Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. III SA/Kr 1364/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia Elżbieta Czarny-Drożdżejko (spr.) Sędziowie: WSA Janusz Kasprzycki Asesor WSA Ewelina Dziuban Protokolant: specjalista Anna Chwalibóg po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi K. Sp. z o.o. w W. na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 22 czerwca 2023 r. nr 16/REH/2023/06 w przedmiocie oddalenia odwołania od rozstrzygnięcia postępowania prowadzonego w trybie konkursu ofert skargę oddala.

Uzasadnienie

Dyrektor Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie ogłosił postępowanie nr 06-23-000470/REH/05/1/01 na podstawie art. 139 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 2000 ze zm.), w trybie konkursu ofert w sprawie zawarcia umów o udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju rehabilitacja lecznicza w zakresie świadczeń skojarzonych: fizjoterapia ambulatoryjna, fizjoterapia ambulatoryjna dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, na okres od dnia 1 lipca 2023 roku do dnia 31 grudnia 2028 roku, na obszarze: (1219054) Wieliczka, (1219055) Wieliczka.

W postępowaniu ofertę złożyła m. in. K. Sp. z o.o. w W. (dalej: skarżąca"). Do zawarcia umowy zostały wybrane oferty innych podmiotów. Nie wybrano natomiast oferty skarżącej.

Zgodnie z art. 151 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych rozstrzygnięcie postępowania nastąpiło w dniu 19 maja 2023 r., a informacja o wynikach postępowania została opublikowana na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej organu (zgodnie z art. 151 ust. 2 u.ś.o.z.).

Nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem, skarżąca złożyła odwołanie, zarzucając naruszenie:

1. art. 134 ust. 1 w zw. z art. 142 ust. 5 pkt 1, 142 ust. 6 pkt 2, 149 ust. 1 pkt 4 u.ś.o.z. oraz § 14 Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 października 2020 r. w sprawie sposobu ogłaszania o postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, składania ofert, powoływania i odwoływania komisji konkursowej, jej zadań oraz trybu pracy poprzez naruszenie zasady równego traktowania świadczeniodawców ubiegających się o zawarcie umowy i prowadzenia postępowania w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji, a polegające na przeprowadzeniu negocjacji z naruszeniem zasad postępowania poprzez całkowite zaniechanie ustalenia, czy zmodyfikowana w toku negocjacji oferta Samodzielnego Publicznego Zespołu Lecznictwa Otwartego w Wieliczce nie zawiera rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia, niezwrócenie się do oferenta o udzielenia w określonym terminie wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, w tym w szczególności o przedstawienie kalkulacji kosztów świadczeń opieki zdrowotnej i w konsekwencji całkowicie bezpodstawne przyjęcie zmodyfikowanej oferty kontroferenta powodującej zmianę jej pozycji rankingowej na niekorzyść skarżącej, podczas gdy Fundusz również na etapie negocjacji ma obowiązek zbadania czy przedstawiona oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia i ocenić czy zaoferowana cena pozwoli na zapewnienie standardu usług oraz kompleksowość wsparcia pacjenta na odpowiednim poziomie, zwłaszcza w sytuacji, gdy już zaproponowana przez skarżącą cena była niższa niż oczekiwana przez Fundusz i niższa niż aktualnie zakontraktowana na rzecz innych realizatorów świadczeń;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00