Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1131.2023.2.JM
Muzeum nieprawidłowo postąpiło potrącając 20% zryczałtowany podatek dochodowy od pierwszej transzy wynagrodzenia z tytułu zawartej umowy o dzieło. Nie powinni Państwo potrącać 20% zryczałtowanego podatku dochodowego od wynagrodzenia wypłaconego na podstawie umowy o dzieło za przeniesienie praw autorskich do projektu instalacji multimedialnej, także z tytułu wypłaconej II transzy oraz od wynagrodzenia wypłaconego na podstawie aneksu do umowy o dzieło.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
- prawidłowe - w zakresie braku obowiązku potrącenia 20% podatku dochodowego od wypłaconej drugiej transzy z tytułu umowy o dzieło;
- nieprawidłowe - w zakresie obowiązku potrącenia 20% podatku dochodowego od wypłaconej pierwszej transzy z tytułu umowy o dzieło oraz wynagrodzenia z aneksu do umowy o dzieło;
- prawidłowe - w zakresie obowiązku wystawienia informacji IFT.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika.
Uzupełnili Państwo wniosek - na wezwanie - pismem z 13 lutego 2024 r. (data wpływu 13 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Muzeum (...) jest Samorządową Instytucją Kultury wpisaną do rejestru Instytucji Kultury RIK nr (…) prowadzonego przez Samorząd (…), który jest organizatorem. Muzeum posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
1. W dniu 26 lipca 2023 roku Muzeum (...) zawarło umowę o dzieło z artystką (…), na podstawie której Pani (…) zobowiązała się do wykonania instalacji multimedialnej przeznaczonej do prezentacji na Wystawie Multimedialnej prezentowanej w Muzeum (…) w datach (…) grudnia 2023 roku.
Przedmiot umowy obejmował:
a)Wykonanie projektu instalacji multimedialnej;
b)Wykonanie instalacji multimedialnej - tj. eseju wizualnego (…).
W zamian za wykonanie przedmiotu umowy, Muzeum (...) zobowiązało się do wypłaty Pani (…) łącznego wynagrodzenia w wysokości (…) zł brutto w dwóch transzach. Zgodnie z zawartą umową o dzieło - „kwota wynagrodzenia zostanie pomniejszona o podatek według art. 29 ustawy z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.).”
Pani (…) wykonała projekt instalacji multimedialnej oraz samą instalację multimedialną poza terytorium Polski.
Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych - osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która: posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających.
Pani (…) posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii (jest rezydentka podatkowa w Wielkiej Brytanii). W Polsce posiada zatem ograniczony obowiązek podatkowy jako polska nierezydentka podatkowa. W konsekwencji, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega opodatkowaniu w Polsce wyłącznie z tytułu działalności wykonywanej osobiście na terytorium Polski, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia.
Przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście, osiągane przez polskiego nierezydenta podatkowego nieprowadzącego działalności gospodarczej, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 20%.
W związku z wypłatą Pani (…) pierwszej transzy wynagrodzenia na podstawie zawartej umowy o dzieło, Muzeum (...) jako płatnik podatku pobrało 20% zryczałtowany podatek dochodowy i odprowadziło go na rachunek bankowy (…) Urzędu Skarbowego (…) właściwego dla polskich nierezydentów podatkowych. Pobranie podatku od ww. umowy o dzieło zostało zakwestionowane przez Panią (…), która żąda zwrotu nienależnie pobranego podatku.
2. W dniu 16 października 2023 roku Muzeum (...) podpisało z Panią (…) aneks do wyżej wymienionej umowy o dzieło, obejmujący dostarczenie oraz montaż uprzednio przygotowanej instalacji multimedialnej w Muzeum (...). Za dostarczenie oraz montaż instalacji multimedialnej Muzeum (...) zobowiązało się do wypłaty Pani (...) łącznego wynagrodzenia w wysokości (…) zł brutto. Zgodnie z podpisanym aneksem, Pani (...) wykonała montaż instalacji multimedialnej na terytorium Polski.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
W maju 2023 roku otrzymaliście Państwo certyfikat rezydencji Pani (...) wystawiony w Wielkiej Brytanii potwierdzający rezydencję Pani (...) w Wielkiej Brytanii - na podstawie artykułu 4 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Wielką Brytanią a Francją - obejmujący okres od 1 stycznia 2016 r. do 19 maja 2021 roku.
