Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2022 r., sygn. III FSK 1716/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca: Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Sędzia WSA (del.) Paweł Dąbek (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 20 kwietnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Agencji Mienia Wojskowego w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 września 2019 r. sygn. akt VIII SA/Wa 384/19 w sprawie ze skargi Agencji Mienia Wojskowego w Warszawie na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu z dnia 26 marca 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2013 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu z dnia 26 marca 2019 r., nr [...] w całości, 3) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu na rzecz Agencji Mienia Wojskowego w Warszawie kwotę 42 392 (słownie: czterdzieści dwa tysiące trzysta dziewięćdziesiąt dwa) złote tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 19 września 2019 r., sygn. akt VIII SA/Wa 384/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, oddalił skargę Agencji Mienia Wojskowego w Warszawie (dalej: Agencja) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu (dalej: Kolegium) z 26 marca 2019 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2013 r.
Z przedstawionego przez WSA w Warszawie stanu sprawy wynika, że Burmistrz N. decyzją z 19 października 2018 r., określił Agencji wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2013 r. w kwocie 3.996.144 zł. Powierzchnię gruntów i budynków przyjął przy tym zgodną z zadeklarowaną ostatecznie przez Agencję w korekcie deklaracji na ten podatek za 2013 r. Jednocześnie zastosował stawkę podatkową przewidzianą dla gruntów i budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Decyzja ta została utrzymana w mocy decyzją Kolegium z 26 marca 2019 r., które przeanalizowało status prawny Agencji, który potwierdza, że Agencja jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą. W tej sytuacji, zasadnym było opodatkowanie zadeklarowanych nieruchomości według stawek przewidzianych dla gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Okoliczności tej nie zmieniał charakter dysponowania przez Agencję mieniem stanowiącym przedmioty opodatkowania podatkiem od nieruchomości, a które zostało jej przekazane przez Skarb Państwa na podstawie tytułu prawnego w postaci powierzenia, tj. protokołu zdawczo-odbiorczego o stosownym numerze z 1 sierpnia 2001 r. Agencja w zakresie realizowania powierzonego prawa własności jest bowiem niezależna od bieżących instrukcji Skarbu Państwa, co łączy się z przejęciem wszelkich ciężarów i obowiązków (w tym podatkowych, co ważne jest na gruncie niniejszej sprawy) związanych z powierzonym mieniem. Kolegium przyjęło również, że to Agencja jest podatnikiem w podatku od nieruchomości.