Wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 2022 r., sygn. III FSK 504/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący – Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA Tomasz Zborzyński, Sędzia WSA (del.) Mirella Łent (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 27 kwietnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Spółdzielni Mieszkaniowej P. [...] w D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 26 września 2018 r., sygn. akt I SA/Ol 457/18 w sprawie ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej P. [...] w D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 15 czerwca 2018 r., nr [...] w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 26 września 2018 r., I SA/Ol 457/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę Spółdzielni Mieszkaniowej [...] w D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 15 czerwca 2018 r., nr [...] w przedmiocie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za lipiec, sierpień i wrzesień 2017 r.
Sąd wskazał, że istota sporu koncentruje się wokół przesłanek stwierdzenia, iż deklaracja, w której zapewniono o selektywnej zbiórce odpadów, wzbudziła "uzasadnione wątpliwości co do danych w niej zawartych" i w związku z tym określono stronie opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wyższej wysokości. Zdaniem Sądu w oparciu o zgromadzony materiał dowodowy, na który składają się protokół kontroli wraz z materiałem zdjęciowym, organy nie tylko miały prawo powziąć uzasadnione wątpliwości, co do danych zawartych w złożonych deklaracjach odnośnie do segregowania odpadów komunalnych, ale jednoznacznie wykazana została rozbieżność między zadeklarowanym przez skarżącą selektywnym sposobem zbierania odpadów komunalnych na jej nieruchomościach, a stanem faktycznym z którego wynikało nieselektywne zbieranie odpadów. W ocenie Sądu stwierdzenie niesegregowania odpadów przez mieszkańców nieruchomości oznacza de facto, że odpady były segregowane w sposób nieselektywny. Nie ma przy tym prawnego znaczenia ilu lokatorów nie przestrzegało zasad selektywnego zbierania odpadów. To czy odpady są segregowane, czy nie obciąża skarżącą jako właściciela nieruchomości. Sąd podkreślił, że analiza regulacji ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1289 ze zm.) - dalej powoływana jako "u.c.p.g.", dotyczącej gospodarki odpadami prowadzi do wniosków, iż złożona deklaracja składana przez skarżącą dotyczy konkretnych nieruchomości, a deklaracja ma odzwierciedlać sposób właściwego gromadzenia odpadów. W opinii Sądu brak jest podstaw do podważenia oceny organów, że wobec wskazanych przez organy nieprawidłowości w zakresie zbierania odpadów zaistniałych w spornych miesiącach 2017 r. uprawnionym było zgodnie z art. 6o ust. 1 u.c.p.g. wydanie decyzji określającej wysokość opłaty za te miesiące, właściwej dla odpadów niesegregowanych. Zasadnym było zatem ustalenie dla skarżącej wysokości opłaty za sporne miesiące 2017 r. z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi przy zastosowaniu iloczynu ilości osób zamieszkujących nieruchomość i stawki opłaty miesięcznej za nieselektywny sposób zbierania i odbierania odpadów komunalnych z uwzględnieniem stawki w przypadku, gdy odpady są zbierane i odbierane w sposób nieselektywny.