Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.584.2023.2.DD

Czy spółdzielnia mieszkaniowa jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 4 grudnia 2023 r., który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia możliwości zwolnienie z opodatkowania z tytułu

- wniesionego przez tzw. starego członka wkładu budowlanego w celu ustanowienia na jego rzecz własność lokali z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe, wraz z prawem do korzystania z miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym,

- wniesienia przez tzw. starego członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego w celu ustanowienia własności lokalu z przeznaczeniem na cele użytkowe, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym,

- wniesienia wkładu budowlanego przez tzw. nowego członka Wnioskodawcy w celu ustanowienia na jego rzecz własności lokali z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe, wraz z prawem do korzystania z miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym,

- wniesienia wkładu budowlanego przez tzw. nowego członka Wnioskodawcy w celu ustanowienia na jego rzecz własności lokali z przeznaczeniem na cele użytkowe, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym,

- przeznaczenia części dochodów pochodzących z przedmiotowej inwestycji na sfinansowanie kolejnych inwestycji polegających na wybudowaniu lokali mieszkalnych dla członków Wnioskodawcy,

- wniesienia przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego w celu ustanowienia na jego rzecz własności lokalu z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe, w sytuacji nabycia przez niego więcej niż jednego schowka lokatorskiego,

- wniesienia wkładu budowlanego przez członka Wnioskodawcy – osobę prawną w celu nabycia większej ilości lokali oraz miejsc postojowych,

- wniesienia przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, w sytuacji gdy nabył on ekspektatywę własności w drodze umowy darowizny, w drodze dziedziczenia, podziału majątku, sprzedaży, orzeczenia sądu bądź innych czynności prawnych, a nabycie ekspektatywy nastąpiło od członka rodziny bądź osoby obcej.

Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 9 lutego 2024 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 14 lutego 2024 r., uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 21 lutego 2024 r. (data wpływu dodatkowej opłaty) i 26 lutego 2024 r. (data wpływu pisma).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca, Spółdzielnia Mieszkaniowa X z siedzibą w (…), działając jako spółdzielnia mieszkaniowa, prowadzi inwestycję budowlaną pod nazwą (…), polegającą na wybudowaniu budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami i garażem podziemnym wraz z infrastrukturą techniczną i drogową. Budynek będzie sześciokondygnacyjny z garażem podziemnym i usługami zlokalizowanymi w parterze.

Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonej przy ulicy (…) w (…), składającej się z działki numerze (…), dla której Sąd Rejonowy dla (…) prowadzi księgę wieczystą numer: (…) („Nieruchomość”). Dla Nieruchomości nie ma uchwalonego miejscowego plany zagospodarowania przestrzennego.

5 listopada 2021 r. Prezydent (…) wydał Decyzję Nr (…) o warunkach zabudowy, znak: (…), w której ustalił warunki szczegółowe zasady zabudowy oraz zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami i garażem podziemnym wraz z infrastrukturą techniczną i drogową, na działce ew. nr (…) oraz w zakresie tylko infrastruktury na działkach ew. nr: (…) oraz na części działek ew. nr: (…) położonych przy (…).

10 lutego 2023 r. Prezydent (…) wydał Decyzję Nr (…), znak: (…), którą zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę dla inwestycji, polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami i garażem podziemnym wraz z infrastrukturą techniczną i drogową, na działce ew. nr (…) w obrębie (…) oraz w zakresie tylko infrastruktury na działkach ew. nr: (…) oraz na części działek ew. nr: (…) położonych przy (…). Działki ewidencyjne numer: (…) objęte Decyzją nr (…), stanowią drogi oraz inne tereny publiczne.

W ramach inwestycji zostanie wybudowany budynek sześciokondygnacyjny z garażem podziemnym i usługami zlokalizowanymi w parterze wraz z infrastrukturą techniczną i drogową.

Inwestycja zostanie zrealizowana zgodnie z postanowieniami statutu Wnioskodawcy – Spółdzielni Mieszkaniowej X („Statut”).

Zgodnie z § 69 Statutu, Spółdzielnia może podejmować się budownictwa lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży wielostanowiskowych z zachowaniem zasad pierwszeństwa określonych w § 2 ust. 4 pkt 1 i 2.