W grudniu 2023 roku otrzymaliście Państwo certyfikat rezydencji Pani (...) wystawiony w Wielkiej Brytanii potwierdzający rezydencję Pani (...) w Wielkiej Brytanii na podstawie artykułu 4 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Wielką Brytanią a Francją obejmujący okres od 1 stycznia 2022 r. do 22 sierpnia 2023 roku.
Umowy o dzieło nie zostały zawarte w ramach prowadzonej przez Panią (...) działalności gospodarczej na terytorium Wielkiej Brytanii.
Wynagrodzenie za wykonanie projektu instalacji multimedialnej oraz wynagrodzenie za dostarczenie i montaż tej instalacji Pani (...) nie uzyskała za pośrednictwem stałej placówki (zakład) położonej na terytorium Polski w rozumieniu art. 5 polsko - brytyjskiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Na podstawie umowy o dzieło zawartej z Panią (...) 26 lipca 2023 roku, której przedmiotem było wykonanie przez nią projektu instalacji multimedialnej oraz wykonanie instalacji multimedialnej - artystka z dniem podpisania protokołu odbioru końcowego, przeniosła na Muzeum całość autorskich praw majątkowych do korzystania z instalacji obejmujących prawo do rozporządzania instalacją bez ograniczeń terytorialnych. Przeniesienie dotyczy także praw majątkowych do kolejnych aktualizacji.
Paragraf 3 (dotyczący praw autorskich) wspomnianej umowy o dzieło brzmi:
„Przeniesienie majątkowych praw autorskich obejmuje wszelkie pola eksploatacji wskazane w art. 50 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509), a w szczególności:
a)utrwalanie bez żadnych ograniczeń ilościowych, dowolną techniką,
b)zwielokrotnianie całości lub fragmentów dzieła bez żadnych ograniczeń ilościowych, w każdej możliwej technice, w tym drukarskiej, reprograficznej, cyfrowej, elektronicznej, laserowej,
c)wykorzystanie do opracowania innych dokumentów i materiałów koniecznych do zrealizowanie Projektu,
d)wprowadzanie do pamięci komputera i sieci multimedialnych, w tym Internetu, bez żadnych ograniczeń ilościowych,
e)rozpowszechnianie, w tym wprowadzanie do obrotu, w szczególności drukiem, w postaci książkowej, w czasopismach, w ramach produktów elektronicznych,
f)wypożyczanie, najem, użyczanie, dzierżawę lub wymianę nośników, na których utrwalony zostanie przedmiot umowy,
g)publiczne odtwarzanie i wystawianie,
h)wykorzystanie utworu, jego fragmentów oraz opracowań utworu w celach informacyjnych, promocyjnych i marketingowych.
Muzeum nabywa autorskie prawa majątkowe bez ograniczeń co do czasu i liczby egzemplarzy. Muzeum nabywa w ramach wynagrodzenia umownego Artystki i w ramach ustalonych pól eksploatacji prawo udzielenia dalszej licencji do korzystania z autorskich praw majątkowych wynikających z zawartej umowy.
Muzeum na podstawie niniejszej umowy nabywa prawo do przeniesienia autorskich praw majątkowych do instalacji na rzecz osób trzecich. Muzeum na podstawie niniejszej umowy nabywa także prawo do korzystania i rozporządzania zależnym prawem autorskim w zakresie wymienionym w ustępie 1 i 2 niniejszego paragrafu, w kraju oraz za granicą.
Strony nie będą wykorzystywać ani używać nazwy drugiej Strony, jej znaków handlowych, logo i innych oznaczeń bez zgody Strony uprawnionej. Muzeum niniejszym wyraża zgodę na powoływanie się przez Artystę na wykonane instalacji na rzecz Zamawiającego w celach referencyjnych poprzez odwołanie się do nazwy, logo i ogólnego opisu prac.
Artysta nie będzie wykonywał prawa do nadzoru nad sposobem korzystania z Utworu.
Postanowienia powyższe nie naruszają autorskich praw osobistych”.
