Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej Medina przedstawiona w dniu 22 czerwca 2023 r., sygn. C-588/21 P

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

LAILI MEDINY

przedstawiona w dniu 22 czerwca 2023 r.(1)

Sprawa C588/21 P

Public.Resource.Org, Inc.,

Right to Know CLG

przeciwko

Komisji Europejskiej

Odwołanie – Dostęp do dokumentów instytucji – Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 – Normy zharmonizowane – Cztery normy zharmonizowane przyjęte przez Europejski Komitet Normalizacyjny – Odmowa dostępu – Wyjątek dotyczący ochrony interesów handlowych osoby trzeciej – Ochrona wynikająca z prawa autorskiego – Państwo prawne











1. W swoim odwołaniu Public.Resource.Org, Inc., oraz Right to Know CLG (łącznie zwane dalej „wnoszącymi odwołanie”), organizacje nienastawione na zysk, których głównym celem jest zapewnienie wszystkim obywatelom swobodnego dostępu do prawa, żądają uchylenia wyroku Sądu z dnia 14 lipca 2021 r. Public.Resource.Org i Right to Know/Komisja (T‑185/19, EU:T:2021:445) (zwanego dalej „zaskarżonym wyrokiem”). W wyroku tym oddalono ich skargę o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2019) 639 final z dnia 22 stycznia 2019 r. (zwanej dalej „sporną decyzją”), uznając ją za bezzasadną, i odmówiono im uwzględnienia ich wniosku o udzielenie dostępu do czterech technicznych norm zharmonizowanych przyjętych przez Europejski Komitet Normalizacyjny (Comité Européen de Normalisation, CEN). Niniejsza sprawa stanowi dla wielkiej izby Trybunału Sprawiedliwości okazję, by po raz pierwszy wypowiedzieć się w przedmiocie tego, czy normy zharmonizowane, które Trybunał uznał już za część prawa Unii wywołującą skutki prawe, mogą być chronione prawem autorskim; a ponadto, czy z zasady państwa prawnego oraz zasady przejrzystości i prawa dostępu do dokumentów zapisanego w art. 15 TFUE wynika wymóg, aby taki dostęp do norm zharmonizowanych był swobodny i bezpłatny.

I. Okoliczności sprawy

Strony wnoszące odwołanie zwróciły się do Komisji Europejskiej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001() i rozporządzenia (WE) nr 1367/2006() z wnioskiem o udzielenie dostępu do dokumentów znajdujących się w posiadaniu Komisji (zwanym dalej „wnioskiem o udzielenie dostępu”). Wniosek o udzielenie dostępu dotyczył czterech norm zharmonizowanych przyjętych przez EKN zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1025/2012(), a mianowicie norm: (i) „Bezpieczeństwo zabawek – Część 5: Zabawki chemiczne (zestawy) nieprzeznaczone do wykonywania doświadczeń chemicznych”; (ii) „Bezpieczeństwo zabawek – Część 4: Zestawy do wykonywania doświadczeń chemicznych i podobnych”; (iii) „Bezpieczeństwo zabawek – Część 12: N-nitrozoaminy i substancje N-nitrozowe”; oraz (iv) „Metoda symulacji zużywania się i korozji stosowana do wykrywania uwalniania się niklu z wyrobów z powłoką” (zwanych dalej „normami zharmonizowanymi, których dotyczył wniosek”). Normy zharmonizowane (i)–(iii) odnoszą się do dyrektywy 2009/48/WE() (zwanej dalej „dyrektywą dotyczącą bezpieczeństwa zabawek”), a norma zharmonizowana (iv) odnosi się do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006().

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00