Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 września 2018 r., sygn. I SA/Ol 457/18
Odpady
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Jolanta Strumiłło (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Wiesława Pierechod, asesor WSA Katarzyna Górska, Protokolant sekretarz sądowy Jolanta Piasecka, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 26 września 2018r. sprawy ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za lipiec, sierpień i wrzesień 2017r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Spółdzielnia (dalej również jako strona, skarżąca, Spółdzielnia) wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego (dalej również jako "Kolegium") z dnia "[...]" w przedmiocie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za lipiec, sierpień i wrzesień 2017 r.
Z uzasadnienia zaskarżonego rozstrzygnięcia i akt sprawy wynika, że:
Decyzją z dnia "[...]" Burmistrz określił Spółdzielni wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- za lipiec 2017 r. w wysokości 44.802 zł,
- za sierpień 2017 r. w wysokości 44.916 zł,
- za wrzesień 2017 r. w wysokości 44.783 zł.
W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu "[...]"r. przedsiębiorca odbierający odpady komunalne z nieruchomości zamieszkałych przeprowadził kontrolę poprawności segregacji odpadów, podczas której w odpadach niesegregowanych stwierdził obecność takich odpadów jak: odpady budowlane, papier, szkło, plastik, opakowania wielomateriałowe, tzw. Tetra Pak - czyli surowce, które zgodnie ze złożoną deklaracją, podlegają segregacji odpadów. W wyniku kontroli, przedsiębiorca odbierający odpady, oznaczył pojemniki oraz boksy śmietnikowe żółtą naklejką, informującą o stwierdzonej nieprawidłowości i wzywającą do poprawnej segregacji odpadów komunalnych oraz poinformował organ o stwierdzonych nieprawidłowościach. W dniu "[...]" przesłał sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli. Ponowną obecność odpadów - surowców, które powinny były trafić do pojemników na odpady segregowane potwierdził pracownik organu przeprowadzający kontrolę w dniu "[...]"Odnosząc się do podniesionego przez Spółdzielnię w toku postępowania zarzutu, iż składając deklarację wskazała tylko na jeden sposób gromadzenia odpadów, dostosowując się w ten sposób do wymogów stawianych przez Urząd Miasta, organ wyjaśnił, że obowiązek złożenia deklaracji wynika z art. 6m ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1289 ze zm.) - dalej powoływana jako "u.c.p.g.", a nie z wewnętrznych ustaleń organu i oczywistym jest, że właściciel nieruchomości składa jedną deklarację, w której wskazuje jeden sposób zbiórki odpadów. Dodatkowo podkreślił, że nieruchomości wielolokalowe stanowiące własność Spółdzielni nie mają ustanowionych odrębnych boksów śmietnikowych dla każdej z tych nieruchomości (tzn. że z jednego boksu śmietnikowego korzystają mieszkańcy kilku nieruchomości), dlatego też naliczenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, należało określić w jednej decyzji dla wszystkich mieszkańców spółdzielni.