Zgodnie z § 2 ust. 4 pkt 1 i 2 Statutu, przedmiotem działalności Spółdzielni może być:

1) budowanie budynków mieszkalnych w celu ustanowienia odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu – w pierwszej kolejności na rzecz członków, a w dalszej kolejności na rzecz osób niebędących członkami Spółdzielni;

2) budowanie garaży wielostanowiskowych w celu ustanowienia ułamkowego udziału we współwłasności w garażu wielostanowiskowym – według pierwszeństwa określonego powyżej.

Zgodnie ze Statutem Spółdzielnia może podejmować inwestycje po uprzednim przedstawieniu i zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie projektu zapewniającego miejsca parkowania dla już mieszkających członków Spółdzielni, zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami w tym zakresie dla obecnie nowo budowanych domów mieszkalnych wielorodzinnych.

W myśl § 71 Statutu, koszty inwestycji budynków mieszkalnych, lokali użytkowych i garaży wielostanowiskowych ponoszą wyłącznie osoby, których te inwestycje bezpośrednio dotyczą. Spółdzielnia zawiera umowę o budowę lokalu z osobą ubiegającą się o ustanowienie odrębnej własności w nowo budowanym lokalu. Rozliczenie kosztów budowy następuje w terminie 3 miesięcy od dnia oddania budynku do użytkowania.

Nowopowstałe lokale zostaną przeznaczone dla członków Spółdzielni.

Spółdzielnia zamierza sprzedawać lokale wyłącznie na podstawie przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zawierając umowy przenoszące prawo własności w wykonania wcześniej zawartych umów o budowę lokalu. Spółdzielnia dopuszcza przyjmowanie nowych członków, którzy nabędą ekspektatywę prawa odrębnej własności lokalu.

W konsekwencji Spółdzielnia zawierać będzie umowę o budowę lokalu z członkami, którzy posiadali członkostwo jeszcze przed rozpoczęciem przez Spółdzielnię inwestycji oraz osobami, które nabędą członkostwo w związku z nabywaniem ekspektatywy prawa odrębnej własności (później prawa odrębnej własności lokalu).

Część lokali zostanie przeznaczona dla tzw. starych członków Spółdzielni, tj. osób, które były członkami Spółdzielni jeszcze przed podpisaniem umowy o budowę lokalu. Będą oni zobowiązani, w zamian za ustanowienie na ich rzecz prawa własności lokalu, do uiszczenia wkładu budowlanego, który będzie odpowiadał rzeczywistym kosztom budowy budynku, w wysokości proporcjonalnej do wartości kosztu budowy lokalu, który otrzymają w stosunku do kosztów budowy całego budynku. Pozostała część lokali zostanie sprzedana do tzw. nowych członków Spółdzielni, tj. osób, które w chwili podpisywania umowy o budowę lokalu uzyskają członkostwo w Spółdzielni.

Nabywcy, tzw. nowi członkowie Spółdzielni, zobowiązani będą uiścić wkład budowlany.

Wkład budowlany będzie składać się z rzeczywistych kosztów budowy budynku, w wysokości proporcjonalnej do wartości lokalu, który otrzymają w stosunku do kosztów budowy całego budynku oraz wartości prawa użytkowania wieczystego ustanowionego na gruncie, które zostanie w udziale związane z prawem odrębnej własności lokalu przenoszonego na rzecz nabywcy tzw. nowego członka Spółdzielni.

W obu przypadkach wkład budowlany będzie różnicowany w zależności od kosztu budowy danego lokalu, na co wpływ będzie miała jego powierzchnia, położenie oraz standard w jakim zostanie wybudowany budynek, w którym będzie się mieścić.

Z prawem własności lokalu nabywca może nabyć udział w prawie własności lokalu użytkowego (garażu), na podstawie którego uprawniony będzie do korzystania z wyznaczonego miejsca postojowego. Nabycie udziału we współwłasności odbywać będzie się na takich samych zasadach jak nabycie prawa do lokalu.

Oznacza to, że najpierw Spółdzielnia zawiera z członkiem (zarówno tzw. starym jak i nowym członkiem) umowę o budowę lokalu, a po zrealizowaniu inwestycji zawierana jest umowa przenosząca udział w prawie wraz z przyznaniem prawa do wyłącznego korzystania. Spółdzielnia dopuszcza również ustanawianie prawa do wyłącznego korzystania z wyznaczonego miejsca postojowego bez rozporządzenia prawem własności.

