Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.105.2024.1.MW
Określenie właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - PKWiU 74.90.12.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego zryczałtowanym podatek dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 1 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 1 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od dnia 7 sierpnia 2023 r. Od dnia 7 sierpnia 2023 r. Wnioskodawca prowadzoną przez siebie jednoosobową działalność rozlicza na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „UZPD”). Aby rozpocząć rozliczanie jednoosobowej działalności gospodarczej na podstawie przepisów UZPD, Wnioskodawca, stosownie do art. 9 UZPD, złożył we właściwym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o PIT.
W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca osiąga przychody z tytułu świadczenia usług sprzedażowych, które zostały szczegółowo opisane poniżej (dalej jako: „Usługi sprzedażowe”). Wnioskodawca świadczy Usługi sprzedażowe dla spółek oraz przedsiębiorców mających siedzibę zarówno w Polsce, jak i poza granicami Polski (dalej jako: „Klienci”). Wnioskodawca planuje świadczenie Usług sprzedażowych na rzecz Klientów także w przyszłości. Klienci Wnioskodawcy są podmiotami działającymi głównie w sektorze IT, którzy specjalizują się m.in. w konsultingu IT i realizacji różnego rodzaju projektów IT, w tym projektów programistycznych. Z uwagi na bardzo dużą konkurencję na rynku IT, ważnym aspektem działalności Klientów jest stały rozwój działań sprzedażowych, który umożliwia dotarcie przez Klientów ze swoimi usługami i produktami do nowych kontrahentów oraz utrzymywanie stałych relacji z obecnymi kontrahentami. Usługi sprzedażowe świadczone są przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów na podstawie zawieranych umów o świadczenie usług (dalej jako: „Umowa” lub „Umowy”). Stosownie do zapisów Umów Wnioskodawca świadczy na rzecz Klientów usługi pośrednictwa komercyjnego (organizowania sprzedaży), polegające w szczególności na
1)wyszukiwaniu oraz pozyskiwaniu kontrahentów zainteresowanych nabywaniem usług oraz produktów oferowanych przez Klientów, w tym realizowaniem projektów programistycznych na rynku polskim oraz zagranicznym;
2)utrzymywaniu i dbaniu o relacje z kontrahentami Klientów;
3)przygotowywaniu dla kontrahentów Klientów ofert dotyczących usług i produktów Klientów;
4)organizacji spotkań handlowych z kontrahentami Klientów i uczestniczeniu w tych spotkaniach;
5)negocjowaniu z kontrahentami oraz potencjalnymi kontrahentami Klientów warunków nabycia przez nich usług i produktów Klientów (warunków zawieranych umów).
Wskazywany w Umowach opis świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów usług odpowiada także rzeczywistości. Realizując założenia polityki sprzedażowej Klientów, Wnioskodawca świadczy usługi polegające głównie na poszukiwaniu dla Klientów nowych kontrahentów oraz utrzymywaniu dobrych relacji z obecnymi kontrahentami w celu ciągłego oferowania tym kontrahentom produktów i usług Klientów Wnioskodawcy, co pozwala jednocześnie na polepszanie wyników sprzedażowych Klientów. W ramach wykonywanych zadań Wnioskodawca m.in. uczestniczy w spotkaniach handlowych z kontrahentami i potencjalnymi kontrahentami Klientów, udziela kontrahentom oraz potencjalnym kontrahentom niezbędnych informacji na temat produktów i usług oferowanych przez Klientów oraz negocjuje z kontrahentami i potencjalnymi kontrahentami warunki zamówień.
Z tytułu świadczenia usług na rzecz Klientów Wnioskodawca otrzymuje od Klientów wynagrodzenie. Wynagrodzenie to może składać się z dwóch składników – stałego wynagrodzenia miesięcznego oraz wynagrodzenia prowizyjnego ustalanego jako określony procent od przychodów netto pozyskanych przez Klientów od kontrahentów lub z projektów zdobytych dzięki działaniom Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie wyklucza, że czasami wynagrodzenie uzyskiwane od Klientów będzie jednoskładnikowe. Tak, jak zostało wskazane wcześniej, Wnioskodawca może świadczyć opisane Usługi sprzedażowe dla różnych Klientów, którzy są podmiotami mającymi siedzibę w Polsce, jak również za granicą.