Na podstawie aneksu do powyższej umowy o dzieło zawartego z Artystką 16 października 2023 roku, którego przedmiotem było dostarczenie i montaż instalacji multimedialnej w Muzeum - Artystka nie przenosiła praw autorskich na Muzeum.
Pobyt artystki w Polsce był częścią Projektu „(…)” realizowanego przez Muzeum (...), dofinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG) 2014 - 2021 w ramach Programu Kultura oraz ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Pytania
1)Czy w zaistniałej sytuacji Muzeum (...) ma obowiązek potrącić 20% zryczałtowany podatek dochodowy według art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wystawić dokument IFT właściwy osobom zagranicznym niemającym w Polsce miejsca zamieszkania?
2)Czy Muzeum (...) postąpiło prawidłowo potrącając z pierwszej transzy wynagrodzenia (wynikającego z zawartej umowy o dzieło) 20% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, biorąc pod uwagę fakt, że miejscem zamieszkania Pani (...) dla celów podatkowych jest Wielka Brytania oraz fakt, że Pani (...) wykonała część przedmiotu umowy poza terytorium Polski?
3)Czy Muzeum (...) powinno potrącić z drugiej transzy wynagrodzenia (wynikającego z zawartej umowy o dzieło) 20% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, biorąc pod uwagę fakt, że miejscem zamieszkania Pani (...) dla celów podatkowych jest Wielka Brytania oraz fakt, że Pani (...) wykonała część przedmiotu umowy poza terytorium Polski?
4)Czy Muzeum (...) powinno potrącić z wynagrodzenia (wynikającego z podpisanego aneksu do zawartej umowy o dzieło) 20% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych biorąc pod uwagę fakt, że miejscem zamieszkania Pani (…) dla celów podatkowych jest Wielka Brytania oraz fakt, że Pani (…) wykonała obowiązki wynikające z aneksu na terytorium Polski?
Państwa stanowisko w sprawie
1)W zaistniałej sytuacji Muzeum (...) ma obowiązek potrącić 20% zryczałtowany podatek dochodowy według art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wystawić dokument IFT właściwy osobom zagranicznym niemającym w Polsce miejsca zamieszkania.
2)Muzeum (...) potrąciło zryczałtowany podatek we wrześniu 2023 r., który odprowadziło do Urzędu Skarbowego. W ocenie Muzeum (...) postąpiono prawidłowo potrącając z pierwszej transzy wynagrodzenia (wynikającego z zawartej umowy o dzieło) 20% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, biorąc pod uwagę fakt, że miejscem zamieszkania Pani (...) dla celów podatkowych jest Wielka Brytania oraz fakt, że Pani (...) wykonała część przedmiotu umowy poza terytorium Polski.
3)Muzeum (...) nie ma obowiązku potrącić z drugiej transzy wynagrodzenia (wynikającego z zawartej umowy o dzieło) 20% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, biorąc pod uwagę fakt, że miejscem zamieszkania Pani (...) dla celów podatkowych jest Wielka Brytania oraz fakt, że Pani (...) wykonała część przedmiotu umowy poza terytorium Polski.
4)Uważają Państwo za zasadne pobranie 20% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w powyżej wymienionym stanie faktycznym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek podatkowy na terytorium Polski z tytułu wypłaty należności - przepisy ogólne
Zgodnie bowiem z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W świetle art. 3 ust. 2a ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Wskazana wyżej zasada ograniczonego obowiązku podatkowego stanowi, że Rzeczpospolita Polska ma prawo do opodatkowania osób fizycznych niebędących jej rezydentami podatkowymi, ale tylko w zakresie dochodów uzyskiwanych ze źródła przychodów położonych na jej terytorium. Nie są natomiast w Polsce opodatkowane osoby fizyczne z tytułu dochodów, których źródło jest położone za granicą. Warunkiem posiadania w Polsce statusu podmiotu o ograniczonym obowiązku podatkowym jest brak na terytorium Polski miejsca zamieszkania lub zakładu.
W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Katalog dochodów (przychodów) wymienionych w art. 3 ust. 2b ww. ustawy, nie jest katalogiem zamkniętym. Ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski.
