Wyrok WSA w Kielcach z dnia 31 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Ke 742/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Sędziowie Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), Sędzia WSA Krzysztof Armański, Protokolant Starszy inspektor sądowy Karolina Chrapkiewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi B. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z dnia 30 października 2023 r. znak: SKO.PS-80/6330/3687/2023 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego I. uchyla zaskarżoną decyzję w zakresie punktu pierwszego; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach na rzecz B. L. kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z 30 października 2023 r., znak: SKO.PS-80/6330/3687/2023, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kielcach, po rozpatrzeniu odwołania B. L. od wydanej z upoważnienia Burmistrza Sędziszowa decyzji z 3 lipca 2023 r., znak: ŚP.5211.000408.07.2023, o odmowie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej wnioskowanego na H. R.
- na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 Kpa uchylił zaskarżoną decyzję organu I instancji w całości i w to miejsce orzekł:
1) o odmowie przyznania B. L. prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką H. R. za okres od 1.11.2022 r. do 22.10.2023 r.;
2) o przyznaniu B. L. prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką H. R., począwszy od 23.10.2023 r. na czas nieokreślony.
W uzasadnieniu organ II instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.
Po rozpatrzeniu wniosku B. L. organ I instancji wydał opisaną na wstępie decyzję z 3 lipca 2023 r. uznając, że w latach 2013 – 2022 była ona zarejestrowana jako producent rolny i pobierała płatności w ramach systemu wsparcia bezpośredniego. W rezultacie osiągała przychody z gospodarstwa rolnego, będącego jej własnością, a to stanowi przeszkodę ustawową do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego.