Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.540.2023.2.NF
Uznanie, że przekazanie prezentów stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług– jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że przekazanie prezentów stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 stycznia 2024 r. (wpływ 9 stycznia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji konserw (…). Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca dokonuje przekazań swoich produktów (konserw) dla podmiotów realizujących cele charytatywne/społeczne (np. domy pomocy społecznej, szkoły, przedszkola, różne stowarzyszenia).
Podmioty – obdarowani, którzy otrzymują konserwy nie mają statusu organizacji pożytku publicznego.
Konserwy mają charakter produktów niepełnowartościowych nienadających się do sprzedaży. Jednak przekazywane konserwy nadają się do konsumpcji. Spółka z tytułu przekazania powyższych darowizn otrzymuje od niektórych podmiotów podziękowania w formie mailowej lub dyplomu. Zdarza się, iż Spółka chwali się prowadzonymi działaniami na swoich stronach internetowych. Niemniej jednak nie ma takiej praktyki w odniesieniu do każdej dokonanej darowizny. Podmioty, które otrzymują konserwy nie mają statusu organizacji pożytku publicznego. Jednorazowy koszt wytworzenia przekazanej 1 konserwy jest mniejszy niż 20 zł.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
1.Wnioskodawcy przysługiwało w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia towarów lub ich części składowych (w przypadku opisanym we wniosku – konserw), które są przedmiotem darowizny dla podmiotów obdarowanych (nieposiadających statusu organizacji pożytku publicznego).
2.Przekazywanie przez Wnioskodawcę konserw będzie następowało na cele związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Poprzez darowizny dla lokalnej społeczności Spółka przyczynia się do zrównoważonego rozwoju jej najbliższego otoczenia. Pośrednio więc przyczynia się to do osiągania/zwiększenia przychodów, m.in. przez budowanie pozytywnego wizerunku wśród aktualnych oraz potencjalnych klientów, nowych relacji biznesowych czy dzięki zyskiwaniu w oczach pracowników.
3.Przekazywane Darowizny wywierają pozytywny efekt na prowadzoną działalność gospodarczą w sposób pośredni. Spółka identyfikuje następujące korzyści wynikające z prowadzonej przez nią polityki przekazywania Darowizn: Budowanie pozytywnego wizerunku wśród aktualnych oraz potencjalnych klientów; w ten sposób Spółka jest postrzegana przez nich jako rzetelny kontrahent, który podejmuje działania w celu polepszenia warunków bytowych swojego otoczenia; to z kolei jest okolicznością powodująca, iż aktualni oraz potencjalni klienci Spółki chętniej podejmują rozmowy biznesowe; tym samym przekazywane Darowizny stanowią faktyczną okoliczność, która ułatwia docieranie do nowych kontrahentów oraz wzmacnia relacje z obecnymi kontrahentami; dodatkowo pozytywny wizerunek zbudowany dzięki przekazywanym Darowiznom powoduje zwiększenie zaufania oraz lojalności kontrahentów. Przekazywane Darowizny powodują, że Spółka jest podmiotem rozpoznawalnym wśród adresatów jej usług, co ułatwia docieranie do nowych kontrahentów; przekazywanie Darowizn pozwala na nawiązywanie relacji z organizacjami charytatywnymi/fundacjami, czy innymi podmiotami lub instytucjami, co z kolei powoduje rozpowszechnienie ogólnej świadomości społeczeństwa na temat działalności Spółki; tym samym przekazywane Darowizny powodują wzrost popularności i rozpoznawalności produktów Spółki. Przekazywanie darowizn wzrost zaufania lokalnej społeczności do prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Przekazywane Darowizny wpływają pozytywnie na atmosferę wśród załogi pracowniczej, która ma świadomość, że ich praca wpływa na rozwój otoczenia, w którym żyją (cześć wypracowanych przez nich środków jest przekazywana na dotowanie określonych celów społecznych); to z kolei zwiększa ich motywację do pracy; co więcej przekazywane Darowizny powodują zwiększone zainteresowanie potencjalnych pracowników nawiązaniem współpracy ze Spółką.