Ponadto, z prawem własności lokalu nabywca może nabyć udział w prawie własności lokalu niemieszkalnego, na podstawie którego uprawniony będzie do korzystania z wyznaczonego schowka lokatorskiego. Nabycie udziału we współwłasności odbywać będzie się na takich samych zasadach jak nabycie prawa do lokalu.

Oznacza to, że najpierw Spółdzielnia zawiera z członkiem (zarówno tzw. starym jak i nowym członkiem) umowę o budowę lokalu, a po zrealizowaniu inwestycji zawierana jest umowa przenosząca udział w prawie wraz z przyznaniem prawa do wyłącznego korzystania. Istnieje możliwość, że nabywca lokalu nabędzie więcej niż jeden schowek lokatorski.

Spółdzielnia nie wyklucza, iż w poczet jej członków może zostać przyjęta osoba prawna, która kupi większą ilość lokali oraz miejsc postojowych.

Lokale użytkowe zostaną zbyte na rzecz członków Spółdzielni (zarówno tzw. starych jak i nowych). Gospodarka zasobami lokalowymi Wnioskodawcy jest prowadzona w celu polepszenia warunków zamieszkiwania jego członków. Wnioskodawca (spółdzielnia mieszkaniowa) powstał pod koniec lat 70-tych XX wieku i większość administrowanych przez Wnioskodawcę budynków, jak również infrastruktura osiedla, na którym się one znajdują jest w złym stanie technicznym wymagającym dużych nakładów na remonty i modernizacje.

Wnioskodawca nie jest w stanie zaspokoić tych potrzeb z samych opłat czynszowych oraz na fundusz remontowy. Członkowie Wnioskodawcy chcą, aby Wnioskodawca zagospodarował posiadane wolne działki w celu wybudowania nowych lokali dla członków Wnioskodawcy i częściowo dla nowych członków Spółdzielni w celu podreperowania budżetu Wnioskodawcy oraz zmniejszenia obciążenia starych członków opłatami za użytkowanie wieczyste za działki nie zagospodarowane przez Wnioskodawcę (np. nieruchomość, na której prowadzona będzie inwestycja). Dlatego też cały przychód, zarówno w postaci wkładu budowlanego, kwot wpłacanych przez osoby, które staną się członkami Spółdzielni, zostanie przeznaczony na zaspokojenie potrzeb członków Wnioskodawcy, tj. przede wszystkim na remonty i modernizacje ww. budynków oraz infrastruktury osiedli.

Ponadto Wnioskodawca rozważa również przeznaczenie części przychodu pochodzącego z ww. inwestycji na wybudowanie w przyszłości kolejnych lokali mieszkalnych przeznaczonych dla swoich członków.

Pytania

1. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym) Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez tzw. starego członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. 2000 r. Nr 54 poz. 654, ze zm., dalej zwana PDPU), jeżeli wybuduje budynek wielomieszkaniowy i ustanowi na rzecz swoich tzw. starych członków własność lokali z przeznaczeniem tych lokali na cele mieszkaniowe, wraz z prawem do korzystania z miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany przez członka, który to wkład budowlany wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków?

2. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym) Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez tzw. starego członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU, w sytuacji kiedy ustanowi własność lokalu na rzecz swojego tzw. starego członka z przeznaczeniem tych lokali na cele użytkowe, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, który to wkład budowlany wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków?

3. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym) Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego wkładu budowlanego przez tzw. nowego członka Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU, jeżeli wybuduje budynek wielomieszkaniowy i ustanowi na rzecz swoich tzw. nowych członków własność lokali z przeznaczeniem tych lokali na cele mieszkaniowe, wraz z prawem do korzystania z miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany przez członka, który to wkład budowlany wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków?

4. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym) Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego wkładu budowlanego przez tzw. nowego członka Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU, w sytuacji kiedy ustanowi własność lokalu na rzecz swojego tzw. nowego członka z przeznaczeniem tych lokali na cele użytkowe, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, który to wkład budowlany wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków?

5. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym), część dochodów pochodzących z przedmiotowej inwestycji będzie stanowiła „cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych” i w konsekwencji będzie podlegała w tej części zwolnieniu od podatku dochodowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU, jeżeli zostanie przeznaczona na sfinansowanie kolejnych inwestycji polegających na wybudowaniu lokali mieszkalnych dla członków Wnioskodawcy?

6. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym), na możliwość zwolnienia Wnioskodawcy od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU będzie wpływał fakt, że członek (zarówno tzw. stary jak i nowy) zakupi więcej niż jeden schowek lokatorski?

7. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym), na możliwość zwolnienia Wnioskodawcy od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU będzie wpływał fakt, że w poczet członków Wnioskodawcy zostanie przyjęta osoba prawna, która nabędzie większą ilość lokali oraz miejsc postojowych?

8. Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym), na możliwość zwolnienia Wnioskodawcy od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU będzie wpływał fakt, że członek (zarówno tzw. stary jak i nowy) nabył ekspektatywę własności w drodze umowy darowizny, w drodze dziedziczenia, podziału majątku, sprzedaży, orzeczenia sądu bądź innych czynności prawnych, a nabycie ekspektatywy nastąpiło od członka rodziny bądź osoby obcej?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem:

1. Wnioskodawca będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez tzw. starego członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego w przypadku ustanowienia na rzecz tego członka prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany, który Wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków.

2. Wnioskodawca nie będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez tzw. starego członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego w przypadku ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu użytkowego na rzecz tzw. starego członka, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany polegającą na świadczeniu usług na rzecz innych członków wnioskodawcy.

3. Wnioskodawca będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez tzw. nowego członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, w przypadku ustanowienia na rzecz tego członka prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, a uzyskany z tego tytułu przychód ze sprzedaży zostanie przeznaczony w całości na zaspokojenie potrzeb swoich członków.

4. Wnioskodawca nie będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU od podatku od osób prawnych, z tytułu wniesionego przez tzw. nowego członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego w przypadku ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu użytkowego na rzecz tzw. nowego członka, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany polegającą na świadczeniu usług na rzecz innych członków wnioskodawcy.

5. Część dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z wkładów budowlanych oraz ceny sprzedaży lokali mieszkalnych jeżeli zostaną przeznaczone na wybudowanie kolejnych lokali mieszkalnych dla członków Wnioskodawcy będą stanowiły „cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych” i w konsekwencji będą podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU.

6. Na zwolnienie Wnioskodawcy od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU nie będzie miał wpływu fakt, czy członek zakupi jeden czy więcej schowków lokatorskich.

7. Na zwolnienie Wnioskodawcy od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU nie będzie miał wpływu fakt, że tzw. nowy członek Spółdzielni – osoba prawna, nabędzie większą ilość lokali oraz miejsc postojowych.

8. Na zwolnienie Wnioskodawcy od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU nie będzie miał wpływu fakt, że członek (zarówno tzw. stary jak i nowy) nabył ekspektatywę własności w drodze umowy darowizny, w drodze dziedziczenia, podziału majątku, sprzedaży, orzeczenia sądu bądź innych czynności prawnych, a nabycie ekspektatywy nastąpiło od członka rodziny bądź osoby obcej.

Uzasadniając własne stanowisko wskazali Państwo, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. 2001 r. Nr 4, poz. 27, ze zm. (winno być t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 438 ze zm.), dalej zwana: SMU), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie natomiast z art. 1 ust. 2 SMU, przedmiotem działalności spółdzielni może być:

1) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych;

2) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;

3) budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;

4) udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych;

5) budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

(winno być: 6) wykonywanie działalności jako obywatelska społeczność energetyczna w rozumieniu art. 3 pkt 13f ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.)).

Na podstawie art. 1 ust. 3 SMU, spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków. Ponadto, należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ust. 6 SMU, spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą aniżeli wskazana wyżej na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin (winno być: Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej jako: „PDPU”) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (winno być: przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód).

Z art. 7 ust. 2 PDPU wynika natomiast, że dochodem jest, z pewnymi ustawowymi zastrzeżeniami nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (winno być: dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz społecznych agencji najmu – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (winno być: wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 790, 1114, 1463 i 1693), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi).

Zgodnie z powszechnie przyjętym poglądem doktryny i orzecznictwa, w celu zakwalifikowania konkretnych dochodów do kategorii dochodów zwolnionych od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków: podatnikiem musi być jeden z podmiotów enumeratywnie w skazany w tym przepisie; dochody uzyskane przez ten podmiot zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi; dochody te zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych; dochody te nie mogą być dochodami uzyskanymi z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (tak m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 13 października 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1252/2009).

