Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 18 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Go 689/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Jutrzenka-Trzebiatowski Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Sędzia WSA Michał Ruszyński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 18 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi K.C. na decyzję Dowódcy [...] z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę.
Uzasadnienie
Rozkazem personalnym nr [...] z dnia [...] czerwca 2023, wskutek otrzymania oceny dostatecznej z ostatniej opinii służbowej, Dowódca [...], z dniem [...].07.2023 r. zwolnił st. szer. K.C. z zawodowej służby wojskowej i przeniósł do rezerwy pasywnej. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia organ wskazał art. 104 oraz art. 127a § 1 i § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.), art. 186 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 231 ust.1, art.228 ust. 1 pkt 4, art. 229 ust. 1 i 2 oraz art. 238 ust. 1ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. z 2022 r. poz. 2305 z późn. zm., dalej jako - ustawa), § 15 ust. 1, § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 lutego 2023 r. w sprawie zwalniania żołnierzy zawodowych z zawodowej służby wojskowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 433).
W uzasadnieniu rozkazu personalnego organ wskazał, że uwzględniając stanowisko przełożonego st. szer. K.C. (zwanego dalej "żołnierzem") wszczęte zostało postępowanie w sprawie zwolnienia żołnierza z zawodowej służby wojskowej wskutek otrzymania dostatecznej ogólnej oceny z opinii służbowej w roku 2022 r. W powyższym wniosku podniesiono, że żołnierz otrzymał w trakcie corocznego procesu opiniowania służbowego ocenę dostateczną, wskazano ponadto na znaczny brak dyspozycyjności żołnierza, kary dyscyplinarne, jak również uchylanie się od obowiązków służbowych. Przesłanka warunkująca zastosowanie wobec żołnierza trybu wnioskowanego zwolnienia wynika z art. 228 ust. 1 pkt 4 ustawy, zgodnie z którym żołnierza zawodowego można zwolnić z zawodowej służby wojskowej wskutek otrzymania dostatecznej ogólnej oceny w opinii służbowej. Szczegółowe warunki i tryb zwalniania żołnierzy zawodowych z zawodowej służby wojskowej określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 lutego 2023 r. w sprawie zwalniania żołnierzy zawodowych z zawodowej służby wojskowej. Powołane przepisy wskazują, że otrzymanie przez żołnierza ogólnej oceny dostatecznej w opinii służbowej może stanowić podstawę do zwolnienia z zawodowej służby wojskowej. Kwestia ta pozostawiona jest uznaniu właściwego organu, który może pozostawić żołnierza w służbie mimo niskiej oceny. Jest to uprawnienie organu, z którego organ może skorzystać (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 października 2010 r., sygn. akt I OSK 712/10). Skorzystanie z tego uprawnienia wymaga jednak rozważenia słusznego interesu strony oraz interesu publicznego, tj. interesu Sił Zbrojnych RP. Pojęcia interesu społecznego i słusznego interesu strony nie zostały ustawowo zdefiniowane co powoduje, że treść nadaje im organ orzekający. Analiza norm wynikających z przepisu prowadzi do wniosku, że uznanie zostało przyznane organowi w możliwe najszerszym zakresie, gdyż prawodawca nie ograniczył jego swobody żadnymi szczególnymi wymogami. Jedynym wymogiem stawianym organom jest ustalenie otrzymania przez żołnierza dostatecznej ogólnej oceny w opinii służbowej, a w przypadku podjęcia na tej podstawie prawnej decyzji uznaniowej o zwolnieniu żołnierza z zawodowej służby wojskowej rozważenie słusznego interesu strony i interesu społecznego. Przy czym w takim przypadku interes społeczny jest tożsamy z interesem służby - potrzebami Sił Zbrojnych. Organ wskazał, że w rozpatrywanej sprawie jest rzeczą niesporną, iż w opinii służbowej z dnia [...] października 2022 r. żołnierz otrzymał ogólną ocenę dostateczną. Żołnierz został zapoznany z treścią opinii służbowej i pouczony o prawie do wniesienia odwołania w dniu [...] października 2022 r., z którego to prawa nie skorzystał, w związku z czym opinia służbowa stała się ostateczna. Organ stwierdził, że: 1) opinia służbowa wystawiona żołnierzowi na skutek przeprowadzenia corocznego opiniowania służbowego została sporządzona w terminie oraz w sposób prawem przewidziany, ponadto z uwagi na upływ terminu do wniesienia odwołania oraz brak jego wniesienia uzyskała status ostatecznej. W opinii służbowej niedostatecznie oceniono stosowanie się do przepisów, norm, reguł - nie spełnia wymagań. Większość pozostałych kryteriów opinii kształtowała się na niskim poziomie - spełnia wymagania w ograniczonym zakresie; 2) brak dyspozycji żołnierza w 2022 r. kształtował się na poziomie 85 dni nieobecności w służbie; 3) żołnierz w terminie realizacji rocznego egzaminu sprawności fizycznej w 2022 r. otrzymał ocenę niedostateczną.