4.Poprzez darowizny dla lokalnej społeczności Spółka przyczynia się do zrównoważonego rozwoju jej najbliższego otoczenia. Pośrednio więc przyczynia się to do osiągania/zwiększenia przychodów, m.in. przez budowanie pozytywnego wizerunku wśród aktualnych oraz potencjalnych klientów, nowych relacji biznesowych czy dzięki zyskiwaniu w oczach pracowników. Przekazywane Darowizny wywierają pozytywny efekt na prowadzoną działalność gospodarczą w sposób pośredni. Spółka identyfikuje następujące korzyści wynikające z prowadzonej przez nią polityki przekazywania Darowizn:
A.Budowanie pozytywnego wizerunku wśród aktualnych oraz potencjalnych klientów; w ten sposób Spółka jest postrzegana przez nich jako rzetelny kontrahent, który podejmuje działania w celu polepszenia warunków bytowych swojego otoczenia; to z kolei jest okolicznością powodująca, iż aktualni oraz potencjalni klienci Spółki chętniej podejmują rozmowy biznesowe; tym samym przekazywane Darowizny stanowią faktyczną okoliczność, która ułatwia docieranie do nowych kontrahentów oraz wzmacnia relacje z obecnymi kontrahentami; dodatkowo pozytywny wizerunek zbudowany dzięki przekazywanym Darowiznom powoduje zwiększenie zaufania oraz lojalności kontrahentów.
B.Przekazywane Darowizny powodują, że Spółka jest podmiotem rozpoznawalnym wśród adresatów jej usług, co ułatwia docieranie do nowych kontrahentów; przekazywanie Darowizn pozwala na nawiązywanie relacji z organizacjami charytatywnymi/fundacjami, czy innymi podmiotami lub instytucjami, co z kolei powoduje rozpowszechnienie ogólnej świadomości społeczeństwa na temat działalności Spółki; tym samym przekazywane Darowizny powodują wzrost popularności i rozpoznawalności produktów Spółki.
C.Przekazywanie darowizn wzrost zaufania lokalnej społeczności do prowadzonej przez nią działalności gospodarczej.
D.Przekazywane Darowizny wpływają pozytywnie na atmosferę wśród załogi pracowniczej, która ma świadomość, że ich praca wpływa na rozwój otoczenia, w którym żyją (cześć wypracowanych przez nich środków jest przekazywana na dotowanie określonych celów społecznych); to z kolei zwiększa ich motywację do pracy; co więcej przekazywane Darowizny powodują zwiększone zainteresowanie potencjalnych pracowników nawiązaniem współpracy ze Spółką.
5.Poprzez darowizny dla lokalnej społeczności Spółka przyczynia się do zrównoważonego rozwoju jej najbliższego otoczenia. Pośrednio więc przyczynia się to do osiągania/zwiększenia przychodów, m.in. przez budowanie pozytywnego wizerunku wśród aktualnych oraz potencjalnych klientów, nowych relacji biznesowych czy dzięki zyskiwaniu w oczach pracowników. Przekazywane Darowizny wywierają pozytywny efekt na prowadzoną działalność gospodarczą w sposób pośredni. Spółka identyfikuje następujące korzyści wynikające z prowadzonej przez nią polityki przekazywania Darowizn:
A.Budowanie pozytywnego wizerunku wśród aktualnych oraz potencjalnych klientów; w ten sposób Spółka jest postrzegana przez nich jako rzetelny kontrahent, który podejmuje działania w celu polepszenia warunków bytowych swojego otoczenia; to z kolei jest okolicznością powodująca, iż aktualni oraz potencjalni klienci Spółki chętniej podejmują rozmowy biznesowe; tym samym przekazywane Darowizny stanowią faktyczną okoliczność, która ułatwia docieranie do nowych kontrahentów oraz wzmacnia relacje z obecnymi kontrahentami; dodatkowo pozytywny wizerunek zbudowany dzięki przekazywanym Darowiznom powoduje zwiększenie zaufania oraz lojalności kontrahentów.
