Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.97.2024.2.MG
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub części w związku z realizacją inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jestprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub części w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 22 lutego 2024 r. (wpływ 22 lutego 2024 r.) i z 26 lutego 2024 r. (wpływ 26 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego funkcjonującą w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.). Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT). W ramach swojej działalności realizuje szereg czynności opodatkowanych, zwolnionych oraz niepodlegających VAT.
Gmina planuje przystąpić do realizacji projektu pn.: „(…)” w ramach programu Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy (…)-(…) ((…)) Priorytet 2 Zaawansowane Działania Cyfrowe Działanie 2.2. Wzmocnienie Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Mając na uwadze stale rosnące zagrożenie cybernetyczne przystąpienie do realizacji w/w projektu umożliwi Gminie zapewnienie zwiększenia poziomu bezpieczeństwa informacji poprzez wzmocnienie odporności jak i zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty oraz niwelowania zaistniałego wysokiego ryzyka bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa.
W ramach projektu planuje się wykonanie następujących czynności: opracowanie dokumentacji i wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, przeprowadzenie audytów cyberbezpieczeństwa oraz szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa pracowników Urzędu Gminy, implementację systemu wysokiej dostępności w postaci (…) serwerowego wraz z (…)(…), który automatycznie przejmuje obciążenie w przypadku awarii jednego z węzłów, zakup (…)(…) w postaci zasilacza (…),(…) prądotwórczego, zakup modułu (…) tj. profesjonalnej (…)(…)obejmującej (…), wdrożenie usługi (…)(…)w zakresie zarządzania zasobami informatycznymi w sieci wewnętrznej, zakup oprogramowania wspomagającego, rozbudowanie przestrzeni dyskowej i systemów (…), zakup urządzenia (…) umożliwiającego przechowywanie duplikatów danych, zakup rozwiązań do (…) i (…) logów umożliwiającą śledzenie i analizę danych bezpieczeństwa, zakup rozwiązania (…) do ochrony naszych danych przed wyciekiem i naruszeniem poufności.
Wszystkie powyższe działania przyczynią się do zabezpieczenia gminnej infrastruktury przetwarzania i dostarczenia usług publicznych w postaci cyfrowej, pozwalające na profesjonalny rozwój e-administracji, co przedkłada się na jakość i szybkość usług publicznych świadczonych przez Urząd.
W pismach z 22 i 26 lutego 2024 r. wyjaśnili Państwo, że:
1. Gmina (…) na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług dla realizacji projektu pn. „(…)” będzie wskazana jako nabywca.
2. Nabywane towary i usługi dla realizacji opisanego we wniosku projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
3. Opisana we wniosku inwestycja realizowana będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych Gminy. Przystąpienie Gminy do realizacji ww. projektu ma służyć bezpieczeństwu funkcjonowania infrastruktury cyfrowej w obsłudze zadań własnych Gminy wskazanych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy w odniesieniu do planowanej realizacji projektu pn.: „(…)” w ramach programu Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy (…)-(…) ((…)) Priorytet 2 Zaawansowane Działania Cyfrowe Działanie 2.2. Wzmocnienie Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Gminie (…) jako podatnikowi VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub części?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Bezpieczeństwo funkcjonowania infrastruktury cyfrowej jej stabilność to niezbędny element sprawnej obsługi mieszkańców z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych oraz danych publicznych udostępnianych na zewnątrz w procesie załatwiania spraw.
Projekt będzie służył realizacji zadań Gminy nałożonych art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, poprawi się efektywność realizacji usług publicznych na drodze cyfrowej. Nabyte w ramach realizacji projektu usługi, rozwiązania systemowe, sprzęt technologiczny będą wykorzystywane do działalności statutowej, a więc niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w obszarze bezpiecznego i stabilnego procesu obsługi mieszkańców i utrzymania ciągłości pracy administracji publicznej.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, ponieważ w ocenie Gminy nie został spełniony warunek do uznania tego typu czynności za odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 i art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wnioskujest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl ust. 1 tego artykułu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Planują Państwo przystąpić do realizacji projektu pn.: „(…)” w ramach programu Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy (…)-(…) ((…)). Realizacji w/w projektu umożliwi Państwu zapewnienie zwiększenia poziomu bezpieczeństwa informacji poprzez wzmocnienie odporności jak i zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty oraz niwelowania zaistniałego wysokiego ryzyka bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa.
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które będą Państwo ponosili w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi nabywane dla realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych bowiem – jak wskazali Państwo we wniosku – będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem. Ponadto – co również wynika z wniosku – inwestycja realizowana będzie w związku z Państwa działalnością statutową i należy do Państwa zadań własnych. Przystąpienie do realizacji ww. projektu ma służyć bezpieczeństwu funkcjonowania infrastruktury cyfrowej w obsłudze Państwa zadań własnych wskazanych w art.7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem realizując przedmiotowe zadanie, nie będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz jako organ władzy publicznej, wykonując zadania własne nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym.
W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub części od wydatków, które będą Państwo ponosili w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…),(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right