Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.880.2023.2.SM
Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 lutego 2024 r. (wpływ 28 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Fundacja działa pod nazwą: Fundacja... Fundacja posiada osobowość prawną. Siedzibą Fundacji jest (…). Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest Minister Polityki Społecznej. Fundacja jest powołana dla niesienia pomocy - we wszelkich możliwych formach - ludziom (…).
Fundacja prowadzi działalność pożytku publicznego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Fundacja realizuje swoje cele przez:
1)(…)
Fundacja działa głównie na podstawie Ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej Dz.U.2023.0.901 Art. 50 Usługi opiekuńcze:
‒85.31.8 Pozostała opieka wychowawcza i społeczna z zakwaterowaniem,
‒85.32.D Pozostała opieka wychowawcza i społeczna bez zakwaterowania.
W związku ze złożeniem wniosku do (…) o dofinansowanie projektu w odpowiedzi na nabór nr (…) Wnioskodawca jest zobowiązany do przedstawienia indywidualnej interpretacji podatkowej potwierdzającej fakt braku prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie wsparcia realizowanego w projekcie.
Działalność Wnioskodawcy oparta jest o 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano:
1)Fundacja nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na dowód czego Wnioskodawca dołączył wydruk wygenerowany ze strony Ministerstwa Finansów potwierdzający że podmiot o numerze NIP ... nie figuruje w rejestrze VAT.
2)Dokładna nazwa Projektu objętego zakresem pytania:
„…” realizowany w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla …, zadanie nr …, w ramach naboru (…) z dnia (…) nr (…).
3)Nazwa Programu:
Program Regionalny Fundusze Europejskie (…).
Uchwała Zarządu Województwa… nr… z dnia… wraz z załącznikiem.
4)Okres realizacji projektu:
Planowana realizacja projektu: od daty podpisania umowy z (…) do (…).
5)Zakres realizowanego projektu:
W ramach realizowanego zadania nr (…) w ww. projekcie zostaną realizowane usługi (…). W tym celu zostanie zatrudniona kadra opiekuńcza na podstawie umowy zlecenia. Zadanie polega na świadczeniu usług (…). Zdarza się, że Fundacja podpisuje umowę z podmiotami gospodarczymi w zakresie opieki nad (…).
Wsparcie towarzyszące w postaci zapewnienia posiłków zostanie zrealizowane na podstawie umowy z wykonawcą wybranym w trybie zapytania ofertowego. Rozliczenie będzie obywać się na podstawie przedstawionej faktury VAT wybranego wykonawcy, wystawionej na Fundację (…). Zapewnienie posiłków jest działaniem uzupełniającym w zakresie (…).
6)Na pytanie Organu o treści:
Do jakich czynności są wykorzystywane przez Państwa towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem VAT,
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
Wnioskodawca odpowiedział:
„Usługi nabywane w związku z realizacją projektu są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Są to szeroko rozumiane usługi opiekuńcze (…), w oparciu o art. 50.1 ustawy o Pomocy Społecznej z dn. 12.03.2024 r. (Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593 z późn. zm.).
Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w (…).
Zadanie uzupełniające - „wsparcie towarzyszące - zapewnienie posiłków” będzie zlecone podmiotowi zewnętrznemu na podstawie umowy. Rozliczenie nastąpi na podstawie faktury VAT, stawka podatku 8%. Jest to działanie wchodzące w zakres wsparcia dla uczestników projektu, (…).
7)Faktury dokumentujące wydatki wystawione są na Fundację (…).
Nadto wskazano, że Fundacja nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto nie prowadzi czynnej działalności gospodarczej. Działania Fundacji oparte są na podstawie dotacji pozyskiwanych ze źródeł krajowych, samorządowych oraz ze środków europejskich. Są to dotacje ukierunkowane na pomoc określonej grupie beneficjentów (…).
Zgodnie z regulaminem naboru w ramach naboru (…) …prosi o przedstawienie indywidualnej interpretacji podatkowej potwierdzającej fakt braku prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie wsparcia realizowanego w projekcie. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata … „Podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt wynosi co najmniej 5 mln EUR (włączając VAT) może być kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w realizację projektu lub wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, ani uczestnikowi projektu, czy innemu podmiotowi otrzymującemu wsparcie z EFS+, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT”.
Biorąc pod uwagę zakres działań, wchodzący w skład kompleksowej opieki nad uczestnikami projektu, realizowany w kontekście świadczenia usług opiekuńczych, Fundacja stoi na stanowisku, że nie ma możliwości prawnej uzyskania zwrotu podatku VAT.
Pytanie
Czy działając na podstawie PKD:
‒85.31.B. Pozostała opieka wychowawcza i społeczna z zakwaterowaniem,
‒85.32.D. Pozostała opieka wychowawcza i społeczna bez zakwaterowania
oraz powołując się na art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT Wnioskodawca ma możliwość prawną w odzyskaniu podatku VAT w zakresie wsparcia realizowanego w projekcie?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, działając w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, tj. opieka nad (…), to usługi świadczone zarówno przez podwykonawcę, jak i Zleceniodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości prawnej w odzyskaniu podatku VAT w zakresie wsparcia realizowanego w projekcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania inwestycyjnego. Tym samym, nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z poniesionymi wydatkami, nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W związku z tym, że nie spełniają Państwo tego warunku, nie mają Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Reasumując, nie mają Państwo prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki ponoszone w ramach ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zauważam, że dokumenty stanowiące załączniki dołączone do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Przedmiotem bowiem interpretacji może być jedynie ocena Państwa stanowiska dotycząca przedstawionego we wniosku opisu sprawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right