B.Przekazywane Darowizny powodują, że Spółka jest podmiotem rozpoznawalnym wśród adresatów jej usług, co ułatwia docieranie do nowych kontrahentów; przekazywanie Darowizn pozwala na nawiązywanie relacji z organizacjami charytatywnymi/fundacjami, czy innymi podmiotami lub instytucjami, co z kolei powoduje rozpowszechnienie ogólnej świadomości społeczeństwa na temat działalności Spółki; tym samym przekazywane Darowizny powodują wzrost popularności i rozpoznawalności produktów Spółki.
C.Przekazywanie darowizn wzrost zaufania lokalnej społeczności do prowadzonej przez nią działalności gospodarczej.
D.Przekazywane Darowizny wpływają pozytywnie na atmosferę wśród załogi pracowniczej, która ma świadomość, że ich praca wpływa na rozwój otoczenia, w którym żyją (cześć wypracowanych przez nich środków jest przekazywana na dotowanie określonych celów społecznych); to z kolei zwiększa ich motywację do pracy; co więcej przekazywane Darowizny powodują zwiększone zainteresowanie potencjalnych pracowników nawiązaniem współpracy ze Spółką.
6.Przekazywane towary będą prezentami o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.
7.Wartość konserw przekazywanych w roku podatkowym jednej osobie (podmiotowi) łącznie może przekraczać 100 zł. W przypadku prezentów o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jest prowadzona ewidencja pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób (podmiotów). Jednostkowa cena nabycia (bez podatku) konserwy przekazywanej przez Państwa obdarowanym podmiotom, a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określony w momencie przekazywania tego towaru nie przekracza 20 zł.
Pytanie
Czy darowiznę konserw dla innych podmiotów niebędących organizacjami pożytku publicznego, które realizują różne cele społeczne (np. domy pomocy społecznej, szkoły, przedszkola, różne stowarzyszenia) można uznać za przekazanie prezentów niepodlejące opodatkowaniu podatkiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Darowiznę konserw dla innych podmiotów niebędących organizacjami pożytku publicznego, które realizują różne cele społeczne (np. domy pomocy społecznej, szkoły, przedszkola, różne stowarzyszenia) można uznać za przekazanie prezentów niepodlejącą opodatkowaniu podatkiem VAT. Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1)łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2)których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.
Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątkiem jest przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki.
Mając na uwadze wartość przekazywanych darowizn Wnioskodawca uznaje, iż takie przekazania można uznać za przekazanie prezentów niepodlejącą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku– jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przy czym, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne darowizny
– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
W świetle przywołanych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – co do zasady – podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
Ponadto analiza ww. przepisu wskazuje wyraźnie, że ustawodawca rozróżnia także czynność przekazania od czynności zużycia towarów. Zatem, opodatkowaniu podlega – zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy – przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste ściśle wymienionych osób, a na mocy pkt 2 tego przepisu, wszelkie inne darowizny. Skutkiem tak sformułowanych norm prawnych jest przyjęcie, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w trybie art. 7 ust. 2 ustawy, podlega wszelkie przekazanie towarów, natomiast zużycie – tylko na rzecz podmiotów wymienionych w pkt 1 tego przepisu.
Artykuł 7 ust. 3 ustawy stanowi, że:
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.
Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy:
Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1)łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2)których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.
Stosownie do art. 7 ust. 7 ustawy:
Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:
1)ma na celu promocję tego towaru oraz
2)nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.
Zatem ustawodawca w art. 7 ust. 3 ustawy wskazał, że jeżeli przekazywane towary stanowią prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, lub próbki zdefiniowane w art. 7 ust. 7 ustawy, a przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika, to w tych sytuacjach art. 7 ust. 2 ustawy nie ma zastosowania.
Nie jest więc opodatkowane podatkiem od towarów i usług przekazanie odbiorcom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towaru, nie przekracza 20 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 20,01 zł do 100,00 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Spełnienie zatem którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych przekazań. Natomiast jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100,00 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.
