Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.99.2024.1.KW
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w ramach Projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w ramach Projektu „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina … (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Począwszy od 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza się dla potrzeb VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, składając scentralizowane rozliczenia VAT pod numerem NIP Gminy.
Gmina jest w trakcie realizacji projektu „…” (dalej: „projekt”). Realizacja projektu obejmuje inwestycję, która ma na celu (….) Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków własnych Gminy.
Projekt realizowany jest na terenie Gminy … i obejmuje:(...)
Planuje się, że zakończenie realizacji projektu - poniesienie ostatniego wydatku - nastąpi w lutym 2024 roku. Wydatki związane z realizacją projektu, zostały/zostaną udokumentowane przez usługodawców/dostawców wystawianymi na rzecz Gminy fakturami VAT. Jako nabywca na fakturach widnieje/będzie widniała Gmina … z podanym numerem NIP Gminy, posiadająca osobowość prawną i będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, jako odbiorca Urząd Miejski w … - jednostka organizacyjna Gminy …, przy pomocy której jej organ wykonawczy realizuje swoje zadania.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 10, 12, 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) do zadań własnych Gminy należą w szczególności sprawy dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień, promocji gminy. Biorąc pod uwagę wyznaczony przepisami wskazanej Ustawy zakres zadań Gminy oraz zakres przedmiotowy projektu, należy w konsekwencji wskazać, iż realizacja projektu stanowi realizację zadań własnych Gminy.
Ponadto art. 17 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 ze zm.) nakłada na Gminy obowiązek sporządzania gminnego programu ochrony środowiska. Program ochrony środowiska dla Gminy … na lata 2018-2021 z perspektywą na lata 2022-2025 zakłada między innymi takie działania jak: ..... Zakres przedmiotowy projektu jest zgodny z działaniami wyszczególnionymi w gminnym programie ochrony środowiska.
Na bazie powstałej w wyniku projektu infrastruktury Gmina nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej. Na terenie objętym projektem Gmina nie będzie świadczyć żadnych odpłatnych usług, prowadzić sprzedaży, pobierać opłat.
Powstała w wyniku projektu infrastruktura znajduje się na terenie prowadzonym (administrowanym) na rzecz Gminy przez spółkę komunalną: Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w …. (dalej: spółka komunalna) na podstawie umowy na prowadzenie parku … zawartej przez Gminę a spółkę komunalną w lipcu 2023 roku. Organem założycielskim spółki komunalnej jest Gmina, posiadająca w niej 100% udziałów.
Spółka komunalna jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, odrębnym w tym zakresie od Gminy, posługującym się własnym numerem NIP. W ramach zawartej umowy Spółka komunalna prowadzi za wynagrodzeniem park … i wykonuje czynności związane między innymi z utrzymaniem czystości obiektów i urządzeń, utrzymaniem ich w należytym stanie technicznym, bieżącej konserwacji, usuwania awarii. Miesięczne wynagrodzenie należne spółce komunalnej obejmuje część stałą (niezależną od kosztów prowadzenia obiektów) oraz część zmienną – zależną od wysokości kosztów prowadzenia obiektów. Przychody osiągane z działalności prowadzonej w obiektach stanowią przychody spółki komunalnej. Obsługa Infrastruktury powstałej w wyniku projektu zostanie powierzona spółce komunalnej w ramach opisanej umowy.
Ciąg będzie ogólnodostępny i bezpłatny. Jedynym przychodem osiąganym z powstałej w wyniku projektu infrastruktury będzie przychód ze sprzedaży pokarmu dla kaczek, który będzie dostępny z automatów z karmą, tzw. „kaczkomatów”. Przychody ze sprzedaży karmy będą stanowiły przychody obsługującej je spółki komunalnej. Automat taki będzie wydawał, po wrzuceniu monety o nominale 1 zł, porcję pokarmu odpowiedniego dla dzikich ptaków. Opłata za porcję pokarmu będzie stała, niewynikająca z faktycznego kosztu zakupu karmy i obsługi kaczkomatu, a wynikająca z technicznych właściwości urządzenia, które zostało zaprogramowane tylko dla określonego nominału monety. Nominał o wartości 1 zł jest najniższym możliwym nominałem do zaprogramowania w zakupionych urządzeniach. Pokarm w automatach będzie udostępniany tylko w okresie zimowym: przez trzy miesiące od grudnia do lutego, czyli w okresie, w którym warunki atmosferyczne znacznie utrudniają ptactwu zdobycie pożywienia. Obserwowany niewłaściwy sposób dokarmiania ptaków np. chlebem, może prowadzić do chorób a nawet śmierci ptactwa. Montaż kaczkomatów wpisuje się więc w ochronę środowiska i przyrody, poprzez umożliwienie dokarmiania ptaków w sposób właściwy oraz edukację społeczeństwa w tym zakresie. Pobieranie opłaty za pokarm nie jest podyktowany zamiarem uzyskiwania zysku, a chęcią wyeliminowania marnowania karmy przez użytkowników kaczkomatów. W ocenie Gminy konieczność zapłaty za pokarm spowoduje, że będzie on używany zgodnie z jego celem i w nienadmiernej ilości. Regulamin korzystania z kaczkomatów został udostępniony w miejscu ustawienia urządzeń, pobranie pokarmu nie wymaga technicznej czynności akceptacji regulaminu. Wydatki na zakup kaczkomatów i ich montaż poniesiono ze środków własnych Gminy w ramach projektu, nie zostały przedstawione do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i da się je wyodrębnić w ramach opisywanego zadania inwestycyjnego.
Kaczkomaty, tak jak cała infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu, pozostanie własnością Gminy, a ich obsługą i prowadzeniem będzie zajmować się spółka komunalna za wynagrodzeniem płatnym przez Gminę. Przychody oraz ewentualne zyski z działalności realizowanej na bazie tej infrastruktury będą stanowiły przychody/zyski spółki komunalnej.
Reasumując:
Realizacja projektu „…” jest realizacją zadań własnych Gminy nałożonych na nią przepisami prawa: art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywana przez Gminę … do prowadzenia działalności gospodarczej - wykonywania czynności opodatkowanych. Na jej bazie Gmina … nie będzie osiągała żadnych przychodów. Ponadto projekt wiąże się dla Gminy … z kosztami prowadzenia i obsługi powstałej infrastruktury obejmującymi wynagrodzenie spółki komunalnej. Uzyskiwane przychody wynikające z prowadzenia działalności na bazie tej infrastruktury (Gmina przewiduje, że będzie to jedynie przychód ze sprzedaży karmy z „kaczkomatów”) będą stanowiły przychody spółki komunalnej.
Pytanie
Czy Gmina … ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w ramach Projektu „…”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina … nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w ramach Projektu „…”.
Według art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Nabywane przez Gminę towary i usługi w ramach projektu „…” służą realizowaniu zadań własnych Gminy, nałożonych na nią Ustawą o samorządzie gminnym. Gmina nie występuje tu więc w roli podatnika.
Według art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Usługi i towary nabywane w ramach projektu nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem tych towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy o VAT.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest/nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają/nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje/nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Reasumując, nie mają/nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w ramach Projektu „…”, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Dodatkoweinformacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
oraz
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right