Z uwagi na fakt, że pojęcia „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi” nie zostały wprost zdefiniowane w przepisach PDPU, w celu ich prawidłowej interpretacji należy odwołać się do ukształtowanego w tej kwestii stanowiska orzecznictwa i doktryny.

Zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z 5 marca 2008 r., nr DD6/8213/11/KWW/ 07/ MB7/82 przez „zasoby mieszkaniowe” w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU należy rozumieć:

1) znajdujące się w budynku lokale mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2) pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, w szczególności: budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej, kotłowni i hydroforni wolnostojących, osiedlowych warsztatów (zakładów) konserwacyjno-remontowych,

3) urządzenia i uzbrojenia terenów, na których znajdują się budynki mieszkalne, w szczególności: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznych i telefonicznych, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia),

4) grunty, na których posadowione są budynki mieszkalne.

Podobne stanowisko w przedmiocie klasyfikacji „zasobów mieszkalnych” wyrażone zostało również m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 maja 2011 r., Znak: ILPB3/423-81/11-2/JG oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 31 maja 2011 r., Znak: ILPB3/423-85/11-4/JG.

W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na stanowisko wyrażone przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 czerwca 2009 r., sygn. akt II FSK 278/2008, zgodnie z którym pojęcie „zasobów mieszkaniowych” należy rozumieć nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie i administrowanie.

Kolejną kwestią wymagająca wyjaśnienia dla potrzeb przedmiotowego wniosku jest określenie zakresu pojęciowego „gospodarowania zasobami mieszkaniowymi”. Wobec braku legalnej definicji tego pojęcia, zarówno orzecznictwo, jak i doktryna odwołuje się do znaczeń poszczególnych wyrazów wchodzących w jego skład przyjętych w języku potocznym. Słownik Języka Polskiego PWN pod pojęciem „gospodarka” rozumie „gospodarowanie, rozporządzanie, kierowanie czymś”. Pod pojęciem „gospodarować” – „rozporządzać, zarządzać czymś, kierować gospodarką przedsiębiorstwa, miasta itp.”; „rozporządzać” – „czynić coś, zgodnie z prawem, dysponować, zarządzać”; „kierować” – „zarządzać czymś”; „zarządzać” – „kierować czymś, administrować, sprawować zarząd.”

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że pojęcie gospodarowania (...) nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia „gospodarka” oraz pojęcia „zasoby mieszkaniowe”, na które składają się m.in. lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami (tj. np. garażami i miejscami postojowymi), uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym. W pojęciu tak rozumianej gospodarki zasobami mieszkaniowymi mieści się także działalność polegająca na sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami (...) (tak m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 maja 2011 r., Znak: ILPB3/423-81/11-2/JG).

Powyżej przytoczone stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu należy uznać za zasadne, przede wszystkim z uwagi na podstawowy przedmiot działalności spółdzielni mieszkaniowych jakim zgodnie z art. 1 ust. 2 SMU jest m.in. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu a także budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia prawa odrębnej własności lokali mieszkalnych na rzecz członków spółdzielni. Należy przy tym zwrócić uwagę, że w ramach gospodarowania zasobami mieszkaniowymi należy traktować nie tylko zarządzanie istniejącymi już zasobami mieszkaniowymi w sensie wybudowanych już budynków lub lokali mieszkalnych lecz także sytuacje, gdzie dopiero dany budynek lub lokal ma zostać wybudowany.(tak m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 2 lutego 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 1706/2009).

Z uwagi na powyższe, dochodami zwolnionymi od podatku dochodowego od osób prawnych będą m.in. dochody uzyskane z tytułu wkładów budowlanych uzyskanych od członków spółdzielni w celu ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, pod warunkiem, że dochody te będą przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Nie ma przy tym znaczenia czy osoba ta stanie się członkiem Spółdzielni w momencie podpisywania umowy o budowę lokalu, czy już wcześniej była członkiem Spółdzielni. Nie ma również znaczenia czy członek spółdzielni jest osobą fizyczną czy osobą prawną (tak m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 maja 2008 r., Znak: IP-PB3-423-401/08-2/ECH, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 31 maja 2011 r., Znak: ILPB3/423-85/11-4/JG, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 lipca 2011, Znak: ITPB3/423-272/11/PS).