Na podstawie art. 3 ust. 2d ustawy:
Za dochody (przychody), o których mowa w ust. 2b pkt 7, uważa się przychody wymienione w art. 29 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 2b pkt 1-6.
W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy:
Źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.
Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, określony został w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
W świetle zapisu art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodu są prawa majątkowe.
Na mocy art. 18 ustawy:
Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.
Uwzględniając powyższe okoliczności stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii z tytułu umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich należy zakwalifikować do przychodów z praw majątkowych, który wskazany jest w art. 18 ww. ustawy. Natomiast przychody uzyskane na podstawie aneksu do umowy o dzieło do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy.
Obowiązki płatnika podatku dochodowego określone zostały w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Art. 41 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Z art. 41 ust. 4 ww. ustawy wynika, że:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Jak wynika z art. 41 ust. 9a ustawy:
Jeżeli miejsce zamieszkania podatnika dla celów podatkowych zostało udokumentowane certyfikatem rezydencji niezawierającym okresu jego ważności, płatnik przy poborze podatku uwzględnia ten certyfikat przez okres kolejnych dwunastu miesięcy od dnia jego wydania.
Stosownie do art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W myśl art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4 (IFT-1R).
Według art. 42 ust. 6 ustawy:
Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29-30a. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
Podatek u źródła
Zasady opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych przez nierezydentów reguluje m.in. art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 tej ustawy:
Podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów:
1) z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
2) z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
3) z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
4) uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
5) tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.
W przepisie tym przewidziano opodatkowanie oparte na zasadzie „źródła”. Jeżeli źródło przychodów nierezydenta znajduje się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, to Rzeczpospolita Polska ma prawo opodatkować dochody uzyskane z tego źródła na zasadach obowiązujących w tym państwie.
Za dochody uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uznaje się również dochody pochodzące od polskiego płatnika, wypłacone osobie, która usługi określone w umowie zawartej pomiędzy stronami wykonuje za granicą.
Stosownie do art. 29 ust. 2 ww. ustawy:
Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
W myśl art. 5a pkt 21 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.
Z treści stanu faktycznego wynika, że w dniu 26 lipca 2023 roku Muzeum (...) zawarło umowę o dzieło z artystką (…) (rezydentka podatkowa Wielkiej Brytanii na podstawie przedstawionego certyfikatu rezydencji), na podstawie której Pani (...) zobowiązała się do wykonania projektu instalacji multimedialnej oraz wykonanie instalacji multimedialnej przeznaczonej do prezentacji na Wystawie Multimedialnej prezentowanej w Muzeum (…) w datach (…) 2023 r. Na podstawie tej umowy artystka z dniem podpisania protokołu odbioru końcowego, przeniosła na Muzeum całość autorskich praw majątkowych do korzystania z instalacji obejmujących prawo do rozporządzania instalacją bez ograniczeń terytorialnych. Przeniesienie dotyczy także praw majątkowych do kolejnych aktualizacji. Muzeum na podstawie niniejszej umowy nabywa prawo do przeniesienia autorskich praw majątkowych do instalacji na rzecz osób trzecich.
W zamian za wykonanie przedmiotu umowy, Muzeum (...) zobowiązało się do wypłaty Pani (…) łącznego wynagrodzenia w wysokości (…) zł brutto w dwóch transzach. Na podstawie aneksu do powyższej umowy o dzieło zawartego z Artystką 16 października 2023 roku, którego przedmiotem było dostarczenie i montaż instalacji multimedialnej w Muzeum - Artystka nie przenosiła praw autorskich na Muzeum.
Wobec powyższego, stwierdzam, że w rozumieniu art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenie uzyskane przez nierezydenta (Panią (...)) za przeniesienie praw autorskich do projektu instalacji multimedialnej oraz wynagrodzenie za dostarczenie i montaż instalacji multimedialnej, co do zasady podlega w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym 20% podatkiem dochodowym u źródła.
W przypadku przedłożenia przez nierezydenta certyfikatu rezydencji, płatnik powinien wziąć pod uwagę art. 29 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uwzględnić zapisy Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. dalej: „UPO”), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę oraz przez Zjednoczone Królestwo dnia 7 czerwca 2017 r. (dalej: „Konwencja MLI”).
