Wyrok NSA z dnia 19 stycznia 2023 r., sygn. I OSK 493/22
Dnia 19 stycznia 2023 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia del. WSA Anna Wesołowska po rozpoznaniu w dniu 19 stycznia 2023 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej I. K. prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą "I." w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 czerwca 2021 r., sygn. akt I SA/Wa 310/21 w sprawie ze skargi I. K. prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą "I." w G. na decyzję Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2020 r. nr DPS-I.5143.18.2020.AM w przedmiocie wymierzenia kary za prowadzenie domu opieki społecznej bez wymaganego zezwolenia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 16 czerwca 2021 r. oddalił skargę I. K. prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą "I." w G. na decyzję Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2020 r. nr DPS-I.5143.18.2020.AM w przedmiocie wymierzenia kary za prowadzenie domu opieki społecznej bez wymaganego zezwolenia.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przyjął następujące okoliczności faktyczne i prawne.
W związku z powzięciem informacji o prowadzeniu bez wymaganego zezwolenia wojewody placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku z siedzibą w G. przy ul. [...], [...] G., Wojewoda Pomorski skierował do I. K. pismo z 13 maja 2019 r. wzywające do niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do uzyskania zezwolenia, wymaganego na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, lub zaprzestania prowadzenia przedmiotowej działalności. W odpowiedzi na powyższe, pismem z 24 maja 2019 r. strona poinformowała, że niezwłocznie podejmie działania związane z uzyskaniem odpowiedniego zezwolenia. Ponadto strona oświadczyła, że nieubieganie się o przedmiotowe zezwolenie wyniknęło z nieświadomości oraz przekonania, że prowadzenie działalności polegające na wynajmie apartamentów nie będzie wymagało dodatkowych zezwoleń. W związku z powyższym, 18 lipca 2019 r. upoważniony zespół inspektorów Wydziału Polityki Społecznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w G. przeprowadził, w obecności I. K., kontrolę doraźną placówki. W trakcie kontroli w placówce, mieszczącej się w czterokondygnacyjnym budynku (z dźwigiem osobowym) przebywało 18 osób, w wieku od 58 do 92 lat, które wymagały całodobowej opieki z uwagi niepełnosprawność, przewlekłe choroby lub podeszły wiek. Trzy osoby były po wylewie lub udarze, u dwóch osób rozpoznano chorobę Alzhaimera, siedem osób miało demencję, pięć osób było niepełnosprawnych fizycznie, dwie osoby były leżące. Wśród osób korzystających z usług świadczonych w placówce, osiem osób wymagało stosowania pieluchomajtek, dwie osoby wymagały karmienia, a dla dwóch posiłki były częściowo miksowane, dziewięć osób wymagało kąpania przez personel, pomocy w ubieraniu wymagały trzy osoby, wszystkie osoby wymagały pomocy przy przyjmowaniu leków. Poza wskazanymi usługami opiekuńczymi zapewniającymi udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych, opiekę higieniczną i pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych, Strona świadczyła osobom przebywającym w placówce usługi bytowe zapewniające miejsce pobytu (pokoje mieszkalne na drugiej, trzeciej i czwartej kondygnacji) i wyżywienie (śniadanie, II śniadanie i kolacje a przygotowywane w pomieszczeniu kuchennym na pierwszej kondygnacji oraz obiad dostarczany w ramach cateringu). Wszystkie osoby przebywały w placówce na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej przez stronę z rodziną ponoszącą odpłatność za pobyt. Usługi socjalno-bytowe osobom przebywającym w placówce świadczyło 8 pracowników, zatrudnionych przez stronę, w tym: sprzątaczka, opiekun medyczny i pięć opiekunek. Stosowany w placówce dwunastogodzinny system pracy (dwie opiekunki w ciągu dnia i jedna w porze nocnej) gwarantował zapewnienie całodobowej opieki. Inspektorzy nie stwierdzili, aby sposób świadczenia całodobowej opieki mógł stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia osób przebywających w placówce, nie wydano zaleceń pokontrolnych. Protokół z kontroli, sporządzony przez zespół inspektorów 20 sierpnia 2019 r., został podpisany przez I. K. bez zastrzeżeń 26 sierpnia 2019 r.