Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 15 czerwca 2022 r., sygn. I SA/Bk 138/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz, Sędziowie asesor sądowy WSA Justyna Siemieniako (spr.), sędzia WSA Dariusz Marian Zalewski, , po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w dniu 15 czerwca 2022 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi Gminy W. na interpretację indywidualną Wójta Gminy W. z dnia [...] marca 2022 r., nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną w całości, 2. zasądza od Wójta Gminy W. na rzecz strony skarżącej Gminy W. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Gmina W. (dalej powoływana w skrócie jako "Gmina", "Wnioskodawca") wystąpiła do Wójta Gminy W. z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku od nieruchomości. We wniosku przedstawiła następujący stan faktyczny:

Gmina jest właścicielem obiektów infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, w skład której wchodzą sieci wodociągowe, pompownie ścieków, zbiornik retencyjny, komory oczyszczania i zbiornik osadu nadmiernego i inne budowle wodociągowe/ kanalizacyjne (dalej: Infrastruktura).

Działając na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje przy wykorzystaniu Infrastruktury zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy W. w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, w szczególności zadań z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji czy usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Wskazana Infrastruktura była dotychczas wykazywana przez Gminę jako budowle podlegające opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Deklaracje na podatek od nieruchomości obejmujące Infrastrukturę są składane przez Urząd Gminy W.

Na podstawie decyzji Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w B. z dnia [...] sierpnia 2021 r., w latach od 2021 - 2024 na terenie Gminy obowiązuje taryfa za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Wnioskodawca przytoczył zapisy tej Taryfy, podkreślając, że zgodnie z Tabelami D Alokacja niezbędnych przychodów przedsiębiorstwa według taryfowych grup odbiorców usług w okresie obowiązywania nowych taryf stanowiącymi załączniki nr 6.1 - 6.3 do uzasadnienia wniosku o zatwierdzenie Taryfy, przewidywana marża zysku w okresie obowiązywania Taryfy jest na poziomie zerowym. Zgodnie z Tabelą C - Ustalenie poziomu niezbędnych przychodów przedsiębiorstwa wodociągowokanalizacyjnego (załącznik nr 5 do Uzasadnienia) wynika, że zysk wypracowany w okresie obowiązywania poprzedniej taryfy (tj. obowiązującej w latach 2018-2020) ma pokryć jedynie koszty związane z działalnością w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej. Marża zysku w okresie obowiązywania nowej Taryfy została natomiast ustalona na poziomie zerowym. Ponadto wskazano, że z analizy treści tabel alokacji zamieszczonych we wnioskach taryfowych: na okres od dnia 1 lipca 2015 do 30 czerwca 2016, na okres od dnia 1 lipca 2016 do 30 czerwca 2017, na okres od dnia 1 lipca 2017 do 30 czerwca 2018, oraz na okres od 2018 do 2020 roku wynika również, że nie założono marży zysku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00