Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 kwietnia 2022 r., sygn. II SA/Ol 212/22

Dnia 26 kwietnia 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędziowie sędzia WSA Adam Matuszak sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 26 kwietnia 2022 roku sprawy ze skargi Gminy Bartoszyce na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 3 stycznia 2022 roku nr PN.4131.4.2022 w przedmiocie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków - oddala skargę.

Uzasadnienie

Rada Gminy Bartoszyce w dniu 26 listopada 2021 r. podjęła uchwałę nr XLVII/317/2021 w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały (dalej jako: Regulamin). Uchwała ta została podjęta na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity na dzień podjęcia uchwały - Dz.U. z 2021 r., poz. 1372, dalej jako: u.s.g.) oraz art. 19 ust. 3 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 2028 ze zm., dalej jako: u.z.z.w.).

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 3 stycznia 2022 r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski (dalej jako: Wojewoda lub organ nadzoru), działając na podstawie art. 91 ust. 1 u.s.g., stwierdził nieważność załącznika do wskazanej wyżej uchwały, w części dotyczącej § 5 ust. 2, § 8 ust. 3, § 7 ust. 1 i § 9 ust. 6. W uzasadnieniu organ nadzoru podniósł, że zapis § 5 ust. 2 został podjęty z przekroczeniem normy kompetencyjnej, wynikającej z art. 19 ust. 5 pkt 2 u.z.z.w., bowiem przepis ten nie uprawnia rady gminy do określenia wzoru wniosku o wydanie warunków przyłączenia nieruchomości. Ustawodawca nie sformułował żadnych obowiązków dokumentacyjnych wobec wnioskodawcy, wykluczając tym samym możliwość wprowadzenia dodatkowych warunków co do wniosku o zawarcie umowy, jak te wyszczególnione w kwestionowanym § 5 ust. 2 Regulaminu. Za niezgodne z art. 6 ust. 2 u.z.z.w. Wojewoda uznał postanowienie § 11 ust. 7 Regulaminu. Skoro bowiem wskazany wyżej przepis u.z.z.w. wymaga do zawarcia umowy wyłącznie przyłączenia nieruchomości do sieci oraz złożenia pisemnego wniosku, to naruszeniem tego przepisu będzie także uzależnienie możliwości wystąpienia z takim wnioskiem od uprzedniego podpisania protokołu końcowego. W ocenie organu nadzoru istotnym naruszeniem prawa jest także zamieszczenie w § 7 ust. 1 Regulaminu postanowienia, zgodnie z którym podstawę ustalenia ilości pobranej wody lub odprowadzania ścieków stanowią: wodomierz główny, urządzenie pomiarowe albo przeciętnego normy zużycia ustalone w umowie, gdyż stanowi on nieuprawnioną modyfikację treści art. 27 u.z.z.w., które normują te kwestie w sposób wyczerpujący. Podobnie rada gminy nie jest uprawniona do ustalania kiedy w rozliczeniach ilości odprowadzanych ścieków uwzględnia się ilość wody bezpowrotnie zużytej, jak to uczyniono w § 8 ust. 3 Regulaminu, bowiem kwestie te uregulowane zostały w art. 27a ust. 6 u.z.z.w. Podniesiono również, że § 9 ust. 6 Regulaminu wskazujący dane, jakie powinny zawierać wydane przez przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne warunki techniczne, został wprowadzony do Regulaminu z przekroczeniem normy kompetencyjnej, bowiem jak wynika z treści art. 19 ust. 3 w zw. z art. 19 ust. 5 pkt 4 i 5 u.z.z.w. rada gminy zobowiązana jest do ustalenia warunków technicznych przyłączenia do sieci, a także technicznych warunków określających możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych, a nie trybu wydawania i treści dokumentu określającego takie warunki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00