Postanowienie NSA z dnia 21 kwietnia 2022 r., sygn. III OW 104/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Jakimowicz sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia del. WSA Ireneusz Dukiel po rozpoznaniu w dniu 21 kwietnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku [...] Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy [...] Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków a Wójtem Gminy [...]. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku J.Z. o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew z reliktowego parku w [...] postanawia wskazać Wójta Gminy [...] jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
[...] Wojewódzki Konserwator Zabytków wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Wójtem Gminy [...] w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku J.Z. o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew z reliktowego parku w [...].
W uzasadnieniu wniosku podał, że w dniu 21 sierpnia 2020 r. J.Z. zwrócił się do Gminy [...] o wydanie zezwolenia na usunięcie czterech drzew z reliktowego parku w [...] (działka nr ewid. [...], obręb [...]), ujętego w wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków. Pismem z dnia 24 sierpnia 2020 r. Wójt Gminy [...] wystąpił do [...] Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (dalej w skrócie "[...]WKZ") o wydanie opinii w przedmiotowej sprawie. [...]WKZ w dniu 3 września 2020 r. przeprowadził oględziny w terenie, w trakcie których stwierdził, że przedmiotowe dęby są w średnim i dobrym stanie fitosanitarnym i nie kwalifikują się do usunięcia. W dniu 21 września 2020 r. [...]WKZ wydał stosowną opinię nr [...]. W dniu 16 października 2020 r. Wójt Gminy [...], uznając się za niewłaściwy w sprawie, przekazał [...]WKZ do rozpoznania w/w wniosek J.Z.