...] lipca 2017 r. uchylił ww. decyzję PINB i umorzył postępowanie.

Wyrokiem z dnia 15 marca 2018 r. sygn. akt II SA/Lu 889/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uchylił ww. decyzję WINB. W ocenie Sądu fakt funkcjonowania w obrocie prawnym ostatecznej decyzji rozstrzygającej kwestię naruszenia stosunków wodnych na działce nr [...] nie czyni niedopuszczalnym prowadzenie postępowania w sprawie robót budowlanych polegających na utwardzeniu części powierzchni tej działki przez organy nadzoru budowlanego w trybie art. 50 i 51 Prawa budowlanego. O bezprzedmiotowości postępowania prowadzonego przez organy nadzoru budowlanego w trybie art. 50 i art. 51 prawa budowlanego w sprawie spornego utwardzenia, nie świadczy również okoliczność, iż roboty budowlane polegające na utwardzeniu powierzchni gruntu na działkach budowlanych są w obecnym stanie prawnym zwolnione z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę, jak i z obowiązku zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych (art. 29 ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 30 ust.1 pkt 3 p.b..), skoro w orzecznictwie i doktrynie ugruntowane jest stanowisko, że roboty budowlane zwolnione z tych wymogów nie wykraczają poza kompetencje organów nadzoru budowlanego. WINB winien był merytorycznie rozpoznać odwołania, oceniając zgodność wykonanego utwardzenia z przepisami prawa, w tym nie tylko z przepisami techniczno-budowlanymi, lecz również z przepisami prawa miejscowego. W ramach tej oceny organ odwoławczy zobowiązany był zweryfikować zasadność nałożenia obowiązku wykonania obrzeży zabezpieczających przed spływem wód opadowych na teren działki nr [...], a w razie uznania tego nakazu za zasadny - dodatkowo ocenić jego prawidłowość tj. skuteczność w doprowadzeniu wykonanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00