Co istotne, opisane powyżej warunki Umów oraz zakres świadczonych Usług sprzedażowych w przypadku każdego z Klientów będą takie same.
W związku z tym, że Wnioskodawca od 7 sierpnia 2023 r. rozlicza się na podstawie przepisów UZPD, jak również planuje kontynuowanie takiej formy rozliczenia w kolejnych latach podatkowych, Wnioskodawca powziął wątpliwość co do prawidłowej stawki ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczonych Usług sprzedażowych.
Jednocześnie, Wnioskodawca wyjaśnia, że zgodnie z uzyskaną w dniu (...) stycznia 2024 r. informacją z Urzędu Statystycznego, dotyczącą prawidłowej klasyfikacji Usług sprzedażowych świadczonych przez Wnioskodawcę, tj. usług polegających na wyszukiwaniu oraz pozyskiwaniu kontrahentów zainteresowanych nabywaniem usług oraz produktów oferowanych przez Klientów, w tym realizowaniem projektów programistycznych na rynku polskim oraz zagranicznym, utrzymywaniu i dbaniu o relacje z kontrahentami Klientów, przygotowywaniu dla kontrahentów Klientów ofert dotyczących usług i produktów Klientów, organizacji spotkań handlowych z kontrahentami Klientów i uczestniczeniu w tych spotkaniach, negocjowaniu z kontrahentami oraz potencjalnymi kontrahentami Klientów warunków nabycia przez nich usług i produktów Klientów (warunków zawieranych umów), usługi te zaliczają się do PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Wnioskodawca wskazuje, że nie opłaca podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Wnioskodawca nie wytwarza także wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Wnioskodawca nie podejmuje również wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Wnioskodawca nigdy nie pozostawał z żadnym z Klientów w stosunku pracy, w tym w ramach stosunku pracy nigdy nie wykonywał czynności odpowiadających Usługom sprzedażowym.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej nie osiągnął w pierwszym roku podatkowym przychodu przekraczającego 2.000.000 Euro. Podobnie, 2.000.000 Euro nie przekroczą przychody Wnioskodawcy w roku 2024.
Wnioskodawca na potrzeby rozliczania ryczałtu w rozumieniu UZP prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 15 UZPD, jak również spełnia pozostałe wymogi ewidencyjne wskazane w art. 15 UZPD.
Wnioskodawca nie zajmuje się świadczeniem usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych sklasyfikowanych pod PKWiU 66.21.10.0, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.1 ani usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.16.0.
Pytanie
Czy przychody ze świadczonych przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku Usług sprzedażowych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, osiągane w roku podatkowym 2023 oraz kolejnych kwalifikują się do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a) UZPD, według stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy – na tak postawione pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym, stosownie do treści art. 6 ust. 1 UZPD w zw. z art. 6 ust. 4 pkt 1) lit. a) UZPD oraz art. 9 ust. 1 UZPD, podatnicy będący osobami fizycznymi mogą opodatkować uzyskane z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne po spełnieniu następujących warunków:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 Euro;
2)złożą w terminie ustawowym oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu.
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ust. 1 i 2 UZPD, tj. jeśli podatnik uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto, podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
1)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
2)w formie spółki wraz z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
3)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto, podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt.
W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą jakiekolwiek negatywne przesłanki, które uniemożliwiają Wnioskodawcy rozliczanie prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem na podstawie przepisów UZPD. Wnioskodawca nie osiągnął w żadnym z lat podatkowych przychodów w wysokości przekraczającej 2.000.000 Euro oraz dodatkowo nie wystąpiły w stosunku do prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej przesłanki określone w art. 8 ust. 1 i 2 UZPD. Wnioskodawca złożył także w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na uwadze powyższe, nie budzi wątpliwości, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do opodatkowania przychodów z ww. działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne począwszy od 2023 r., pod warunkiem że nie zajdą w przyszłości okoliczności uniemożliwiające dalsze opodatkowanie ryczałtem. Możliwość opłacania oraz właściwa wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą zależą wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 UZPD. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a) UZPD, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1)-4) oraz 6)-8) Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1) UZPD użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).
