Wyrok NSA z dnia 6 września 2022 r., sygn. III FSK 982/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Sędzia NSA Anna Dalkowska (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Paweł Dąbek, po rozpoznaniu w dniu 6 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej I. [...] S.A. z siedzibą w I. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 22 stycznia 2019 r. sygn. akt I SA/Bd 937/18 w sprawie ze skargi I. [...] S.A. z siedzibą w I. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy z dnia 12 października 2018 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2014 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrok sądu pierwszej instancji.
1.1. Wyrokiem z 22 stycznia 2019 r., sygn. akt I SA/Bd 937/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy po rozpoznaniu sprawy ze skargi Inowrocławskich K. [...] S.A. z siedzibą w I. (dalej: "Spółka", "Skarżąca") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy z dnia 12 października 2018 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2014 r. uchylił zaskarżoną decyzję w całości.
1.2. Wnioskiem z dnia 22 listopada 2017 r. spółka wystąpiła do Burmistrza M. o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2014r. w kwocie 528.846,00 zł, dokonując przy tym korekty deklaracji podatkowej. W wyniku rozpatrzenia tego wniosku organ określił Spółce wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za wskazany rok w kwocie 473.768,23 zł, stwierdził nadpłatę w wysokości 62.828,28 zł i odmówił stwierdzenia nadpłaty w wysokości 466.017,72 zł. Odmowa stwierdzenia nadpłaty w żądanej przez spółkę wysokości wynikała z faktu, że organ nie podzielił stanowiska skarżącej co do braku podstaw do opodatkowania elementów wchodzących w skład kopalni soli, tj. kolumny: wstępnej, prowadnikowej, technicznej, eksploatacyjnej i ługowniczej, stanowiących wgłębne wyposażenie otworów wiertniczych, oraz uzbrojenia otworów wiertniczych, a także wież wiertniczych, w skład których wchodzą głowice eksploatacyjne, tace żelbetowe, fundamenty, pomosty obsługowe, zsuwnie stalowe. Organ uznał, że wyżej wymienione obiekty stanowią budowle, co kwestionuje skarżąca. Spór zatem, co do zasady, sprowadza się do kwalifikacji prawnej wymienionych obiektów jako budowli w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r., poz 849, dalej: "u.p.o.l").