Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 21 listopada 2023 r., sygn. I OZ 517/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maciej Dybowski po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia A.B. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 27 września 2023 r. sygn. akt II SPP/Lu 183/23 o odmowie przyznania prawa pomocy w sprawie ze skargi A.B. na bezczynność i przewlekłość prowadzonego postępowania przez Wójta Gminy Zamość w przedmiocie wniosku o nabycie nieruchomości postanawia oddalić zażalenie

Uzasadnienie

Postanowieniem z 27 września 2023 r. sygn. akt II SPP/Lu 183/23 (dalej postanowienie z 27 września 2023 r.) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie odmówił A.B. (dalej skarżący) przyznania prawa pomocy w sprawie o sygn. akt II SAB/Lu 152/23.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że wniesiona w niniejszej sprawie skarga spełnia kryteria skargi oczywiście bezzasadnej w rozumieniu art. 247 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 1634, dalej ppsa), co wykluczało możliwość merytorycznej oceny wniosku skarżącego o przyznanie mu w postępowaniu zainicjowanym tą skargą prawa pomocy. Skarżący wniósł skargę na bezczynność i przewlekłość prowadzonego postępowania przez Wójta Gminy Zamość w przedmiocie wniosku o nabycie nieruchomości gruntowej przez zakup, darowiznę lub oddanie w użytkowanie wieczyste gruntu należącego do Skarbu Państwa. W świetle obowiązujących przepisów tak określone żądanie nie wiąże się z wydaniem żadnego aktu czy czynności należących do właściwości organów administracji publicznej, w szczególności wymienionych w art. 3 § 2 ppsa. W takim przypadku organ administracji publicznej nie wydaje żadnego aktu ani nie podejmuje żadnej czynności z zakresu prawa administracyjnego, która mogłaby być przedmiotem skargi do sądu administracyjnego. Realizacja żądań skarżącego byłaby możliwa wyłącznie w formie czynności cywilnoprawnych – zawarcia stosownej umowy. Ewentualny spór na tym tle ma charakter cywilnoprawny i podlega kognicji sądów powszechnych. Tym samym, nie jest dopuszczalna skarga do sądu administracyjnego na bezczynność i przewlekłość postępowania w tym przedmiocie. Skarga podlegała wobec tego odrzuceniu. W konsekwencji, wniosek o przyznanie prawa pomocy nie mógł zostać uwzględniony (k. 2-4 akt II SPP/Lu 183/23; k. 2-3v., 10-11, 14-22, 24-26 akt II SAB/Lu 152/23).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00