Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 sierpnia 2022 r., sygn. I OSK 1756/19

Dnia 11 sierpnia 2022 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie: sędzia NSA Piotr Przybysz sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) po rozpoznaniu w dniu 11 sierpnia 2022 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 12 grudnia 2018 r., sygn. akt II SA/Bd 1053/18 w sprawie ze skargi M. B. na akt Prezydenta Miasta [...] z dnia [...] lipca 2017 r., nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu stałej organizacji ruchu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 12 grudnia 2018 r., II SA/Bd 1053/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę M. B. na akt Prezydenta Miasta T. z dnia [...] lipca 2017 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu stałej organizacji ruchu.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniosła M. B., zaskarżając wyrok w całości i zarzucając:

1. na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. naruszenie prawa materialnego, tj.:

a) art. 2, art. 7, art. 21 ust. 1 i 2, art. 31 ust. 2 i 3 oraz art. 64 ust. 1 – 3 w zw. z art. 8 ust. 1 i 2 Konstytucji RP przez ich niezastosowanie i przyjęcie, że ingerencja w prawo własności skarżącej polegająca na daleko idącym ograniczeniu możliwości w rozporządzaniu nieruchomością jest uzasadniona i dopuszczalna, podczas gdy z ww. norm konstytucyjnych jednoznacznie wynika, iż w niniejszej sprawie doszło do faktycznego wywłaszczenia, a ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw, w tym prawa własności mogą być ustanawiane wyłącznie w akcie prawnym o randze ustawowej i tylko wtedy gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia I moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób, a ingerencja w sferę prawa własności pozostawać musi w racjonalnej i odpowiedniej proporcji do wskazanych wyżej celów, dla osiągnięcia których ustanawia się określone ograniczenia, gdzie żadna z przytoczonych przesłanek w niniejszej sprawie nie została spełniona;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00