Przepis art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy w żaden sposób nie odnosi się do łącznej wartości towarów przekazanych w ramach pojedynczego wydania danej osobie, nie zawiera także limitu łącznej ceny nabycia (łącznych kosztów wytworzenia) towarów przekazywanych jednorazowo jednej osobie. Sytuacja, w której towary w ramach jednorazowych nieodpłatnych przekazań wydawane są w większych ilościach (np. w opakowaniach zbiorczych), o łącznej cenie nabycia niejednokrotnie przekraczającej 20 zł netto jest bez znaczenia, gdyż analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy prowadzi do wniosku, że cenę nabycia (koszt wytworzenia) należy ustalić w odniesieniu do pojedynczej sztuki przekazywanego towaru. Zatem warunkiem koniecznym i wystarczającym do zaliczenia danych wydań do prezentów o małej wartości jest jednostkowa cena nabycia (lub jednostkowy koszt wytworzenia) przekazywanych towarów, określona w momencie przekazania towaru, nieprzekraczająca kwoty 20 zł netto.
Rozstrzygając kwestię opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania wyrobów własnych stosownym jest także odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług. Otóż, u podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę – konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Mając powyższe na uwadze, podatek VAT obciąża konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta.
Ponadto, ustawodawca odrębnie uregulował kwestię zwolnienia od podatku VAT w odniesieniu do dostaw produktów spożywczych, które są przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego. I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2, której przedmiotem są produkty spożywcze, z wyjątkiem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, jeżeli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.
Natomiast, według art. 43 ust. 12 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, stosuje się pod warunkiem posiadania przez dokonującego dostawy towarów dokumentacji potwierdzającej dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.
W myśl art. 43 ust. 12a ustawy:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, nie stosuje się, jeżeli:
1)określenie przeznaczenia otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów nie jest możliwe na podstawie prowadzonej przez tę organizację dokumentacji, lub
2)wykorzystanie otrzymanych przez organizację pożytku publicznego towarów nastąpiło na cele inne niż cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.
Z treści wniosku wynika, że prowadzą Państwo działalność w zakresie produkcji i dystrybucji konserw (…). Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca dokonuje przekazań swoich produktów (konserw) dla podmiotów realizujących cele charytatywne/społeczne (np. domy pomocy społecznej, szkoły, przedszkola, różne stowarzyszenia). Podmioty – obdarowani, którzy otrzymują konserwy nie mają statusu organizacji pożytku publicznego. Konserwy mają charakter produktów niepełnowartościowych nienadających się do sprzedaży. Jednak przekazywane konserwy nadają się do konsumpcji. Jednostkowa cena nabycia (bez podatku) konserwy przekazywanej przez Państwa obdarowanym podmiotom, a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określony w momencie przekazywania tego towaru nie przekracza 20 zł.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii uznania, że nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT przekazanie konserw dla podmiotów niebędących organizacjami pożytku publicznego.
Jak wskazano wyżej, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy nie podlega przekazanie prezentów o małej wartości, jeśli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy).
Natomiast z ww. art. 7 ust. 4 ustawy wynika, że jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu.
Przedstawiony w sprawie opis oraz powołane przepisy prowadzą do wniosku, że należy uznać, że przekazywane konserwy stanowią towary (są prezentami o małej wartości), o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy. Jednakże jak wskazano powyżej nie podlega opodatkowaniu przekazywanie m.in. prezentów o małej wartości, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Zatem, zasadne jest dokonanie analizy czy przekazywanie przez Państwa prezentów następuje na cele związane z prowadzoną przez działalnością gospodarczą.
Podane przez Państwa okoliczności wskazują, że wiążą Państwo nieodpłatne przekazanie towarów z tzw. polityką CSR. Przekazanie to jednak nie następuje na cele związane z Państwa działalnością gospodarczą.