Opodatkowanie przychodów uzyskanych na podstawie umowy o dzieło i aneksu do tej umowy na podstawie polsko - brytyjskiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zauważyć należy, że Konwencja polsko - brytyjska nie zawiera odrębnego przepisu regulującego opodatkowanie dochodów z tytułu umowy o dzieło. To oznacza, że zgodnie z komentarzem do Modelowej Konwencji OECD zastosowanie do tego rodzaju przychodu (przychodu uzyskanego na podstawie umowy zlecenie) ma przepis dotyczący „zysków przedsiębiorstw”. Zatem w celu właściwego opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez osobę posiadającą miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii z tytułu umowy o dzieło, należy zastosować postanowienia art. 7 ww. Konwencji.
Zgodnie z artykułem 7 ust. 1 ww. Konwencji (Zyski przedsiębiorstw):
Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można je przypisać temu zakładowi.
Warunek określony w art. 7 ust. 1 ww. Konwencji, należy interpretować zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji w Sprawie Podatku od Dochodu i Majątku (OECD) (pkt 3 Komentarza do art. 7 ust. 1), przyjmując, że przedsiębiorstwo jednego Państwa nie może być opodatkowane w drugim Państwie, chyba że prowadzi ono w tym drugim Państwie działalność handlową lub przemysłową za pośrednictwem położonego w tym Państwie zakładu.
Na podstawie art. 7 ust. 2 ww. Konwencji:
Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie, poprzez położony tam zakład to, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3 niniejszego artykułu, w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.
Stosownie do art. 3 ust. 1 lit. f) Konwencji:
W rozumieniu niniejszej Konwencji, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej określenie "przedsiębiorstwo" ma zastosowanie do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej;.
W myśl art. 3 ust. 1 lit. g) Konwencji:
W rozumieniu niniejszej Konwencji, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej określenia "przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa" i "przedsiębiorstwo drugiego Umawiającego się Państwa" oznaczają odpowiednio przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie i przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie;
Art. 3 ust. 1 lit. k) Konwencji stanowi, że
W rozumieniu niniejszej Konwencji, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej określenie "działalność gospodarcza" obejmuje wykonywanie wolnego zawodu i innej działalności o niezależnym charakterze.
Zatem, na gruncie postanowień Konwencji polsko - brytyjskiej, okolicznością faktyczną istotną dla określenia miejsca opodatkowania określonych przychodów (dochodów) jest istnienie zakładu podatnika w państwie źródła.
Jak stanowi art. 5 ust. 1 Konwencji:
W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.
Z ust. 2 tego przepisu wynika, że:
Określenie "zakład" obejmuje w szczególności:
a)siedzibę zarządu,
b)filię,
c)biuro,
d)fabrykę,
e)warsztat,
f)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom, albo każde inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.
Jak wynika z komentarza do Modelowej Konwencji, pojęcie „zakładu” obejmuje stałą placówkę, przez którą przedsiębiorstwo prowadzi całkowicie lub częściowo swoją działalność. Definicja zawiera następujące warunki:
- istnienie „placówki działalności gospodarczej”, tj. pomieszczeń, a w pewnych okolicznościach maszyn i urządzeń;
- taka placówka musi mieć charakter stały, tzn. musi być utworzona w określonym miejscu, z pewnym stopniem trwałości;
- prowadzenie działalności przedsiębiorstwa za pośrednictwem tej stałej placówki; oznacza to, że osoby, które w taki lub inny sposób są zależne od przedsiębiorstwa, prowadzą działalność przedsiębiorstwa w państwie, w którym stała placówka jest położona.
Określenie „placówka” obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu.
Placówka może istnieć również wtedy, gdy nie ma żadnych pomieszczeń lub gdy nie są one wymagane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa; wystarczy posiadanie pewnej przestrzeni do własnej dyspozycji. Nie ma znaczenia, czy przedsiębiorstwo jest właścicielem czy najemcą lokalu, środków lub urządzeń, czy dysponuje nimi w inny sposób. Placówka może być usytuowana w pomieszczeniach innego przedsiębiorstwa, na przykład wówczas gdy przedsiębiorstwo zagraniczne dysponuje stale pomieszczeniem (lub jego częścią) należącym do innego przedsiębiorstwa. Sam fakt, że przedsiębiorstwo ma do własnej dyspozycji pewną przestrzeń służącą jego działalności gospodarczej, wystarczy, aby zaistniała stała placówka gospodarcza. Nie wymaga się, aby przedsiębiorstwo posiadało formalne prawo do dysponowania taką placówką.