Zgodnie z powyższym konstrukcja przepisów UZPD przewiduje, że stawką bazową ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej jest stawka 8,5%, chyba że inny przepis szczególny przyporządkowuje daną, konkretną usługę do innej – wyższej bądź niższej – stawki ryczałtu.
W ocenie Wnioskodawcy świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów Usługi sprzedażowe opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego (organizowania sprzedaży), polegające w szczególności na wyszukiwaniu oraz pozyskiwaniu kontrahentów zainteresowanych nabywaniem usług oraz produktów oferowanych przez Klientów, w tym realizowaniem projektów programistycznych na rynku polskim oraz zagranicznym, utrzymywaniu i dbaniu o relacje z kontrahentami Klientów, przygotowywaniu dla kontrahentów Klientów ofert dotyczących usług i produktów Klientów, organizacji spotkań handlowych z kontrahentami Klientów i uczestniczeniu w tych spotkaniach oraz negocjowaniu z kontrahentami oraz potencjalnymi kontrahentami Klientów warunków nabycia przez nich usług i produktów Kontrahentów (warunków zawieranych umów), należy zakwalifikować do symbolu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem nieruchomości i ubezpieczeń”. Zgodnie z wyjaśnieniami do klasyfikacji PKWiU z 25 marca 2019 r. przez usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, zaliczane do PKWiU 74.90.12.0, należy zaliczyć usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową, a także usługi wyceny antyków, biżuterii itp. Ponadto, zgodnie z przedmiotowymi wyjaśnieniami, grupowanie PKWiU 74.90.12.0 nie obejmuje usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych sklasyfikowanych pod PKWiU 66.21.10.0, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.1 ani usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.16.0.
Zdaniem Wnioskodawcy świadczone i opisane we wniosku Usługi sprzedażowe pasują do przytoczonego opisu usług należących do symbolu PKWiU 74.90.12.0, a dodatkowo Wnioskodawca nie świadczy usług sklasyfikowanych pod PKWiU 66.21.10.0, 68.31.1 oraz 68.31.16.0, wobec czego symbol 74.90.12.0 jest właściwym symbolem dla zaklasyfikowania świadczonych Usług sprzedażowych. Taka klasyfikacja została także potwierdzona przez Urząd Statystyczny w Łodzi na wniosek Wnioskodawcy. Symbol PKWiU 74.90.12.0 nie został w żadnym z przepisów art. 12 UZPD wprost przypisany do konkretnej stawki ryczałtu, w związku z czym uznać należy, że stawką właściwą dla usług należących do PKWiU 74.90.12.0 jest stawka 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a) UZPD.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia Usług sprzedażowych w ramach działalności gospodarczej stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a) UZPD mogą być opodatkowane 8,5% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
Powyższe potwierdza stanowisko prezentowane w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Jako przykład można wskazać interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 marca 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.70.2022.3.BM, w której Organ stwierdził, że:
(...) przychody z tytułu usług pośrednictwa, zakwalifikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 mogą być od 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Podobnie wskazano w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 czerwca 2022 r. sygn. 0115.KDWT.4011.239 2022.2.MDO oraz w Piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 kwietnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.142.2022.2. MGR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana wskazaniem – w odniesieniu do opisanej we wniosku działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Opisał Pan, na czym te usługi polegają. Wskazał Pan ponadto, że nie zajmuje się świadczeniem usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych sklasyfikowanych pod PKWiU 66.21.10.0, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.1 ani usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.16.0. Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyła i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, są opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – przychody ze świadczonych przez Pana Usług sprzedażowych, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, prowadzonej przez Pana, osiągane w roku podatkowym 2023 oraz kolejnych kwalifikują się do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym osiąganym przez osoby fizyczne, według stawki 8,5%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right