Wyrok WSA w Łodzi z dnia 7 lutego 2024 r., sygn. I SA/Łd 598/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Paweł Janicki (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Bożena Kasprzak, Sędzia WSA Ewa Cisowska - Sakrajda, Protokolant Starszy specjalista Małgorzata Kowalczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 07 lutego 2024 r. sprawy ze skargi J. O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławcze w Skierniewicach z dnia 25 maja 2023 r. nr KO.4117.140.2023 w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego na 2023 rok oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 25 maja 2023 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Skierniewicach, na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) dalej: O.p., po rozpatrzeniu odwołania J. O., utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy S. z dnia 19 stycznia 2023 r. w przedmiocie wymiaru łącznego zobowiązania pieniężnego za 2023 rok.
Jak wynika z akt sprawy, Wójt Gminy S. ustalił J. O. wymiar łącznego zobowiązania pieniężnego na 2023 rok w wysokości 769,00 zł, w tym podatek rolny w wysokości 539,00 zł, podatek od nieruchomości w wysokości 230,00 zł. W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, że podatek ustalono na podstawie złożonych informacji oraz danych z ewidencji gruntów. Do obliczenia podatku przyjęto następujące stawki podatkowe: podatek rolny 174 zł, podatek od nieruchomości 0,92 zł.
W odwołaniu od decyzji organu I instancji J. O wniosła o uchylenie skarżonej decyzji i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji, przywrócenie stawek obowiązujących przed 2020 r. Odwołująca zarzuciła organowi I instancji zastosowanie zbyt wysokich podwyżek przy ustalaniu wymiaru łącznego zobowiązania pieniężnego i wymiaru podatku rolnego na rok 2023, naruszenie jej interesów, błędną ocenę sytuacji panującej w rolnictwie, a szczególnie u sadowników, błędnie ustalony stan rzeczywisty w rolnictwie. Zdaniem odwołującej podnoszenie podatków w dobie pandemii Covid-19 oraz w obliczu wojny w Ukrainie nie ma nic wspólnego z interesem podatnika oraz interesem publicznym, jest społecznie nieuzasadnione, niezrozumiałe i niehumanitarne. Odwołująca podkreśliła, iż prowadzenie gospodarstwa szczególnie w Gminie S., przy ciągle wzrastających stawkach podatku rolnego nie zachęca do jego rozwoju i podnoszenia wydajności.