Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 lipca 2022 r., sygn. II OSK 2845/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Robert Sawuła Sędziowie Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Rafał Jankowski po rozpoznaniu w dniu 5 lipca 2022 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Fundacji [...] z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 maja 2019 r. sygn. akt VII SA/Wa 2557/18 w sprawie ze skargi Fundacji [...] z siedzibą w [...] na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia [...] września 2018 r. znak [...] w przedmiocie odmowy skreślenia z rejestru zabytków 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Fundacji [...] z siedzibą w [...] na rzecz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 9 maja 2019 r. sygn. akt VII SA/Wa 2557/18 oddalił skargę Fundacji [...] w [...] (dalej skarżąca) na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z [...] września 2018 r. nr [...] utrzymującą w mocy własną decyzję z [...] lipca 2018 r. nr [...] o odmowie skreślenia z rejestru zabytków budynku tzw. "[...]" (działka ewid. nr [...]) i budynku stajni (działka nr ewid. [...]) położonych przy ul. [...] w [...], wpisanych do tego rejestru pod numerem [...].

Sąd I instancji stwierdził, że zaskarżona decyzja została poprzedzona gruntowną analizą sprawy, opartą na wyczerpująco zgromadzonym materiale dowodowym i prawidłowej wykładni art. 13 ust. 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2017 r., poz. 2187 ze zm.; dalej uozoz). Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prowadząc postępowanie miał na celu ustalenie czy ww. budynki zachowały wartości uzasadniające wpisanie ich do rejestru zabytków. W tym celu organ wykorzystał zarówno dokumenty pochodzące od wnioskodawcy (a zarazem właściciela) zabytku, ale też zlecił po raz kolejny już wykonanie specjalistycznej opinii jednostce podlegającej Ministrowi, jaką jest Narodowy Instytut Dziedzictwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00