Natomiast określenie „za pośrednictwem” jak wynika z komentarza do Modelowej Konwencji należy interpretować w szerokim sensie, mającym zastosowanie do każdej sytuacji, w której działalność gospodarcza jest prowadzona w konkretnym pomieszczeniu czy przestrzeni pozostającej w tym celu do dyspozycji przedsiębiorstwa.
Jak wynika z wniosku, umowa o dzieło oraz aneks do tej umowy nie zostały zawarte w ramach prowadzonej przez nierezydenta (Panią (...) ) działalności gospodarczej na terytorium Wielkiej Brytanii. Wynagrodzenie za wykonanie projektu instalacji multimedialnej oraz wynagrodzenie za dostarczenie i montaż tej instalacji nierezydent (Pani (...) ) nie uzyskał za pośrednictwem stałej placówki (zakład) położonej na terytorium Polski w rozumieniu art. 5 polsko - brytyjskiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zatem, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, ww. wynagrodzenie wynikające z aneksu do umowy o dzieło podlega opodatkowaniu tylko w Państwie zamieszkania (Wielkiej Brytanii). Ww. wynagrodzenie nie podlega opodatkowaniu w Polsce.
Z uwagi, że zawarta umowa o dzieło dotyczy przeniesienia praw autorskich do wykonanego projektu instalacji multimedialnej, to zastosowanie ma art. 7 ust. 7 polsko - brytyjskiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Na mocy art. 7 ust. 7 ww. Konwencji:
Jeżeli w zyskach mieszczą się dochody lub zyski majątkowe, które zostały odrębnie uregulowane w innych artykułach niniejszej Konwencji, to postanowienia tych innych artykułów nie będą naruszane przez postanowienia tego artykułu.
Zatem, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 Konwencji:
Należności licencyjne powstające w Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Stosownie do postanowień art. 12 ust. 2 Konwencji:
Jednakże takie należności mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstały, i zgodnie z prawem tego Państwa, lecz jeżeli osoba uzyskująca należności jest osobą do nich uprawnioną, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty należności licencyjnych brutto.
Z kolei w myśl art. 12 ust. 3 Konwencji:
Określenie „należności licencyjne” użyte w tym artykule oznacza wszelkiego rodzaju należności płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich praw autorskich do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego (włącznie z filmami dla kin oraz filmami lub taśmami transmitowanymi w radiu lub telewizji), wszelkiego patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego lub za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego lub za informacje związane z doświadczeniem zawodowym w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how).
Jak wynika z art. 12 ust. 4 Konwencji:
Postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu nie mają zastosowania, jeżeli osoba uprawniona do należności licencyjnych, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie, z którego pochodzą należności licencyjne, działalność poprzez zakład w nim położony, a prawa lub majątek, z tytułu których wypłacane są należności licencyjne faktycznie wiążą się z działalnością tego zakładu. W takim przypadku stosuje się postanowienia artykułu 7 niniejszej Konwencji.
Interpretując przepisy zawarte w ww. Konwencji należy zwrócić uwagę na tekst Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku, stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienia Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Z ust. 8.2 Komentarza do art. 12 Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD (MK OECD) wynika, że jeżeli wypłata jest dokonana w zamian za przeniesienie pełnego prawa własności mienia, o którym mowa w definicji należności licencyjnych, to taka wypłata nie jest uważana jako wynagrodzenie za użytkowanie lub za prawo użytkowania tego mienia i tym samym nie może być uznana za należność licencyjną. Natomiast ust. 5 Komentarza do art. 13 MK OECD wskazuje wprost, że za „zyski z przeniesienia własności majątku” należy uznać m.in. zyski „pochodzące ze sprzedaży lub zamiany praw”.