Znaczenia nie ma również droga nabycia ekspektatywy własności przez członka Spółdzielni – tzn. czy dany członek (będący zarówno członkiem nowym bądź był członkiem Spółdzielni jeszcze przed datą nabycia ekspektatywy własności) jest członkiem, z którym pierwotnie Spółdzielnia zawierała umowę o budowę lokalu, czy też czy członek ten nabył ekspektatywę własności w drodze umowy darowizny, w drodze dziedziczenia, podziału majątku, sprzedaży, orzeczenia sądu bądź innych czynności prawnych. Bez znaczenia pozostaje również fakt, czy to nabycie ekspektatywy nastąpiło od członka rodziny nabywcy bądź od osoby dla niego obcej. Zgodnie z art. 19 SMU – ekspektatywa własności jest zbywalna wraz z wkładem budowlanym albo jego wniesioną częścią, przechodzi na spadkobierców i podlega egzekucji (art. 19 ust. 1).

Należy wskazać, że w orzecznictwie kształtuje się linia orzecznicza, zgodnie z którą jeżeli przychody uzyskane ze sprzedaży lokali czy garaży po uwzględnieniu przypadających kosztów uzyskania przychodów, jako dochód zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych w ramach prowadzonej przez spółdzielnię gospodarki mieszkaniowej, to wyczerpują literalną wykładnię przepisu określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i spełniają warunki do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, niezależnie od tego czy sprzedaż następuje na rzecz osoby trzeciej czy członka spółdzielni. Tym bardziej zatem zwolnieniu podlegają dochody uzyskane z tytułu wkładów budowlanych uzyskanych od tzw. nowych członków spółdzielni w celu ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, pod warunkiem, że dochody te będą przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W piśmie z 26 czerwca 2013 r. nr DD6/033/110/MNX/13/RD-63903/13 w sprawie zmiany interpretacji indywidualnej z 15 lutego 2012 r., Znak: IBPBI/2/423-1357/11/MO wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, Minister Finansów stwierdził, że stanowisko spółdzielni, że jeżeli przychody uzyskane ze sprzedaży garaży po uwzględnieniu przypadających kosztów uzyskania przychodów, jako dochód zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych w ramach prowadzonej przez spółdzielnię gospodarki mieszkaniowej, to wyczerpują literalną wykładnię przepisu określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i spełniają warunki do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, niezależnie od tego czy sprzedaż następuje na rzecz osoby trzeciej czy członka spółdzielni.

Zakup więcej niż jednego schowka lokatorskiego nie wpływa na możliwość skorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 44 PDOP.

Inaczej analizowana sytuacja będzie się przedstawiała w przypadku ustanowienia odrębnej własności lub sprzedaży lokalu użytkowego. Z uwagi na fakt, że wszelkiego rodzaju zwolnienia podatkowe należy interpretować w sposób ścisły, lokale użytkowe nie mieszczą się w definicji pojęcia „zasobów mieszkaniowych” wobec czego transakcje mające za przedmiot lokale użytkowe bez względu na to, czy będą przeznaczone dla członków spółdzielni, czy też osób trzecich, nie będą mogły być objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU.

Ostatnią kwestią wymagającą interpretacji jest, czy część dochodu uzyskana przez Wnioskodawcę będzie stanowiła „cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych” jeżeli zostanie przeznaczona na wybudowanie kolejnych lokali mieszkalnych dla członków Wnioskodawcy. Z uwagi na powyższe wywody, zasadne wydaje się być stanowisko, że przeznaczenie części tych dochodów na realizację inwestycji mającej na celu zaspokojenie podstawowych potrzeb członków Wnioskodawcy, będący jednocześnie jego podstawową działalnością, jest zarazem celem związanym z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wnioskodawcy. Jak już była mowa o tym wyżej, zasobami mieszkaniowymi nie są bowiem jedynie istniejące już obiekty, tj. np. lokale mieszkalne, ale również takie obiekty, które mają powstać w przyszłości. Warunkiem uznania tego typu przeznaczenia uzyskanych środków jako cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkalnych wydaje się być to, że środki te powinny zostać przeznaczone na „zasoby mieszkaniowe” we wskazanym powyżej rozumieniu, a zatem nie np. na cele budowy lokali użytkowych.

Mając na uwadze powyższe, według Wnioskodawcy powyższe stanowisko w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00