Za przekazanie towarów na cele związane z działalnością gospodarczą można uznać np. przekazanie związane z działaniami marketingowymi, mającymi na celu promocje czy reklamę firmy. Należy zwrócić uwagę, że w przedmiotowej sprawie produkty te są produktami niepełnowartościowymi nienadającymi się do sprzedaży, chociaż nadają się do konsumpcji. Nie można zatem uznać, aby taki produkt niepełnowartościowy mógł mieć walor promocyjno-reklamowy, trudno bowiem utożsamiać promocję firmy z wydawaniem niepełnowartościowego towaru. Nie można też zgodzić się z Państwa opinią, że przekazanie niepełnowartościowego produktu, który nie nadaje się do sprzedaży wpłynie na budowanie pozytywnego wizerunku wśród aktualnych oraz potencjalnych kontrahentów. Niewątpliwie idea o przekazywaniu darowizny na rzecz różnych organizacji może wpłynąć na pozytywny odbiór Państwa w społeczeństwie, jako działalność dobroczynna, ale sam fakt, że przekazywane towary (konserwy) mają charakter produktów niepełnowartościowych nienadających się do sprzedaży, nie pozwala na uznanie że taki produkt spowoduje wzrost rozpoznawalności Państwa i będzie miał wpływ na docieranie do nowych kontrahentów, podjęcie rozmów biznesowych i osiąganie/zwiększenie obrotów.
W opisie sprawy posługują się Państwo wyłącznie ogólnikowymi sformułowaniami, np. że Spółka przyczynia się do zrównoważonego rozwoju jej najbliższego otoczenia, pośrednio więc przyczynia się to do osiągania/zwiększenia przychodów, m.in. przez budowanie pozytywnego wizerunku wśród aktualnych oraz potencjalnych klientów, nowych relacji biznesowych czy dzięki zyskiwaniu w oczach pracowników. Odnosząc się do tych stwierdzeń należy uznać, że nie wykazali Państwo jednak w jaki konkretnie sposób to nieodpłatne przekazanie niepełnowartościowego towaru przyczyni się do osiągania/zwiększania przychodów, ani też nie wykazali Państwo, że brak takiego przekazania spowoduje nieosiągnięcie obrotów, czy ich utratę. Towar jest niepełnowartościowy i nie nadaje się do sprzedaży, zatem brak jego przekazania w sposób przedstawiony w opisie nie będzie miał wpływu na osiągnięcie czy utratę obrotów. Na utratę obrotów z tytułu niemożności sprzedaży określonej części towarów (konserw) wpływ ma samo wyprodukowanie niepełnowartościowego towaru czy też okoliczności powstałe u Państwa, które spowodowały, że towary nie nadają się do sprzedaży, a nie ich nieprzekazanie innym podmiotom.
Wątpliwości budzi także fakt przekazywania niepełnowartościowych konserw (…) do szkół czy przedszkoli. Nie wydaje się, aby poprzez przekazanie np. do szkoły czy przedszkola niepełnowartościowych konserw polepszały się warunki bytowe Państwa otoczenia. Zasadniczo bowiem wyżywienie uczniów w takich podmiotach objęte jest pewnym reżimem i musi spełniać określone normy. Ponadto, podmioty te posiadają konkretne środki na wyżywienie dla uczniów niezależnie od ich warunków finansowych.
Przedstawiony opis wskazuje zatem, że w pierwszej kolejności korzyści z przekazanych niepełnowartościowych, ale nadających się do spożycia towarów, odnoszą wyłącznie podmioty obdarowane poprzez ich zużycie do konsumpcji. Przekazanie to stanowi zatem bezpośrednią korzyść dla obdarowanego. Natomiast w przedstawionym opisie nie wykazali Państwo w jaki konkretnie sposób przekazanie to wiąże się z celami prowadzonej działalności.
Podsumowując należy uznać, że wprawdzie przekazywane konserwy stanowią towary, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy, jednak ich przekazanie nie będzie następowało na cele związane z Państwa działalnością gospodarczą.
Przedstawiony opis sprawy wskazuje, że ewentualny, przedstawiony wyłącznie w sposób ogólny, związek przekazania towarów wskazanym podmiotom z Państwa działalnością gospodarczą jest zbyt daleko idący.
W opisie sprawy jednoznaczni wskazali Państwo, że przysługiwało Państwu w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia konserw lub ich części składowych. W związku z tym, mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że nieodpłatne przekazanie towarów (konserwy), będzie stanowiło dostawę towarów i będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.
Podsumowując, darowiznę konserw dla innych podmiotów niebędących organizacjami pożytku publicznego, które realizują różne cele społeczne (np. domy pomocy społecznej, szkoły, przedszkola, różne stowarzyszenia) należy uznać za przekazanie prezentów podlejące opodatkowaniu podatkiem VAT.
Tym samym, Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right