Zgodnie z pkt 15 i 16 Komentarza do art. 12 Konwencji Modelowej OECD, jeżeli wynagrodzenie przekazywane jest z tytułu przeniesienia całości praw wynikających z praw autorskich, płatność nie może stanowić należności licencyjnej. Każdy przypadek należy traktować indywidualnie z uwzględnieniem konkretnych okoliczności, jednak, ogólnie rzecz biorąc, płatności takie stanowią najczęściej zyski przedsiębiorstw w rozumieniu art. 7 bądź dochody ze zbycia majątku w rozumieniu art. 13, nie zaś należności licencyjne w rozumieniu art. 12.
W świetle powyższego stwierdzam, że zarówno wykładnia literalna art. 12 ust. 3 Konwencji polsko - brytyjskiej, jak i ww. treść Komentarza do Konwencji Modelowej OECD wskazują, że wynagrodzenie wypłacone osobie fizycznej z tytułu zbycia praw autorskich nie mieszczą się w pojęciu należności licencyjnych określonym w art. 12 ust. 3 powołanej powyżej Konwencji. Nie stanowią one bowiem, należności za użytkowanie lub prawo do użytkowania ww. praw, lecz należności z tytułu ich zbycia.
Mając powyższe na uwadze stwierdzam, że do wynagrodzenia z tytułu umowy o dzieło, której przedmiotem było przeniesienie praw autorskich do utworzonych dzieł nie znajduje zastosowania art. 12 Konwencji odnoszący się do należności licencyjnych.
W rozpatrywanym stanie faktycznym, jako że umowa o dzieło wraz z przeniesieniem praw autorskich nie była zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz wynagrodzenie za wykonanie projektu instalacji multimedialnej Pani (...) nie uzyskała za pośrednictwem stałej placówki (zakład) położonej na terytorium Polski w rozumieniu art. 5 polsko - brytyjskiej UPO, zastosowanie znajdzie art. 13 ust. 5 polsko - brytyjskiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zgodnie z art. 13 ust. 5 ww. Konwencji:
Zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku niewymienionego w ustępach 1, 2, 3 i 4 niniejszego artykułu podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący własność ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.
Jak wynika z art. 13 ust. 6 UPO:
Postanowienia ustępu 5 niniejszego artykułu nie ograniczają prawa Umawiającego się Państwa do opodatkowania, zgodnie z jego prawem, zysków z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku osiąganych przez osobę która ma i w jakimkolwiek czasie w ciągu poprzednich sześciu lat podatkowych miała miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie lub osobę, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie w jakimkolwiek czasie w ciągu roku podatkowego, w którym własność majątku została przeniesiona.
Stosownie do powyższego stwierdzam, że wynagrodzenie nierezydenta (Pani (...) ) wypłacone w związku z przeniesieniem praw autorskich opodatkowane jest zgodnie z art. 13 pkt 5 Konwencji tylko w Wielkiej Brytanii, tj. w kraju, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania.
Podsumowując, z uwagi na fakt, że dochód z tytułu przeniesienia praw autorskich oraz dochód za dostarczenie i montaż instalacji multimedialnej, wypłacany przez Muzeum nierezydentowi (Pani (...)) jest opodatkowany w Wielkiej Brytanii, to na Muzeum jako płatniku nie ciążył obowiązek obliczania i pobierania od tego wynagrodzenia 20% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Niemniej jednak Muzeum było zobowiązane do przesłania we właściwym terminie odpowiedniemu urzędowi skarbowemu oraz nierezydentowi (rezydentowi Wielkiej Brytanii) stosownej informacji, o której mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 42 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, nieprawidłowo Państwo postąpili potrącając 20% zryczałtowany podatek dochodowy od pierwszej transzy wynagrodzenia z tytułu zawartej umowy o dzieło. Nie powinni Państwo potrącać 20% zryczałtowanego podatku dochodowego od wynagrodzenia wypłaconego na podstawie umowy o dzieło za przeniesienie praw autorskich do projektu instalacji multimedialnej, także z tytułu wypłaconej II transzy oraz od wynagrodzenia wypłaconego na podstawie aneksu do umowy o dzieło.
Państwa stanowisko jest w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right