Wyrok NSA z dnia 25 maja 2022 r., sygn. II OSK 3353/19
Obowiązek poddania małoletniego dziecka obowiązkowym szczepieniom ochronnym, określony w przepisach prawa, jest bezpośrednio wymagalny, a jego niewypełnienie może być podstawą do podjęcia przez organy administracji działań egzekucyjnych, które nie naruszają konstytucyjnych praw i wolności jednostki ani zobowiązań wynikających z Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Siegień (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędzia NSA Małgorzata Miron po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej P. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 marca 2019 r., sygn. akt VII SA/Wa 2204/18 w sprawie ze skargi P. J. na postanowienie Ministra Zdrowia z dnia [...] lipca 2018 r. nr [...] w przedmiocie uznania zarzutów za nieuzasadnione oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 21 marca 2019 r., sygn. akt VII SA/Wa 2204/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. J. na postanowienie Ministra Zdrowia z dnia [...] lipca 2018 r. w przedmiocie uznania zarzutów za nieuzasadnione.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Zaskarżonym postanowieniem Minister Zdrowia, po rozpatrzeniu zażalenia P. J. (dalej: "skarżący") na postanowienie Wojewody [..] z dnia [...] marca 2017 r. o uznaniu zarzutów za nieuzasadnione, utrzymał w mocy to postanowienie. W uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia, Minister Zdrowia stwierdził, że postępowanie egzekucyjne mające na celu przymuszenie do wykonania obowiązku o charakterze niepieniężnym, tj. polegającego na poddaniu małoletniego dziecka szczepieniom ochronnym, było prowadzone w sposób prawidłowy. Minister Zdrowia przeanalizował materiał dowodowy zebrany w sprawie i nie podzielił zarzutów skarżącego odnośnie naruszenia przez Wojewodę [...] art. 29 § 1 i 2 oraz art. 119 § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2016 r., poz. 599 ze zm.), dalej: "u.p.e.a", art. 156 § 1 pkt 5 oraz art. 124 § 2 k.p.a. Co do zagadnień szczegółowych, w zakresie zarzutu braku wymagalności obowiązku określonego w tytule wykonawczym, organ drugiej instancji podniósł, że podstawą prawną do nałożenia obowiązku szczepień przeciw wybranym chorobom zakaźnym są przepisy ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2016 r., poz. 1866 ze zm.), dalej: "ustawa o zwalczaniu chorób", które zobowiązują osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do poddawania się obowiązkowym szczepieniom ochronnym na zasadach określonych w tej ustawie. Wykaz obowiązkowych szczepień ochronnych i grupy osób obowiązanych do poddania się tym szczepieniom zostały określone w art. 17 ust. 1 tej ustawy. Terminy realizacji obowiązku wykonania poszczególnych szczepień są uwarunkowane zaleceniami, jakie definiuje Program Szczepień Ochronnych na dany rok, ogłaszany przez Głównego Inspektora Sanitarnego w formie komunikatu w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw zdrowia, w zależności od kalendarzowego wieku dziecka. Obowiązek ten staje się egzekwowalny w chwili wejścia osoby objętej obowiązkiem w granice wiekowe zakreślone przez ustawę - w tym bowiem okresie obowiązkowe szczepienia ochronne powinny zostać wykonane.