Wyrok NSA z dnia 31 stycznia 2023 r., sygn. I OSK 2573/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Iwona Bogucka Sędziowie sędzia NSA Mariola Kowalska sędzia del. WSA Agnieszka Miernik (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 31 stycznia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Powiatu Lipnowskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 12 marca 2019 r. sygn. akt II SA/Bd 1325/18 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego we Włocławku na uchwałę Rady Powiatu w Lipnie z dnia 9 października 2017 r. nr XXXIII/195/2017 w przedmiocie ustalenia opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na obszarze powiatu oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z 12 marca 2019 r. sygn. akt II SA/Bd 1325/18, po rozpoznaniu skargi Prokuratora Okręgowego we Włocławku na uchwałę Rady Powiatu w Lipnie z dnia 9 października 2017 r. nr XXXIII/195/2017 w przedmiocie ustalenia opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na obszarze Powiatu, stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.
Jak wynikało z bezspornych ustaleń zawartych w zaskarżonym wyroku, Prokurator Okręgowy we Włocławku wniósł skargę na uchwałę Rady Powiatu w Lipnie z dnia 9 października 2017 r. nr XXXIII/195/2017 w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na parking strzeżony oraz kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu - wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w całości. W skardze zarzucono, że stawki opłat z tytułu usunięcia pojazdu z drogi oraz przechowywania go na parkingu strzeżonym zostały wyznaczone na poziomie maksymalnych stawek określonych w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 25 lipca 2017 r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2018 r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym (M. P. poz. 772) bez uwzględnienia rzeczywistych kosztów usuwania pojazdów z drogi i ich parkowania na parkingu strzeżonym ponoszonych przez Powiat. Skarżący podkreślił, że rzeczywiste koszty odholowania pojazdów ustalone w umowie z podmiotem zewnętrznym są niższe od przyjętych w zaskarżonej uchwale stawek w maksymalnie dopuszczalnej wysokości, a z treści uchwały nie wynika, czym kierowała się Rada Powiatu ustalając te stawki.